kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۸۵۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران مطرح کرد

هشدار جدی درباره تبعات کاهش کشت گندم در کشور

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با‌ اشاره به اینکه تاخیر در اعلام قیمت تضمینی گندم منجر به کمبود در سال آینده می‌شود، گفت: پایین آمدن سطح زیر کشت گندم موجب واردات پنج میلیون تنی می‌شود.




روزهای جاری برای گندم‌کاران اهمیت بالایی دارد چراکه در آستانه فصل کشت، میزان کاشت گندم مشخص می‌شود. بنابراین هرگونه بلاتکلیفی در اعلام قیمت، یا قیمت پیشنهادی پایین از طرف دولت، می‌تواند بر میزان تولیدگندم اثر منفی بگذارد، آن هم در شرایط تحریمی‌که ضرورت امنیت غذایی بیش از پیش حس می‌شود.
در این زمینه، عطاا...‌ هاشمی‌ رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در یک برنامه رادیویی درباره خرید تضمینی گندم اظهار داشت: هر روزی که از زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم می‌گذرد، باعث کمبود گندم در سال آینده می‌شود. کشاورزان برای سال زراعی خود در حال برنامه‌ریزی هستند و این تاخیر موجب کاهش سطح زیر کشت گندم می‌شود.
وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و از سوی دیگر افزایش قیمت جهانی گندم، هزینه تولید به ازای هر کیلو، با سود معقول ۱۸ درصدی برای کشاورزان و البته قبل از گران شدن دوباره کود و سم که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش داشته است، نرخ ۴۸۰۰ تومان را پیشنهاد کردیم که این افزایش سرسام‌آور کود و سم هم باید به این نرخ اضافه شود.
رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: پیش از این دولت در فصل زراعی گذشته نرخ ۲۵۰۰ تومان را اعلام کرد. اگر با ارز نیمایی میزان هزینه واردات گندم را محاسبه کنیم، دولت در حدود 6000 تومان برای واردات هرکیلو گندم هزینه می‌کند. علی‌رغم اینکه عقب‌ماندگی اقتصادی شدیدی وجود داشته اما ما خودمان را مقید دانستیم که میزان گندم مورد نیاز مردم را تحت هر شرایطی تولید کنیم.
هاشمی ‌اضافه کرد: در رابطه با قیمت گندم عقب‌ماندگی اقتصادی وجود دارد و سال‌های متوالی قرار بود در اجرای خرید تضمینی، قیمت پایه سال قبل به علاوه تورم اعلام شده از سایت بانک مرکزی، در افزایش قیمت گندم لحاظ شود اما فقط سه درصد در سه سال متوالی افزایش قیمت داشتیم. این درحالی است که به ازای هرسال باید ۲۰ درصد اضافه می‌شد.
به گفته وی، پایین آمدن سطح زیر کشت گندم موجب می‌شود که دولت برای واردات پنج میلیون تن گندم در شرایط خاص کنونی و با وجود تحریم‌ها دچار مشکل و پرداخت هزینه گزاف شود. همچنین این کاهش سطح زیر کشت، کشاورزان را به سمت کشت‌های جالیزی و صیفی‌جات سوق می‌دهد.
گفتنی است، در آستانه فصل کشت دولت قیمت کود را افزایش داده و تقریبا پنج برابر کرده است، برهمین اساس، هزینه‌های تولید برای کشاورزان افزایش یافته و علاوه ‌بر تورم سالانه و افزایش قیمت‌های جاری، کشاورزان با افزایش شدید قیمت کود و سم نیز مواجه شده‌اند.
در همین زمینه، نظام صنفی کشاورزی قیمت تمام‌شده هرکیلوگرم گندم را بیش از 7000 تومان و مجمع ملی خبرگان کشاورزی قیمت تمام‌شده گندم را 5200 می‌داند که به‌نظر وزارت جهاد کشاورزی نزدیک است اما بر اساس اطلاعات واصله دولت به‌دنبال تصویب قیمت 3500 تومانی است، با این وصف، دولت باید مراقب باشد که نتیجه قیمت پایین خرید تضمینی، کاهش سطح زیر کشت و در نتیجه کاهش تولید است.