kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲

الجزایر: فلسطین مقدس است، هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت

سخنگوی رسمی دولت الجزایر در واکنش به خیانت سران برخی کشورهای مرتجع عربی به آرمان فلسطین، ضمن مقدس دانستن این مسئله گفته الجزایر فلسطین را مهم‌ترین مسئله خود می‌داند و هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت.


سرویس خارجی-

در حالی که برخی سران مرتجع عرب وارد فرایند عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده‌اند و امارات و بحرین توافق عادی ‌سازی را نیز امضا کرده‌اند، برخی از کشورهای عربی به صورت تمام قد از آرمان فلسطین همچنان دفاع می‌کنند. الجزایر یکی از کشور‌هایی است که به صراحت مخالفت خود با عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را کرده است. «عمار بلحیمر» سخنگوی رسمی دولت الجزایر و وزیر ارتباطات این کشور تأکید کرده این کشور از مسئله فلسطین حمایت می‌کند. «بلحیمر» در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفته: «مسئله فلسطین، یک مسئله مقدس است. الجزایر آن را مهم‌ترین مسئله می‌داند. این مسئله، یک مسئله عادلانه بوده و موضع ما روشن، صریح و ثابت است». وی با بیان اینکه «ما از عادی‌‌سازی استقبال و حمایت نمی‌کنیم»، تصریح کرد: «مسئله فلسطین در سیاست خارجی الجزایر، یک مسئله مهم بوده و در قلب ملت ملت الجزایر باقی خواهد ماند». در همین ارتباط، «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر نیز از آرمان فلسطین حمایت و تأکید کرده حق ملت فلسطین در تشکیل کشوری به پایتختی قدس، غیر قابل چانه‌زنی است. رئیس‌جمهور «الجزایر» با بیان اینکه «مسئله فلسطین برای الجزایر و ملتش، یک مسئله مقدس و مهم‌ترین مسئله باقی خواهد ماند»، خاطر نشان کرد: «بار دیگر حمایت ثابت خود را از ملت، آرمان عادلانه و حق غیر قابل تصرف فلسطین در تشکیل کشور مستقل و دارای حاکمیت، اعلام می‌کنیم».
قدردانی حماس از الجزایر
در همین ارتباط، اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به
«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر نامه‌ای ارسال کرد. هنیه در این نامه از سخنرانی تبون در مجمع عمومی سازمان ملل قدردانی کرد. تبون در جریان آن سخنرانی گفت که ملت و دولت الجزایر از ملت فلسطین و مسئله این کشور و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر حمایت می‌کند. خبرگزاری صفا به نقل از رئیس‌دفتر سیاسی حماس گزارش داد، ملت و گروه‌های فلسطینی با افتخار، شاهد موضع الجزایر در رد عادی‌‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی بودند. وی با بیان اینکه اظهارات تبون، بیانگر اصالت موضع رئیس‌جمهور، دولت و ملت الجزایر است، تصریح کرد، این موضع، در حمایت از ملت و مسئله فلسطین است تا این ملت بتواند حقوق خود را پس بگیرد، سرزمین اشغالی خود را آزاد کند و کشور مستقل خود به پایتختی قدس را تشکیل دهد.
سرکوب مخالفان عادی ‌سازی در امارات
امارات یکی ازکشورهایی است که از زمان اعلام عادی ‌سازی
روابط با رژیم صهیونیستی هرگونه مخالفت داخلی با این فرایند را جرم اعلام کرده است. در این راستا، «احمد الشیبه النعیمی» نویسنده و روزنامه‌نگار اماراتی در مصاحبه‌ای توافق امارات و رژیم صهیونیستی را نه «توافق صلح» بلکه «شراکت استراتژیک» برای نفوذ این رژیم در جهان عرب دانست. النعیمی به وبسایت مرآة الجزیره گفت که متأسفانه امارات اجازه داده است تا گذرگاهی برای نفوذ رژیم اسرائیل به جهان عرب و اسلام شود و به طور قطع تل‌آویو بیشترین سود را از این توافق می‌برد. این معارض اماراتی ساکن لندن، موضع مردم امارات را جدای از حاکمانشان دانست و گفت که جامعه امارات بیش از هر زمان دیگری در شرایط سرکوب به سر می‌برد و آزادی بیان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. النعیمی تأکید کرد که مردم امارات سرکوب شده‌اند و بنابراین نمی‌توانند نظر واقعی خود را بروز دهند و از این رو سکوت کرده‌اند. این نویسنده اماراتی با غیر قانونی خواندن سازش و اینکه چنین توافقی خلاف قانون اساسی امارات است، گفت: «آن‌ها [حاکمان امارت ابوظبی] مسئول چنین کاری نبودند، شورای عالی اتحادیه که از حاکمان امارت‌ها تشکیل شده، می‌بایست در این خصوص تصمیم می‌گرفت. در حالی که حاکمان دیگر امارت‌ها تاکنون هیچ حرفی درباره سازش و این تصمیم نزده‌اند.» پیش از این نیز «حمد الشامسی» از معارضان معروف اماراتی گفته بود حامیان عادی‌‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در امارات بسیار‌اندک هستند، اما همین تعداد کم در تمامی برهه‌ها و رخدادهای به شدت فعال شده و به حمایت از سیاست‌های حکومت می‌پردازند.