kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
آمریکا آبستن تحولات بزرگ!

ترامپ: انتقال قدرتی در کار نیست /تداوم ریاست جمهوری مرا خواهیم داشت

ترامپ در کمتر از 40 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری این کشور بار دیگر هشدار داده حاضر نیست به طور مسالمت‌آمیز قدرت را در صورت شکست واگذار کند و نتیجه انتخابات باید اعلام پیروزی وی باشد. به نظر می‌رسد انتخابات امسال آمریکا، آبستن تحولات مهمی خواهد بود!


سرویس خارجی-

38 روز مانده به یکی از پرمخاطره‌ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و هر چه زمان می‌گذرد تحلیل‌ها در مورد وقوع آشوب و جنگ داخلی در این کشور به واقعیت نزدیکتر می‌شود. ترامپ که پیش از این بارها از پاسخ به سؤال رسانه‌ها درباره انتقال مسالمت‌آمیز قدرت طفره رفته، این بار با صراحت بیشتری در اظهار نظری همراه با تهدید گفته«انتقالی در کار نیست» و او «حتماً» باید در انتخابات پیروز شود. رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنج شنبه در نشست خبری در کاخ سفید نیز در پاسخ به سؤالی درباره تعهد وی به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات گفت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم [ریاست‌جمهوری من را] خواهیم داشت».
ترامپ اما در ادامه به صورت ناگهانی صحبت‌های خود را قطع کرد و گفت باید برای پاسخ دادن به یک تماس تلفنی فوری، نشست خبری را ترک کند! ترامپ روز چهارشنبه نیز در جریان یک نشست در کاخ سفید از تصمیمش برای تعیین قریب‌الوقوع جایگزین «راث بیدر گینسبرگ» قاضی دیوان عالی آمریکا دفاع کرد و در پاسخ به سؤالی درباره دلایلش برای تعیین جایگزین «گینسبرگ» گفت: «به نظر من (کار انتخابات) به دیوان عالی کشیده خواهد شد و به نظر من، خیلی مهم است که ما 9 قاضی (در دیوان عالی آمریکا) داشته باشیم».
وی افزود: «از نظر من، بهتر است که این کار را قبل از انتخابات انجام دهید چرا که از نظر من این کلاهبرداری که دموکرات‌ها دارند انجام می‌دهند، به دیوان عالی ایالات متحده کشیده خواهد شد».طبق گزارش رسانه‌ها، منظور ترامپ از «کلاهبرداری»، اظهاراتش درباره نقایص شیوه رای‌دهی از طریق پُست و احتمال تقلب گسترده ناشی از آن بوده است.
کاخ سفید: انتخابات آزادانه باشد، نتیجه را می‌پذیریم
 سخنگوی کاخ سفید نیز روز پنج شنبه در پاسخ به سؤالات درخصوص اظهار‌ات رئیس‌جمهور آمریکا درباره عدم تحویل مسالمت‌آمیز قدرت گفت وی «نتیجه انتخابات آزاد و عادلانه را خواهد پذیرفت». مک‌ انانی همچنین از ارائه پاسخ مستقیم به این سؤال که آیا نتیجه انتخابات تنها در صورتی مشروع خواهد بود که ترامپ پیروز شود، طفره رفت و بار دیگر تکرار کرد وی انتخابات آزاد و عادلانه را می‌پذیرد.
واکنش‌ها
اظهارات ترامپ با واکنش گسترده هم در میان دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان مواجه شد. مثلا
«برنی سندرز» سناتور برجسته دموکرات خواستار تشکیل یک کمیته غیرحزبی برای نظارت بر انتخابات شد. سندرز که روز پنجشنبه در دانشگاه «جورج واشنگتن» به ایراد سخنرانی پرداخت گفت: «این (انتخابات)، انتخاب میان دونالد ترامپ و دموکراسی است و دموکراسی باید پیروز شود». «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز سخنان ترامپ درخصوص عدم تحویل مسالمت‌آمیز قدرت درصورت شکست را محکوم کرد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، بایدن در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» گفت: «ما در چه کشوری زندگی می‌کنیم؟». علاوه‌بر بایدن، سخنگوی کارزار انتخاباتی او نیز در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: «مردم آمریکا درباره این انتخابات تصمیم می‌گیرند و دولت ایالات متحده کاملاً قادر است متجاوزین را از کاخ سفید بیرون کند». گروهی از قانونگذاران مطرح جمهوری‌خواه در آمریکا نیز اظهارات ترامپ، درخصوص عدم تحویل مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات را محکوم کردند.
تشکیل گروه ترور!
همزمان با این اظهارات، روزنامه انگلیسی گاردین نیز نوشته به مکالمات نوشتاری گروهی از حامیان ترامپ دست یافته که در آن برای سرکوب معترضان به نژادپرستی و حتی ترور سیاسی در این کشور برنامه‌ریزی شده است. گاردین در این زمینه نوشته: از طریق گروهی از معترضان آمریکایی به نام «یوجین آنتیفا» به متن مکالمات گروه حامی ترامپ «ائتلاف میهن‌پرستان» در پیام رسان «گروپ می» دست پیدا کرده است که نشان می‌دهند آنها قصد داشتند در شهر پورتلند دست به خشونت بزنند. همچنین این مکالمات نشان می‌دهد که آنها درباره رویارویی مسلحانه با گروه‌های چپ‌گرای پورتلند بحث کرده و مکرراً اخبار غلطی درباره تظاهرات و آتش‌افروزی در این شهر را به اشتراک گذاشته‌اند.طبق این پیام‌های نوشتاری، آنها درباره تأمین مهمات و اسلحه و حتی ترور سیاسی افراد صحبت‌هایی داشته‌اند که یکی از آنها برای روزهای جاری تدارک دیده شده است». مکالمات این گروه در تاریخ ۲۴ اوت (۲ شهریور) نشان می‌دهد که آنها علاوه‌بر تلاش برای رویارویی با معترضان، درباره ترور شخصیت‌های سیاسی حزب دموکرات ازجمله «تد ویلر» شهردار پورتلند نیز پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند.
ادامه اعتراضات
از «لوئیزویل» نیز خبر می‌رسد اعلام رأی عدم مجازات برای دو مأمور قاتل زن سیاهپوست در این شهر باعث آغاز تظاهرات گسترده در «لوئیزویل» شده که مشت آهنین پلیس آمریکایی را در پی داشته است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» مأموران فدرال آمریکا و نیروهای گارد ملی«لوئیزویل» با گلوله‌های پلاستیکی و تجهیزات ضد شورش به معترضان حمله کردند.
از سوی دیگر تصاویر رد شدن یک افسر پلیس با دوچرخه از روی سر یک معترض در شهر سیاتل ایالت واشنگتن نیز شبکه‌های اجتماعی را به لرزه درآورده و با تقبیح بسیاری رو‌به‌رو شده است. در مقابل، اداره پلیس سیاتل از انجام تحقیقات درخصوص این اقدام خبر داده است. اداره پلیس سیاتل روز پنجشنبه اعلام کرد این افسر پلیس را که با دوچرخه از روی سر مردی که روی زمین دراز کشیده عبور می‌کند، به مرخصی فرستاده است. این اتفاق در جریان اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس روز چهارشنبه در سیاتل رخ داده است.
در ویدئوی دیگری که گفته شده مربوط به ۵ دقیقه قبل از ویدئوی بحث‌برانگیز است، مردی که کلاه ایمنی بر سر دارد دیده می‌شود که روی زمین افتاده و مرد دیگری برای کمک به او نزدیک می‌شود اما افسران پلیس با فریاد مانع او می‌شوند.  به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، کارآگاه پلیس «مارک جمیسون» مدعی شده مردی که پلیس با دوچرخه از روی سر او رد شده آسیب ندیده و در
بازداشت است.
نگرانی پنتاگون
اما در پی امتناع ترامپ از تعهد به تحویل مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات، مقامات ارشد پنتاگون گفته‌اند نگرانند در صورت ایجاد ناآرامی‌های داخلی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور ارتش را برای سرکوب وارد خیابان‌ها کند.
در این باره شبکه تلویزیونی العالم به نقل از نیویورک تایمز نوشته، مهم‌ترین نگرانی پنتاگون این است که آیا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و فرمانده کل نیروهای نظامی این کشور، به آنها دستور خواهد داد به ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات پیش‌رو وارد شوند. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «دونالد ترامپ در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هیچ آرامش خاطری در این خصوص به مقامات پنتاگون نداد و بار دیگر از تحویل قدرت به صورت صلح‌آمیز در صورت شکست در انتخابات سر باز زد. او در روز پنجشنبه هم با گفتن اینکه مطمئن نیست انتخابات «صادقانه» باشد، بر نگرانی‌ها افزود.
این اظهارات در کنار ابراز تمایل وی در ماه ژوئن برای استناد به قانون شورش ۱۸۰۷ و فرستادن نیرو به خیابان‌های آمریکا برای سرکوب اعتراضات در پی قتل «جورج فلوید»، باعث اضطراب شدید سران ارتش و وزارت دفاع آمریکا شده است. آنها اصرار دارند که هر کاری را برای دور نگه داشتن نیروهای مسلح از انتخابات انجام خواهند داد.