kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۳۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خبر داد

پلمب موقت 17 هزار واحد صنفی، صنعتی و کارگاهی نقض‌کننده پروتکل‌های بهداشتی

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد صنفی، صنعتی و کارگاهی مورد بازرسی کارشناسان بهداشت محیط قرار گرفته و 40 هزار واحد به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.




به گزارش وبدا، محسن فرهادی در نشست خبری که به مناسب روز جهانی بهداشت محیط، در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون بیش از دو میلیون و 600 هزار واحد صنفی، صنعتی و کارگاهی مورد بازرسی کارشناسان بهداشت محیط قرار گرفته و 40 هزار واحد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند، به دستگاه قضایی معرفی شدند، حدود 17 هزار واحد نیز به‌صورت موقت پلمب شد.
فرهادی با بیان اینکه حجم عمده‌ای از این واحدها سفره‌خانه‌هایی هستند که اقدام به عرضه مواد دخانی می‌کنند، افزود: برخوردهای ما ادامه خواهد داشت، اما از سوی دیگر باید کاری کنیم تا تقاضای این مواد دخانی کاهش یابد. متقاضیان این مواد باید بدانند که کرونا یک بیماری تنفسی است و استفاده مشترک از قلیان باعث افزایش انتقال بیماری خواهد شد.
کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه
وی با تأکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصل بسیار مهمی‌است، گفت: متأسفانه در دو سه هفته اخیر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و این موضوع گسترش آمار و مرگ و میر ناشی از کووید 19 را به همراه دارد.
 ابتلای ۱۴۵۲ تن از بازرسان بهداشت محیط به کرونا
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: مراسم تدفین متوفیان کرونا با نظارت‌های بهداشت محیطی انجام می‌شود، لذا، یکی از نقاطی که همکاران بهداشت محیط بیشترین فعالیت را انجام می‌دهند، در برگزاری مراسم تدفین از دست رفتگان کرونا بود. تاکنون، هزار و۴۵۲ نفر از همکارانم که به کار نظارت مشغول بودند، به بیماری کرونا مبتلا شدند که برخی بهبود یافته و برخی هنوز بیمار هستند.
 با کاهش رعایت پروتکل‌ها،
مجبور به اعمال مجازات‌ها هستیم
فرهادی در رابطه با اعمال جریمه برای متخلفین رعایت پروتکل‌ها گفت: قوانین متعددی در این زمینه وجود دارد که همکاران ما نیز می‌توانند این مجازات‌ها را اعمال کنند. همچنین، ستاد ملی مقابله با کرونا نیز قوانین مختلفی گذاشته است که از جمله آن می‌توان به تعطیلی واحدهای صنفی یا درج در پرونده کارمندان مشاغل دولتی‌ اشاره کرد. همچنین، توبیخ، کسر یک سوم از حقوق، درج در پرونده و سایر مراتب بیشتر می‌تواند برای فرد متخلف اعمال شود. اعمال مجازات بر خلاف میل ما است، اما با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاید مجبور به اعمال مجازات‌ها باشیم.
 دستورالعمل‌های بهداشتی برای مراسم اربعین
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص نحوه اجرای پروتکل‌ها در برگزاری مراسم عزاداری اربعین، بیان کرد: دستورالعمل‌ها همان‌هایی است که برای تاسوعا و عاشورا به تصویب ستاد ملی کرونا و شخص رئیس‌جمهور رسید و همه آن دستورالعمل‌ها برای اربعین نیز کماکان پابرجا است. برپا کردن ایستگاه صلواتی، دسته روی، پیاده‌روی، عزاداری در اماکن سربسته، ممنوع است. همچنین، کماکان عبور از مرزها نیز با ممنوعیت مواجه است و حتی برای اتباع خارجی نیز دستورالعملی ارسال کرده‌ایم که حتی اتباع خارجی اجازه خروج را نداشته باشند. البته اینکه فقط بگوییم ممنوع است نمی‌تواند مشکلی را حل کند. رعایت کردن نکات بهداشتی توسط عزاداران شرط اساسی خواهد بود. همان‌طور که در طول مراسم تاسوعا و عاشورا شاهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم، امیدواریم در مراسم اربعین هم این نکات رعایت شود.
 بیشترین میزان رعایت پروتکل‌ها
در بخش دولتی است
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با‌ اشاره به اینکه بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به بخش‌های دولتی بوده است، تأکید کرد: علت آن این است که بسیاری از اقدامات در بخش‌های دولتی با ابلاغ دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود، رعایت این نکات بهداشتی تا حدود ۸۰ درصد در دستگاه‌های دولتی و اجرایی اتفاق افتاده است.
وی با‌ اشاره به فعالیت بازرسان بهداشت محیط در مدارس، خاطرنشان کرد: برخی از مدارس زیرساخت‌های خوبی دارند، اما در برخی نقاط نیز کلاس‌ها کوچک بوده و شرایط سخت‌تر است. تاکنون هزار و ۲۴۵ مدرسه کشور توسط همکاران ما به طور موقت از حالت حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است. البته ما موافق تعطیلی آموزش نیستیم، اما از مدارس و آموزش و پرورش خواسته‌ایم تا مشکلات موجود در این مدارس را برطرف
کنند.