kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۹۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱

همراهی اروپا با ایران وقتی فریب نیست که تحریم‌ها را لغو کند

اروپا وقتی با ایران همراه می‌شود که تحریم‌ها را لغو کند. اقدامی که از روز اجرای برجام - تیر 94- تاکنون به هیچ عنوان رخ نداده است.


سرویس سیاسی-


وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه ادعا کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی احیا شدند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه غرب آسیا ادعا کرده و گفت: «امروز، آمریکا از بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، استقبال می‌کند».
بر این اساس، پمپئو درباره بازگردانده شدن تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: «تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند. در تاریخ بیستم آگوست، ایالات متحده درباره عدم اهتمام ایران به تعهدات برجامی‌اش، به رئیس‌شورای امنیت اطلاع داد».
به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این اطلاعیه، فرایند ۳۰ روزه‌ای را آغاز کرد که منجر به بازگشت تحریم‌های پیشتر لغو شده سازمان ملل شد، که در ساعت ۸ شب وقت تابستانی شرقی روز ۱۹ سپتامبر (۴:۳۰ بامداد یکشنبه به وقت تهران) اجرایی گردید. این یعنی که از امروز، تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند».
وزیر خارجه آمریکا با ادعای لغو شدن اقدامات ذکر شده در پاراگراف‌های ۷، ۸ و ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، افزود:«ایالات متحده این تصمیم قاطع را گرفت زیرا علاوه‌بر عدم اجرای تعهدات برجامی توسط ایران، شورای امنیت هم محدودیت تسلیحاتی بر ایران را تمدید نکرد، چیزی که برای ۱۳ سال در جریان بود. انفعال شورای امنیت می‌توانست راه را برای ایران جهت خرید تمام انواع تسلیحات متعارف در تاریخ هجدهم اکتبر هموار کند».
پمپئو با لحنی که گویا جهان بدهکار آمریکا شده، ادعا کرد: «جهان خوش‌شانس بود که آمریکا اقدام مسئولانه‌ای برای جلوگیری از رخ دادن چنین چیزی را انجام داد. ما، مطابق با حقوق خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، فرایند اسنپ‌بک را آغاز کردیم تا عملاَ تمام تحریم‌های ملغی‌شده سازمان ملل از جمله محدودیت تسلیحاتی را احیا کنیم. به تبع این اقدام، جهان امن‌تر خواهد بود».
اروپا؛ در حرف با ایران، در عمل با آمریکا
وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، بر تعهد کامل خود به قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکید کردند.
در این بیانیه آمده است: تروئیکای اروپایی به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به موجب آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت، متعهد می‌مانند. ما بی‌وقفه برای حفظ توافق هسته‌ای ایران تلاش کرده‌ایم و همچنان به این امر متعهد می‌مانیم.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز در واکنش به ادعای آمریکا درخصوص بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، در بیانیه‌ای مدعی شد تعهدات مرتبط با رفع تحریم‌های ایران طبق برجام ادامه خواهد یافت.
تروئیکای اروپایی در ماههای اخیر چندین بار مدعی شده‌اند که به برجام متعهد هستند. این ادعای مضحک در حالی است که اعضای اروپایی برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
 اروپا وقتی با ایران همراه می‌شود که تحریم‌ها را لغو کند. اقدامی که از روز اجرای برجام- تیر 94- تاکنون به هیچ عنوان رخ نداده است.
اروپا در حرف و شعار، ژست همراهی به ایران می‌گیرد اما در عمل کاملا با آمریکا هماهنگ است. تروئیکای اروپایی تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که در مسئله ایران با آمریکا دارای اهداف کاملا مشترکی هستند و فقط در روش‌های رسیدن به این اهداف، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
جریان تحریف و بزک اروپا
در این سو رسانه‌های زنجیره‌ای با تحریف واقعیت، رفتار متقلبانه اروپا را بزک کرده و وانمود می‌کنند که میان اروپا و آمریکا در مسئله ایران شکاف عمیقی ایجاد شده است.
رسانه‌های زنجیره‌ای در روزهای گذشته با تیترهایی همچون «اروپا در برابر آمریکا»، «جدایی تروئیکای اروپایی از آمریکا»، «دست رد اروپا» و...اروپای حقه باز را حامی ایران جا زدند.
اروپا در آزمون اجرای تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها، مردود شد؛به همین خاطر همراهی یا عدم همراهی در چکاندن ماشه اسلحه‌ای که همه خشاب آن قبلا شلیک شده، ملاک همراهی با ایران نیست. با این‌حال جریان تحریف برای اقدام فریبکارانه اروپا سوت و کف و هورا می‌کشد.
جریان تحریف، برای اروپای بدهکار، رزومه ساخته و به گونه‌ای فضاسازی می‌کند که گویی ما بدهکاریم و اروپا طلبکار!
رد ادعای پمپئو توسط گوترش
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفت، نمی‌تواند در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اقدامی انجام دهد زیرا به نظر می‌رسد «عدم قطعیت» در این خصوص وجود دارد.
گوترش در نامه‌ای به شورای امنیت که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، نوشت به نظر می‌رسد درباره آغاز شدن این روند و در عین حال در ارتباط با سرنوشت تحریم‌ها و بازگشت آن عدم قطعیت وجود دارد.
وی بار دیگر تاکید کرد وظیفه دبیرکل نیست که در شرایطی که عدم قطعیت وجود دارد اقدامی صورت دهد.
به گزارش رویترز، مقام‌های سازمان ملل به شورای امنیت برای اجرای رژیم تحریم‌هایش پشتیبانی اداری و فنی ارائه می‌کنند و گوترش کارشناسان مستقلی را برای نظارت بر اجرای آنها منصوب می‌کند. او در همین خصوص گفت تا زمان روشن شدن وضعیت تحریم‌های ایران، اقدامی برای ارائه این حمایت انجام نخواهد داد.
مضحکه
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه عصر یکشنبه در پیامی توئیتری به تهدیدات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا علیه کشورهایی که بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را نادیده بگیرند‌اشاره کرد.
ظریف در این پیام توئیتری نوشت: جهان به برقراری مجدد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نه می‌گوید اما آقای «ما دروغ گفتیم، ما تقلب کردیم، ما سرقت کردیم” (کنایه به پمپئو) کسانی را که از زندگی در این جهان موازی خودداری می‌کنند تهدید به مجازات می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه این پیام توئیتری نوشت:دونالد ترامپ باید پیش از آنکه پمپئو بیشتر آمریکا را به یک مضحکه جهانی تبدیل کند تغییر رویه دهد.
وزارت خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: چنانچه آمریکا رأسا یا با همکاری معدود دست‌نشانده‌های خود اقدامی در راستای تهدیدات علیه ایران انجام دهد با واکنش جدی مواجه و مسئول تمامی عواقب خطرناک آن خواهد بود.
همچنین مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تمام تحریم‌ها علیه ایران، اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت غیرقانونی، باطل و بی‌اثر خواند.
واکنش چین و روسیه
هیئت نمایندگی چین مستقر در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» پایتخت اتریش بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران نسبت به ادعای تازه آمریکا در زمینه فعال کردن مکانیسم ماشه واکنش نشان داد.
نمایندگی چین در این سازمان در توییتی در این زمینه  نوشت: اینک وقت خاتمه دادن به نمایش مسخره خودآرایی شده (از سوی آمریکا) است. تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان  رفع‌شده خواهند ماند. موضع تمام طرف‌های مانده در برجام نیز مشخص است: آمریکا دیگر جزو  مشارکت‌کنندگان در برجام نیست و ادعای  فعال ساختن مکانیسم ماشه  این کشور فاقد اعتبار است. ما متعهد به حفظ این توافق هستیم.
وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای، ادعاهای «غیرقانونی» واشنگتن درخصوص بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را محکوم کرده و بیان داشت چنین اقداماتی نمی‌توانند عواقبی قانونی برای دیگر کشورها داشته و همکاری مشروع آنها با ایران را محدود کند.
این بیانیه می‌افزاید: البته که آمریکایی‌ها می‌دانند گفته‌هایشان حقیقت ندارد. به همین دلیل است که ایالات متحده مانند همیشه مخالفانش را به تحریم و تنبیه تهدید می‌کند. تمام این اقدامات آمریکا چیزی جز حرکاتی نمایشی نیست.
متیو لی، خبرنگار ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس در یادداشتی نوشت: ایالات متحده می‌گوید همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران احیا شدند اما جهان (با بی‌حوصلگی و خستگی در برابر این اقدام آمریکا) خمیازه می‌کشد.