kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۸۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
تروئیکای اروپا در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی پایبندی به برجام شد

اروپا به جای انتشار نامه‌های نمایشی به تعهدات برجامی خود عمل کند

اعضای اروپایی برجام در نامه ای نمایشی به شورای امنیت مدعی شدند که به توافق هسته‌ای پایبند هستند. اروپا در پی آن است تا با بازی در پازل آمریکا، همزمان هم دولت ایران را در برجام نگه دارد و هم تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.



سرویس سیاسی-

انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند و تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.
خبرگزاری رویترز گزارش داده تروئیکای اروپا در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند تعلیق تحریم‌ها علیه ایران که در برجام بر سر آن توافق شده‌ است، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر کماکان برقرار خواهد بود.
آمریکا، انگلیس و آلمان تصریح کرده‌اند هر تصمیم یا اقدام برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، «فاقد اثر قانونی خواهد بود».
در بخشی از این نامه آمده است: سه کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ در تأیید برجام صادر شده متعهدند. ما تلاش خستگی‌ناپذیری برای حفظ توافق هسته‌ای داشتیم و خود را به تداوم انجام این کار متعهد می‌دانیم.
نامه‌ها و بیانیه‌های شعاری
پس از امضای برجام، تروئیکای اروپایی بارها بیانیه و نامه صادر کرده است. این نامه‌ها و بیانیه‌ها حاوی شعارها و ادعاهای تکراری بوده و صرفا کارکرد تبلیغاتی و نمایشی داشته است.
اعضای اروپایی برجام در نامه مذکور مدعی شده‌اند که برای حفظ برجام «تلاش خستگی‌ناپذیری» داشته‌اند. انگلیس، فرانسه و آلمان در روزهای گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بودند که در برجام به چیزی فراتر از تعهدات عمل کرده‌اند.
این در حالی است که اعضای اروپایی برجام از روز امضای توافق تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. طرف اروپایی در خرید نفت از ایران و پرداخت پول نقد، تبادلات بانکی و تبادل کالاهای تحریمی با ایران هیچ اقدامی انجام نداده و کاملا با آمریکا هماهنگ و همصدا بوده است. بر همین اساس نامه‌ها و بیانیه‌های تکراری اعضای اروپایی برجام، به هیچ عنوان مصداق اقدام عملی حقوقی با ضمانت اجرای مطمئن و تضمین شده نیست.
مخالفت نمایشی
مخالفت اروپا با اجرای مکانیسم ماشه توسط آمریکا صرفا یک مخالفت نمایشی است. چرا که اعضای اروپایی برجام در ماه‌های گذشته و پیش از آمریکا، در کلیدزدن روند اجرای مکانیسم ماشه پیشقدم بوده اند.
انگلیس، فرانسه و آلمان در دی 98 رسما مکانیسم ماشه را فعال کردند و خود در تکمیل پروسه مکانیسم ماشه پیشتاز بودند. مکانیسم ماشه ابزاری برای باجگیری از ایران به منظور تعمیم برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.
مقامات اروپایی در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که در اجرای مکانیسم ماشه با آمریکا همصدا و موافق هستند. اعضای اروپایی برجام صرفا در نوع تاکتیک و روش اجرای مکانیسم ماشه با آمریکا اختلاف نظر دارند.
در هفته‌های گذشته ‌تروئیکای اروپا علی‌رغم اطمینان از رأی منفی چین و روسیه، به قطعنامه ضدایرانی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای ممتنع دادند.
قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسید. آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان رأی ممتنع دادند. تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه، آلمان) با رأی ممتنع در حقیقت در پازل آمریکا بازی کرده و علیه ایران اقدام کرد. بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم تسلیحاتی ایران باید ۲۷ مهرماه ۹۹ پایان
یابد.  برهمین اساس آمریکا آشکارا توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته است. با این‌ حال،‌ تروئیکای اروپا به‌جای مؤاخذه کردن آمریکا، خود در این قانون‌شکنی و عهدشکنی شریک شد.
تروئیکای اروپا در ماه‌های گذشته نیز در شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کرد.
هم اجرای یکطرفه برجام،
هم تحریم تسلیحاتی!
برخلاف ادعای برخی دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای، در موضوع ایران شکافی میان اروپا و آمریکا ایجاد نشده، بلکه این دو برای یک هدف مشترک، وظایف مختلفی برای خود تعریف کرده‌اند.
 اروپا بارها تأکید کرده که در پی حفظ برجام است. منظور طرف اروپایی از حفظ برجام، نظارت بر اجرای یکطرفه تعهدات از سوی ایران است. در حقیقت اروپا در رویکردی سلطه‌گرانه خود را در جایگاه ناظر برجام می‌بیند و این ایران است که باید تعهدات را انجام دهد. مأموریت اصلی اروپا در برجام، نگه داشتن ایران در توافق است. اروپا در پی آن است تا با ایفای نقش در پازل آمریکا، همزمان هم دولت ایران را در برجام نگه دارد و هم تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند. در سال‌های اخیر اروپا در کنار آمریکا طوری عمل کرده که هیچ امتیازی از برجام نصیب ایران نشود. یکی از کارویژه های اصلی تروئیکای اروپا در سال‌های اخیر وقت‌کشی در برجام و نگه داشتن ایران با وعده‌های بی‌خاصیت و توخالی بوده است.
در هفته‌های گذشته، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان ضمن تأکید بر اینکه با اسرائیل در زمینه تمدید تسلیحاتی ایران هم‌نظر است، در اظهارنظری گستاخانه گفت، آلمان و چند کشور دیگر تلاش می‌کنند برای رفع این مشکل «راه‌حلی دیپلماتیک» بیابند تا موجب تحریم تسلیحاتی ایران در آینده شود!
در روزهای گذشته همچنین دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت که لندن با واشنگتن درباره ایران‌ اشتراک‌نظر دارد.
بی‌عملی در اجرای برجام
اعضای اروپایی برجام در توافق هسته‌ای 11 تعهد داشتند اما به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکردند.
حالا طرف اروپایی به‌جای ارائه تضمین به ایران و پاسخگویی درباره قصور و تقصیرهای خود، با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و ایران را که به تمامی تعهدات عمل کرده مورد بازخواست قرار می دهد.  اروپا به‌جای این ژست‌های مضحک و توهین‌آمیز، باید تعهدات خود را انجام داده و نحوه اجرای تعهدات را گزارش
دهد.