kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴

نتفلیکس و پرونده سوءاستفاده از کودکان



فاطمه قاسم آبادی

«نتفلیکس» به عنوان مهم‌ترین شبکه اینترنتی دنیا، در حال حاضر فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. این شبکه در یک دهه اخیر توانسته، گوی سبقت را از دیگر شبکه‌های کابلی و اینترنتی آمریکایی برباید و در چند ماه اخیر،با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجبار مردم به ماندن در خانه، موفق شد بر ثروت بی‌حدِ سرمایه‌گذاران خود بیفزاید و به غولی بی‌رقیب تبدیل شود.
نتفلیکس در چند سال اخیر و به منظور ارتباط بیشتر با مخاطبین در دیگر کشورهای دنیا و مخصوصا کشورهای شرقی، روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که با کمک نویسندگان و بازیگران وطنی این کشورها، ولی با خط مشی و دیدگاه اتاق فکر نتفلیکس، سریال‌ها و فیلم‌هایی را بسازند....
در این بین، کشورهایی مانند کره جنوبی، ترکیه، چین و هند، بیشترین همکاری را بین کشورهای شرقی با این شبکه داشته‌اند و با وجود تفاوت‌های فرهنگی بسیار، درون مایه این سریال‌های ساخت مشترک، نه تنها با فرهنگ کشور مورد نظر متفاوت از آب در آمد، که در اکثر این ساخته‌ها ها تحقیر مردم یا تاریخ آن کشور و گله از وضعیت معیشتی و نشان دادن زندگی رقت بار آن ملت، بسیار به چشم می‌خورد.
فیلم «Cuties» (با ترجمه فارسی «نانازها») در سال 2020 و به کارگردانی «مایمونا دوکور» و تهیه کنندگی شبکه نتفلیکس، به زبان فرانسوی ساخته شد و به خاطر محتوای نامناسبش که به جسم گرایی نوجوانان و کودکان تکیه کرده و برای این منظور زندگی یک دختر سیاه پوست مسلمان را هدف قرار داده بود، به شدت مورد اعتراض کاربران نتفلیکس قرار گرفت و کار به جایی رسید که در حال حاضر جنبشی برای لغو‌اشتراک این شبکه، در بین کاربران براه افتاده است....
دختران نوجوان در آرزوی تباه شدن!
داستان فیلم «نانازها» در مورد زندگی دختر نوجوانِ سیاه پوست 11 ساله‌ای به نام «امی» است. این دختر که در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده، محیط زندگی خود را بسیار خسته‌کننده و دل مرده می‌داند. ولی طولی نمی‌کشد که زندگی امی از زمانی که با گروهی از دختران هم سن و سال خود، آشنا می‌شود، تغییرات زیادی می‌کند. این گروه که از قضا علاقه شدیدی به رقصیدن دارند، امی را هم به سمت علایق و سبک زندگی خودشان می‌کشند.
بعد از شروع دوستی این دختر با دیگر دختران رقصنده، امی روز به روز از سبک زندگی خود و خانواده‌اش متنفرتر می‌شود و بیشتر به سمت سبک فانتزی که در دنیای دوستانش وجود دارد، کشیده می‌شود. در نهایت امی به خاطر رسیدن به آرزوهایش تمام ارزش‌های خانواده‌اش را فدا کرده و زیر پا می‌گذارد....
کلیشه‌های تمام نشدنی هالیوودی
در فیلم «نانازها»، تمام ایده‌های کلیشه‌ای هالیوود، دوباره ظهور می‌کند؛ در این فیلم مخاطبین، دختر نوجوان سیاه پوستی را می‌بینند که از قضا در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده و محیط زندگی‌اش پر از فقر و نکبت است. این تصویر فلک زده و برباد رفته که تصویر همیشگی و مورد علاقه هالیوود از زندگی مسلمانان است، در فیلم «نانازها» نقطه شروع ماجراست.
بعد از سکانس‌های اولیه، فیلم با صحنه‌هایی از ملاقات امی با دختری نوجوان و سفید پوست، پیش می‌رود. از اینجا به بعد در داستان، مخاطب می‌بیند دختری که مثلا در خانواده مسلمان به دنیا آمده و طبق آموزه‌های اسلامی بزرگ شده است، شنیع‌ترین کارها را انجام می‌دهد و برای نمایش خود از هیچ راهی کوتاهی نمی‌کند و تا جایی پیش می‌رود که دوستان و همگروهی‌های فرانسوی‌اش هم از وجودش خجالت می‌کشند و از گروه دوستی خودشان بیرونش می‌کنند!
زنان مسلمان تحت ستم، زندگی پر از نکبت و فقر، پدری که از ابتدا تا انتهای داستان وجود خارجی ندارد، بی‌بند و باری به عنوان راهی برای فراموشی دردها و... از جمله تیترهای گل درشتی است که در «نانازها» به چشم می‌خورد.
این فیلم با توجه به کارگردانی ضعیف و فیلمنامه بی‌سر و تهش نتوانست نظر هیچ منتقدی را بخود جلب کند ولی به خاطر صحنه‌های مبتذلش در نشان دادن دختران نوجوان، اعتراضات بسیاری را برانگیخت و سر و صدای زیادی در آمریکا براه انداخت و باعث شد تا پایین‌ترین نمرات برای این فیلم رقم بخورد و بسیاری از خانواده‌ها نه تنها‌اشتراک با نتفلیکس را قطع کردند که جنبشی برای تشویق کاربران دیگر به منظور لغو‌اشتراک با این شبکه براه افتاد.
ضیافتی برای منحرفین و مخالفین
در فیلم «نانازها»، مخاطبین با فانتزی‌های کثیف کارگردان، از دختران نوجوانی روبروست که از قضا بیشترشان، حتی از نظر جسمی به بلوغ هم نرسیده‌اند ولی به شدت مایلند با جنس مخالف رابطه برقرار کنند!
در این فیلم که مثلا داستان زندگی دختری مسلمان و دوستان هم سن و سالش در آن به تصویر کشیده می‌شود، با درجه R به هیچ وجه مناسب دیدن برای یک نوجوان هم سن و سال بازیگرانش نیست و برعکس کاملا برای افراد بزرگسال ساخته شده است.
صحنه‌های تهوع آور بدن‌نمایی این دختران نوجوان باعث می‌شود که فیلم بیشتر از اینکه روایتگر داستانی باشد، به ضیافتی برای منحرفین تبدیل شود و ذهن بینندگانش را آلوده‌تر کند.
در «نانازها» مخاطب قرار است دختری مثلا مسلمان را ببیند که از تمام قسمت‌های زندگی خود و دین خانواده‌اش بیزار است و با طغیان سعی در از بین بردن نشانه‌های هویت خود دارد. این مسئله با توجه به شدت گرفتن میل مردم اروپا و بویژه مردم فرانسه برای مسلمان شدن، کاملا نشان می‌دهد که نویسندگان فیلم قرار است با تحقیر مسلمانان، اندکی از خشم خود را نسبت به این گرایش بکاهند.
اتهام وارد است
درست است که در حال حاضر شبکه نتفلیکس، با توجه به اعتراضات اخیر، برای از دست ندادن مخاطبینش که پول‌های قابل قبولی را ماهانه به حسابش واریز می‌کنند، اتهام توسعه جسم گرایی در کودکان و نوجوانان را رد می‌کند ولی با توجه به ساخته‌های قبلی این شبکه و دیدگاه کلی‌اش و همچنین به خاطر رسوایی «رید هستینگز» به عنوان رئیس‌هیئت‌مدیره شبکه نتفلیکس (که همزمان عضو هیئت‌مدیره شرکت فیس‌بوک نیز هست) که به خاطر اتهام 13هزار پرونده پورنوگرافی کودکان، توسط عوامل FBI دستگیر شده است، جای شکی باقی نمی‌ماند که این اتهام کاملا وارد است و «نانازها» صرفا یک فیلم دم دستی نبوده، بلکه قرار است شروع واضحی باشد برای رواج هرچه بیشتر سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان در فیلم‌ها و سریال‌های آینده هالیوودی.
البته وقتی زندگی شخصی اعضای رده بالای این شبکه آلوده به چنین فسادهایی است، مشخص است که برای گسترش این دیگاه و عادی سازی آن از ساخته‌های خود کمک می‌گیرند و سلیقه مخاطبین ناآگاه را به سمت علاقمندی به چنین فسادهایی می‌برند و برای رسیدن به چنین هدفی، حتما اتاق فکرهایی وجود دارد که با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، پله پله راه را برای محقق شدن این تفکرات طراحی می‌کنند.