kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
رویترز:

صادرات نفت ایران به 1/5 میلیون بشکه در روز افزایش یافت

پایگاه خبری رویترز اعلام کرده صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه جاری میلادی به 1/5 میلیون بشکه رسیده که خبر خوشی برای بازار ارز محسوب می‌شود.




به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته است که راه نجاتی برای اقتصاد این کشور خواهد بود. صادرات نفت ایران بیش از 2/5 میلیون بشکه در روز از زمان خروج آمریکا از قرارداد اتمی ‌برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها در 2018 کاهش یافته ولی ایران با دور زدن تحریم‌ها همواره جریان صادرات نفت خود را حفظ کرده است.
سمیر مدنی، یکی از موسسان «شرکت تنکرترکرز» با‌ اشاره به افزایش صادرات نفت ایران گفت: «ما شاهد 1/5 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه جاری میلادی بوده‌ایم. این رشد در یک سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است.» این مقدار دو برابر صادرات ایران در ماه اوت است و حدود 11 درصد از آن به نفت خام فوق سبک یا میعانات گازی اختصاص دارد. ایران در ماه اوت بین 300 هزار تا 750 هزار بشکه در روز صادرات نفت داشت.
رویترز اعلام کرده: با کاهش فروش نفت ایران به‌خاطر تحریم‌ها، این کشور نفت فروخته نشده خود را بر روی نفتکش‌ها ذخیره می‌کند و ذخایر آن بر روی خشکی هم افزایش یافته‌اند. ولی تعداد این ذخایر شناور در 2020 کاهش یافته که نشان می‌دهد ایران توانسته مصرف‌کنندگانی برای بخشی از نفت خود پیدا کند.
خبر خوش برای بازار ارز
خبر دیروز رویترز مبنی بر فروش 1/5 میلیون بشکه نفت در روز توسط ایران، در ساعات نخست معاملات یک شوک به برخی معامله‌گران وارد کرد و تا حدودی معاملات پشت‌خطی را به عقب راند. با این حال،‌ اما در ساعات نخست، قیمت‌ها در بازار هرات افزایشی بود و همین امر نیز باعث عبور دلار از کانال 29 هزار تومان شد.
برخی از فعالان بازار ارز می‌گویند در صورتی که خبر مثبت و بنیادی اعلام شود حتماً اتفاقات مهر 97 تکرار می‌شود و قیمت دلار سقوط می‌کند؛ یک‌ بار در مهر سال 97 بانک مرکزی توانست دلار را از نزدیک 20 هزار تومان به 10 هزار تومان کاهش دهد و شاید این اتفاق با یک خبر بنیادی بازهم تکرار شود.
گفتنی است، معمولا تسویه معاملات نفتی بسته به نوع محموله‌ها در بازه‌های زمانی یک تا سه ماهه انجام می‌شود، بنابراین در صورت مدیریت مصارف ارزی و ادامه فرایند صادرات نفت و میعانات گازی در همین سطح، می‌توان انتظار داشت فارغ از تأثیر روانی افزایش صادرات نفت، قیمت ارز در ماه‌های آینده کاهش قابل توجهی داشته باشد.
دلایل گرانی دلار در روزهای اخیر
به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از دلایل اصلی گرانی ارز در روزهای اخیر، کاهش عرضه کل ارز در بازار ارز کشور است. در واقع بخشی از ارز مورد نیاز برای واردات که در گذشته با نرخ 4200 تومان و توسط بانک مرکزی تامین می‌شد، به‌دلیل کاهش درآمد‌های ارزی دولت دیگر با نرخ 4200 تومان تامین نمی‌شود.
به عبارت دیگر دولت و بانک مرکزی تامین ارز بخشی از کالاهای مشمول دریافت ارز 4200 تومان را به بازار ثانویه یا همان نیما منتقل کرده است. یعنی صادرات غیرنفتی افزایش یافته، اما صادرات نفتی کمتر از نیازها بوده و همین مسئله عرضه کل ارز را کاهش داده است. بنابراین باوجود افزایش بیش از 98 درصدی عرضه ارز حاصل از صادرات در نیما در شهریور نسبت به مرداد ماه، باز هم نرخ ارز روند افزایش را در بازار آزاد داشته است. 
یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر مجوز واردات بدون انتقال ارز برای یک میلیارد دلار کالای دپو شده در گمرکات کشور بوده است. این اقدام موجب افزایش فشار بر منابع ارزی و ایجاد تقاضای یک میلیارد دلاری در مدتی کوتاه شد. فشارهای زیادی در درون دولت برای تصویب اجازه واردات بدون انتقال ارز وجود داشت و گفته می‌شود، بعضی فعالان تجاری که سمت‌های مهم دولتی را در اختیار گرفته‌اند، نقش زیادی در تصویب این بخشنامه داشته‌اند. البته بانک مرکزی بارها با مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بود، اما گروه ذی‌نفعان دولت در نهایت نظرشان را بر کرسی نشاندند.
بازار متشکل بی‌تأثیرِ ارزی!
در همین زمینه، خبرگزاری مهر هم تشکیل بازار متشکل ارزی و تأثیر آن بر نرخ ارز را مورد بررسی قرار داده و نوشته: بانک مرکزی در دوره عبدالناصر همتی، بارها اعلام کرد به روشی متفاوت و اصولی قصد دارد تا بازار ارز را هدایت کند و رئیس کل بانک مرکزی بارها وعده داد با تشکیل دادن بازار ثانویه یا همان بازار متشکل ارزی، قیمت دلار در بازار ارز ایران از متن معاملات رسمی ‌بین بازیگران رسمی ‌یعنی بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌ها بیرون بیاید.
بازاری که قرار بود از عید قربان سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کند اما ساختمانی که برای پشتیبانی فنی بازار متشکل ارزی اختصاص یافته بود، یک‌‌باره آتش گرفت؛ آنجا بود که گویا پرونده راه‌اندازی بازار متشکل ارزی بر اساس برنامه قبلی، مختومه اعلام شد. پس از این حادثه، تشکیل بازار متشکل ارزی به سکوت خبری رفت اما رئیس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرد که این بازار تشکیل شده و در حال رسیدن به بلوغ است.
اگر سخنان عبدالناصر همتی صحیح بوده باشد، مشخص نیست چرا این بازار اثرگذاری مورد انتظار را در بازار ارز کشور نداشته و از کارایی مورد انتظار برخوردار نیست. همتی، در جدیدترین اظهارنظر خود، اعلام کرده این بانک برنامه‌هایی برای بازار ثانویه دارد که به تدریج عملیاتی خواهد شد. وعده تازه‌ای که مشخص نیست با دست فرمانی که بانک مرکزی دارد، عملیاتی شدن و تبدیل بازار متشکل ارزی به بازیگر اثرگذار و لیدر بازار ارز به عمر دولت دوازدهم خواهد رسید یا خیر.