kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
با اشاره به مرگ 200 هزار آمریکایی بر اثر کرونا

جو بایدن: شاهد یکی از بزرگ‌ترین تلفات تاریخ آمریکا هستیم




سرویس خارجی-
پس از اینکه ترامپ راه‌حل جدید خود درباره پیروزی بر «کووید19» را «ابتلای ۲۱۵ میلیون آمریکایی به کرونا» اعلام کرد، جو بایدن، «بی‌کفایتی و دروغگویی ترامپ» را عامل مرگ 200 هزار آمریکایی بر اثر این بیماری دانست و گفت: به دلیل همین حماقت‌ها«شاهد یکی از بزرگترین تلفات در تاریخ آمریکا هستیم».
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی عجیب –چنان‌که از او انتظار می‌رود– گفته است، برای کنترل همه‌گیری ویروس کرونا (کووید-19) و برای ایجاد مصونیت بین مردم این کشور در برابر این ویروس باید ۲۱۵ میلیون تن به کرونا مبتلا شوند! این در حالی است که اگر این موهومات عملی شود، بیش از ۶ میلیون آمریکایی جان خود را از دست خواهند داد. او در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که به گفته کارشناسان پزشکی در جهان، فردی که یک‌بار به کرونا مبتلا می‌شود باز هم در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارد.
البته این نخستین بار نیست که ترامپ همه عقلای عام را شگفت زده می‌کند؛ او پیشتر نیز گفته بود تزریق مواد ضدعفونی به بدن می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشد! بعد از همین توصیه‌های ترامپ بود که خبر رسید شماری از شهروندان آمریکا به دلیل خوردن یا تزریق مواد شوینده راهی بیمارستان شده‌اند!
«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا (که پایانش میانه آبان ماه است) اما در واکنش به این اظهارات بار دیگر از نحوه مدیریت بحران کرونا توسط ترامپ انتقاد کرد. وی که در ویسکانسین سخنرانی می‌کرد، با اشاره به مرگ حدود 200 هزار آمریکایی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا گفت: «به دلیل دروغ‌گویی و بی‌کفایتی ترامپ، ‌ما شاهد یکی از بزرگترین تعداد تلفات درتاریخ آمریکا هستیم».
بایدن این را هم گفت که، «تمام آن چیزی که رئیس‌جمهور انجام داده این است که به صورت عمد به تغییر موضوع پرداخته است». به گزارش فارس، نامزد دموکرات‌ها اضافه کرد: «ترامپ وحشت کرده است. ویروس برای وی بسیار بزرگ بود. ترامپ در حد این ویروس نبود...تمامی چیزی که ترامپ دوست دارد تجمع انتخاباتی بوده و وی به همه اجازه می‌دهد تا با تجمع زندگی خودشان را به خطر بیندازند».
البته این تنها بایدن نبوده که به مدیریتِ ترامپیِ دونالد ترامپ اعتراض کرده است، به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پیامی توئیتری نوشته: «نزدیک به ۲۰۰ هزار آمریکایی مرده‌اند. تقریبا هفت میلیون آمریکایی مبتلا شده‌اند. برداشتن ناگهانی دستورالعمل‌های سی‌دی‌سی (اداره کنترل و پیشگیری بیماری‌ها) درخصوص گسترش ویروس کرونا از طریق هوا، تازه‌ترین نشانه از پاسخ ناموفق دولت ترامپ به این بحران است که همچنان موجب از دست رفتن جان آمریکایی‌ها می‌شود».
تیراندازی‌ها دو برابر شد!
این تنها سوء مدیریت ویروس کرونا نیست که در حال نابود کردن مردم آمریکاست، بلکه اسلحه نیز نقش اساسی در کشتار این مردم این کشور دارد، سلاحی که تجارت آزادش مورد تأیید سفت و سختِ ترامپ و لابی‌های اسلحه در این کشور است. منابع خبری دوشنبه گزارش دادند تعداد موارد تیراندازی‌ در شهر نیویورک نسبت به سال گذشته تقریباً ۲ برابر شده است. بنا بر اعلام شبکه تلویزیونی«سی‌ان‌ان»، داده‌های اداره پلیس نیویورک نشان می‌دهد تعداد افرادی که بر اثر این تیراندازی‌ها کشته شده‌اند نیز تقریباً ۲ برابر سال گذشته است.
مطابق این گزارش، تا تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰(30 شهریور ماه 99)، مجموعاً یک هزارو 123 رویداد تیراندازی در شهر نیویورک به وقوع پیوسته ‌است. این رقم ‌اندکی کمتر از ۲ برابر ۵۸۰ مورد تیراندازی است که تا تاریخ ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۱۹ در نیویورک به وقوع پیوسته است.
درباره میزان تلفات ناشی از تیراندازی‌ها، تا به اینجا ۲۱۴ نفر بر اثر رویدادهای تیراندازی در نیویورک کشته شده‌اند. این رقم در همین مقطع زمانی در سال گذشته ۱۱۱ نفر بود.
شهرهای شیکاگو، نیویورک و برخی از دیگر شهرهای آمریکا بعد از شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش خشونت بوده‌اند. در این میان، بارها گزارش‌هایی از شدت گرفتن خشونت در شهر شیکاگو منتشر شده و دونالد ترامپ
چند بار در اظهاراتی که نژادپرستانه تعبیر شده، این شهر را به افغانستان تشبیه کرده است.
احتمال بحران عظیمی دیگر
همین رفتار و سخنانِ نژادپرستانه ترامپ آمریکایی را که در باتلاق بیماری کرونا مبتلاست را در معرض فجایع دیگری قرار می‌دهد، او جامعه آمریکا را در لبه انفجارهای اعتراضی قرار‌داده است، تا جایی که با نزدیک شدن به زمانِ اعلام رأی درخصوص پرونده قتل «برونا تیلور»، زن سیاهپوستی که چندی پیش به دست افسران پلیس و به ضرب گلوله در آپارتمانش کشته شد، اداره پلیس مرخصی پرسنل خود را لغو کرده و در روز‌های تعطیل هم واحد‌های پلیس باید بر سر کار خود حاضر شوند، همچنین مقامات امنیتی در حال ایجاد موانع در اطراف شهر هستند. این آماده‌باش نشان می‌دهد که آستانه تحمل مردم آمریکا به سر آمده و آماده انفجاری دیگر است.
گفتنی است، آمریکا با بیش از 7 میلیون مبتلا و بیش از 200 هزار مبتلا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس در جهان را دارد و پس از آن هند و برزیل در رده‌های دوم و سوم کشورهای جهان با بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ قرار دارند. از این همین فاجعه کرونا و از سر گذراندن چندین ماه تظاهراتِ ضدنژادپرستی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا برای این کشور کافی است.
اگر یک سلسله تظاهرات دیگر آغاز شود و یا انتخابات پیش روی آمریکا فاجعه دیگری بسازد، دیگر مدیریت شرایط بعید به نظر می‌رسد. نکته پیش‌گفته در مورد آماده‌باش پلیس این را نشان می‌دهد که نیروهای امنیت آمریکا وقوع یک شورش ضدنژادپرستی دیگر را محتمل می‌دانند. اظهارات ترامپ نیز وقوع یک بحرانِ انتخاباتی را محتمل می‌نمایاند، ترامپ روز شنبه در یک گردهمایی انتخاباتی حملات علیه رقیب خود، بایدن را گسترش داد و بایدن را «احمق‌ترین نامزدها» خواند و تا آنجا پیش رفت که اعلام کرد «شاید من یک دستور اجرایی امضا کنم که نتوانید او را به عنوان رئیس‌جمهور خود داشته باشید.» این حرف‌ها نشان می‌دهد که ترامپ شکست در انتخابات را بر نخواهد تابید و در صورت شکست بحرانی به پا خواهد کرد.
البته انتقاد از ترامپ و ترامپیسم جریان مخالف او را توجیه نمی‌کند، برای نمونه می‌توان به کتاب در دست چاپ «بیل استیونسون» اشاره کرد که کم و بیش وضعیت اخلاقیِ جانشینِ دموکرات و محتمل ترامپ را نشان می‌دهد، البته اگر ادعای او را بپذیریم. بیل استیونسون، در کتاب خاطرات خود که به زودی راهی بازار می‌کند، از ازدواج قبلی خود با «جیل بایدن»، همسر کنونی جو بایدن و همسر سابق خود، گفته و مدعی است معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا عامل خیانت و برهم زدن ازدواج اوست. او می‌گوید در حالی که جیل همسرش بوده است، بایدن با او ارتباط برقرار کرده و باعث طلاق جیل از او شده است.