kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵

اخبار ویژه



بی‌خیال نرخ دلار! بازی با واکسن و حصر را بچسب!
یک روزنامه زنجیره‌ای تیترهای بزرگ صفحه اول خود را به «جنجال واکسیناسیون مجلس» و «حصر ضد توسعه و مقایر حکمت است» اختصاص داد اما بدون این که خبری از آشفته‌بازار ارز در  صفحه‌ اول بدهد، در گوشه‌ای از صفحات داخلی نوشت که باید با دلار زیر 20 هزار تومان خداحافظی کنیم!
روزنامه اعتماد جنجال عوام‌فریبانه دادن واکسن آنفلوآنزا را تیتر بزرگ خود کرده و سپس در تیتری دیگر از قول یکی از فعالان فتنه 88 مدعی شد، حصر ضد توسعه و مقایر حکمت در حکومت است. اما متعرض این حقیقت نشده که سران فتنه سبز به عنوان بازیچه سرویس‌های جاسوسی بیگانه و برخی منافقین داخلی، ضمن گفتن دروغ بزرگ تقلب به مردم، کشور را به مدت 8 ماه به کام آشوب و بی‌ثباتی کشاندند و برخی از آن‌‌ها هم آدرس تحریم‌های فلج‌کننده را به دشمن دادند که 10 سال است کشور را درگیر کرده است. در حقیقت خیانت این جماعت در حق جمهوریت و اسلامیت نظام، مستلزم مجازات‌های سنگین است که در اثر رأفت  و اغماض نظام، اجرایی نشده و انجام حصر نیز صرفا برای جلوگیری از فتنه‌انگیزی جدید انجام شده است. اما  گذشته از این حاشیه‌سازی‌ها، روزنامه زنجیره‌ای در مطلبی پنهان لابه‌لای دیگر مطالب در صفحات داخلی می‌نویسد: بعید است که دیگر دلار به زیر 20 هزار تومان برسد.
با وجود اینکه همچنان بسیاری از سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران دلار بالای 20 هزار تومان را نه برای اقتصاد که برای جامعه نیز خطرناک می‌دانند، اما به نظر نمی‌رسد دلار زیر 20 هزار تومان رخ دهد. اگرچه در برهه‌هایی سیاست‌گذار پولی معتقد بود با بازگردانی ارزهای صادراتی به کشور، نرخ ارز نیز روند کاهشی خواهد داشت اما این موارد تنها برای مدتی کوتاه توانست نرخ ارز را کاهش دهد. کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان کاهش نخواهد یافت چرا که قیمت کالاها از کالاهای سرمایه‌ای تا مصرفی و دستمزد متناسب با قیمت‌های فعلی دلار افزایش یافته و با فرض کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها مانند سابق نمی‌شود.
این خبر روزنامه زنجیره‌ای درباره تثبیت قیمت دلار بالای 20 هزار تومان در حالی است که همین طیف رسانه‌‌ها در سال 96 ضمن فضاسازی عوام‌فریبانه‌ ادعا می‌کردند اگر رئیسی در انتخابات پیروز شود، دلار 5 هزار تومان خواهد شد!! اما اکنون نرخ دلار به 29 هزار تومان رسیده و همین نشریات اجاره‌ای ترجیح می‌دهند به جای اظهار شرمندگی و  عذرخواهی از مردم، مجلس تازه‌کار را مورد ترور شخصیت قرار داده یا با سران منقضی شده و تاریخ مصرف گذشته فتنه سبز، مخاطبان را دنبال نخود سیاه بفرستند.

آقای صدر! این مدل دفاع محکومیت خود شماست
عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: برجام آمریکا را به شکست کشاند. اما کسانی در داخل آنچنان که باید تقدیر نمی‌کنند.
محمد صدر به ایرنا گفت: ماجرای اخیر (عدم موفقیت آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم‌ها) واقعا یک شکست بزرگ برای آمریکا بود و نشان داد برجام چه توافق بسیار مهمی بود که آمریکا از نظر حقوقی نمی‌تواند از آن سوءاستفاده کند. این در نتیجه تلاش‌های دوستانی است که دو سال در حال مذاکره با دیگر کشورها بودند تا با دقت نظر و تخصص، برجام را که بهترین توافق بود تصویب کنند.
صدر افزود: دلیل اینکه آمریکا در حال حاضر نمی‌تواند امیال خود را به مرحله عملیاتی برساند استحکام برجام است و اگر چنین نبود، به طور قطع اتفاقات دیگری رخ می‌داد.
وی گفت: با این وجود این اقدامات موفق در در حوزه سیاست خارجی، آن چنان که باید مورد توجه و تقدیر قرار نگرفته است؛ در واقع نه تنها گفته نمی‌شود که این توافق چقدر در راستای منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی بوده، بلکه حملاتی هم صورت می‌گیرد. حتی برخی در داخل همصدا با ترامپ و نتانیاهو می‌شوند.
او می‌افزاید: ما مشکلات اقتصادی و معیشتی داریم و مردم از بیکاری رنج می‌برند؛ بخش کوچکی از این مشکلات ممکن است به شیوه مدیریت برگردد اما عامل اصلی این مشکلات، تحریم‌هاست. اکنون بخش زیادی از مشکلات ارزی و گرانی‌ها به‌دلیل تحریم‌هاست. تحریم تا جایی پیش رفته که اعلام کردند غذا و دارو را تحریم نکرده‌ایم اما برای تهیه همین موارد ضروری نیز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.
وی گفت: جناح‌هایی که منافع خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند، از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند و واقعیت‌ها را جعل می‌کنند. بنابراین به جای اینکه نشان دهند عمده مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم‌هاست و از اقدامات دولتمردان قدردانی کنند با دشمنان همصدا می‌شوند.
آقای صدر باید پاسخ دهند که اولاً چرا مکانیسم ماشه در برجام گنجانده شد؟ ثانیاً این چه مکانیسمی است که آمریکا اگر در برجام می‌ماند، می‌توانست آن را به اجرا بگذارد اما ما نمی‌توانیم و اگر ما هم به اجرا بگذاریم، مجدداً باعث بازگشت تحریم‌های سازمان ملل می‌شود؟ ثالثاً آیا ما برجام را پذیرفته بودیم که تحریم‌ها لغو شود یا اینکه درباره اجرا یا عدم اجرای مکانیسم ماشه (آن هم به خاطر خروج آمریکا از توافق) مجادله کنیم؟
رابعاً کجای برجام افتخارآمیز است که آمریکا توانسته به راحتی آب خوردن، آن را زیر پا بگذارد و خارج شود اما دولت ایران را مجبور به انجام تعهدات خود کرده و در عین حال توانسته همه تحریم‌ها را هم در عمل برگرداند و شورای امنیت و طرف غربی توافق هم تماشاچی ماجرا باشد؟ این افتخار است یا اسباب شرمندگی؟! اگر مذاکره‌کنندگان دقت داشتند، برجام نباید این قدر بی‌در و پیکر و یکطرفه تدوین می‌شد.
خامساً به اذعان برخی دولتمردان فعلی در رسانه‌هایشان در تبلیغات انتخاباتی سال 92، 10 تا 30 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها برمی‌گردد و 70 تا 90 درصد آن به سوءمدیریت در دولت برمی‌گردد با این وجود آقای صدر چرا اصرار دارد عمده مشکلات را به تحریم‌ها نسبت دهد؟ وانگهی همین استدلال، حکم به محکومیت منطق وی و هم‌طیفانشان است. وعده شما در ازای توجیه واگذاری انبوه امتیازات برجامی، لغو همه تحریم‌های بانکی و مالی و نفتی در روز اجرای برجام بود؛ چرا تحریم‌ها از همان دولت اوباما (تحریم‌های ویزا، کاتسا، آیسا) رو به تشدید گذاشت و تا به امروز ماندگار شد؟ ما قبل از برجام هم نفت کافی می‌فروختیم و هم تحریم‌ غذا و دارو می‌فروختیم؟ برجام چگونه شما را محدود کرده که نه بتوانیم نفت بفروشیم و نه غذا و دارو وارد کنیم؟! این سخن آقای صدر هم، محکومیت او و همفکرانش است.
و بالاخره اینکه همه این واقعیت‌ها نشان می‌دهد اتفاقاً طیف بزک‌کننده برجام، در راستای مقاصد ضدایرانی آمریکا و اسرائیل حرکت کرده‌اند، نه منتقدان و هشداردهندگان نسبت به منافذ برجام و خسارت‌های قطعی اعتماد به آمریکا.

چرا دوباره مذاکره نمی‌کنیم تا آمریکا کلاه‌ بزرگ‌تری سرمان بگذارد!
یک فعال بی‌سواد اطلاح‌طلب می‌گوید: باید مشکلمان را با آمریکا حل کنیم و روحانی باید روی برجام2 ایستادگی می‌کرد.
فاضل میبدی در روزنامه آرمان نوشت: ما چند سال است گرفتار مشکلات اقتصادی هستیم و بنده هم بر این باورم که پاره‌ای از مشکلات ما دست آمریکاست اما سوال اصلی این است که چرا بعد از 40 سال نباید مشکلمان را حل کنیم؟
وی می‌افزاید: کشورهای دیگر هم در دنیا هستند که با عزت و استقلال زندگی می‌کنند و مشکلی ندارند یا به حد ما ندارند. در واقع هر کشوری ممکن است مشکل داشته باشد اما قطع ارتباط کامل و مرتب شاخ و شانه کشیدن، در هیچ کشور دیگری باب نیست.
وی می‌نویسد: دکتر روحانی بعد از به ثمر رسیدن برجام از برجام 2 در زمان اوباما سخن گفت و باید روی این مسئله می‌ایستاد. شیطنت آمریکایی‌ها با توجه به سوابق قبلی، قابل پیش‌بینی بود اما نکته مهم، حل اقتصاد کشور است و موقعی  حل می‌شود که تحریم‌ها برداشته شود.
او مدعی شد دولت از جهات متعدد تحت فشار است ولی باید با مردم شفاف صحبت کند. سیاست خارجی چگونه است و وزارت خارجه کجاست؟ از آن طرف تصمیم‌گیری شورای شهر مبنی بر نام‌گذاری یک خیابان به نام یک هنرمند- که برگزاری هر جلسه‌اش میلیون‌ها تومان هزینه دارد- با سر دادن شعار برخی عوض می‌شود.
فاضل میبدی در این نوشته، توضیح نمی‌دهد که چرا مشکلات اقتصادی قبل از برجام بسیار کمتر از مشکلات پدید آمده در اثر برجام بود؟ و چرا باید سوءمدیریت دولت ائتلافی مدعیان اعتدال و اصلاحات را باید به آمریکا نسبت داد؛ مگر خود همین طیف در دوره احمدی‌نژاد نمی‌گفتند 70 تا 90 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به سوءمدیریت دولت است؟!
ثانیا امثال فاضل میبدی ابتدا صورت‌حساب سنگین خسارت‌های برجام و وعده‌‌های برعکس آن را با مردم تسویه کنند و پس از آن بدون شرمندگی نسخه برجام2 برای گذاشتن کلاهی بزرگ‌تر بر سر دولت را تجویز نمایند. این طیف باید بگویند که اگر می‌دانستند آمریکا کلاهبردار است، چرا توافق را صرفا بر مبنای خوش‌خیالی و اعتماد محض (یک‌طرفه) تدوین کردند و هیچ ضمانتی نگرفتند؟!
اما آخرین بند نوشته فاضل میبدی به اندازه کافی گویاست و بی‌جا بودن انتظار خدمتگزاری از مدعیان اصلاح‌طلبی را نشان می‌دهد. آنجا که همه دغدغه‌‌اش به نام‌گذاری یک خیابان به نام یک هنرمند کاسته می‌شود. آیا انتخابات  شورای شهر انتخاب و هزینه‌های گزاف اداره آن پذیرفته شده تا نام خیابان‌ها عوض شود یا به مشکلات عادی شهر رسیدگی شود؟

4 سال واکسن زدید جنجالش را علیه مجلس جدید می‌کنید؟!
جنجال علیه واگذاری 1500 واکسن آنفلوآنزا به مجلس در حالی است که وزارت بهداشت هر ساله این کار را انجام می‌دهد.
روزنامه جوان درباره جنجال تازه ورشکستگان سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: وزارت بهداشت طبق روال هر ساله ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا را به مجلس (اعم از نمایندگان و کارمندان و ادوار و...) اختصاص داده است. اما مجلس یازدهم که به نام مجلس انقلابی شناخته می‌شود، این محموله! را پس می‌فرستد. شهلا میرگلو بیات، مدیرکل سلامت مجلس توضیح می‌دهد که «مقرر شد به دلیل شرایط خاص امسال، ۱۵۰۰ واکسن تخصیص داده شده به مجلس، به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.» او توضیح داده که «هر سال» سازمان غذا و دارو به داروخانه مجلس، واکسن آنفلوآنزا تخصیص می‌داده است. با وجود این توضیحات، موجی علیه مجلس جدید راه می‌افتد که این چه انقلابی بودنی است که رانت گرفته است.
اولاً وزارت بهداشت هر ساله این اقدام را انجام می‌داده است و جالب اینکه تاکنون نه علنی می‌شد و نه کسی اعتراض می‌کرد. همچون حق مسکن و ماشین که هر دوره به نمایندگان مجلس اختصاص می‌یابد، اما فقط در این دور جدید جنجالی شد.
دوم آنکه اختصاص این واکسن‌ها به مجلس از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شده. چرا مجلس با وجود پس دادن واکسن‌ها تحت انتقاد است، اما کسی از دولت گلایه‌ای ندارد؟
سوم آنکه تقریباً بدیهی است که وزارت بهداشت، فقط برای مجلس واکسن اختصاص نداده و این شامل دولت و نهاد‌های دیگری هم شده است. اگر بحث اعتراض به امتیازات خاص برای مسئولان است، چرا فقط در مورد مجلس؟
یک نکته بامزه هم این میان وجود دارد. یکی از افرادی که سر این موضوع توئیت زد و اعتراض کرد، محمود صادقی است که تا همین شش ماه پیش، خود نماینده مجلس بوده است و از همین امتیازات استفاده می‌کرده است. اما تا وقتی در مجلس بوده، یادش نیفتاده که باید اعتراض کند و با پایان یافتن دوره نمایندگی‌اش، متوجه شده است!
سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس در جوابی به محمود صادقی می‌نویسد: «بنده به عمرم واکسن آنفلوآنزا نزده‌ام، قرص فاوپیراویر را هم حقیقتاً نمی‌دانم چه مصرفی دارد. ظاهراً این موارد در مجلس قبل روال بوده و بنابراین از آقای محمود صادقی به عنوان صاحب تجربه خواهش می‌کنم لیستی از واکسن و قرص‌هایی را که در مجلس قبل مصرف می‌کرده‌اند، اعلام کنند تا در مجلس جدید ممنوع شود.»
احمد امیرآبادی، نماینده قم هم برای محمود صادقی نوشته: «شما که دوره قبل بودی، می‌دانی مجلس ۸000 کارمند و بازنشسته داره، حدود ۲00 نفر صعب‌العلاج و نیازمند واکسن، داروخانه مجلس مثل همه داروخانه‌ها طبق روال هرسال درخواست داده و این واکسن برای نماینده‌ها نیست ضمناً مجلس واکسن‌ها را برگردانده؛ درحالی‌که نمایندگان دوره قبل اکثراً استفاده می‌کردند.»