kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲

گام مجلس برای حمایت از کشاورزان؛ اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی

وکلای ملت با کلیات طرح دوفوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی موافقت کردند. بر اساس طرح مزبور، قرار است نحوه تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصلاح شود، دست واسطه‌ها و دلالان از زنجیره توزیع محصولات کشاورزی قطع و نیاز به واردات کم شود.

 
  سرویس سیاسی-

جلسه علنی مجلس دیروز چهارشنبه به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و طرح دوفوریتی اصلاح تبصره‌های 1 و 2 ماده‌واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و همچنین طرح دوفوریتی جهش تولید و تأمین مسکن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
گزارش رؤسای کمیسیون‌های مجلس
در راستای کارآمدسازی قوه مقننه
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست غیرعلنی دیروز مجلس، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس گزارش‌های خود در راستای کارآمدسازی قوه مقننه را ارائه کردند، خاطرنشان کرد: ادامه این جلسه با موافقت نمایندگان در سه‌شنبه هفته آتی (اول مهرماه) برگزار می‌شود تا با شناسایی اولویت‌های مسائل اقتصادی و فرهنگی بیش ‌از پیش تأثیرگذار باشیم.
بررسی راهکارهای
رسیدن به  مجلس قوی، کارآمد و انقلابی
محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در توضیح نشست غیرعلنی مجلس اظهار کرد: از روزهای ابتدایی تشکیل مجلس یازدهم ایده‌ای بین نمایندگان وجود داشت که مجلس شورای اسلامی باید قوی، کارآمد و انقلابی باشد، موضوعی که در بیانات مقام معظم رهبری به آن تأکید کردند. با روش معمول اداره مجلس رسیدن به این سه مؤلفه امکان‌پذیر نیست و باید سازوکارهای آیین‌نامه اصلاح شود لذا ما در جلسه غیرعلنی غیررسمی ‌چهارشنبه به بررسی راهکارهای رسیدن به این سه ویژگی پرداختیم.
موافقت مجلس با کلیات طرح دوفوریتی
اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی
نمایندگان مجلس روز گذشته با کلیات طرح دوفوریتی اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی موافقت کردند؛ طرحی که قرار است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با به نحوی اصلاح کند که هم نیاز به واردات کم شود و هم کشاورزان راضی به فروش شوند و دست واسطه‌ها و دلالان هم به این شکل از زنجیره توزیع محصولات کشاورزی قطع شود.
سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از موافقان تأکید کرد: در بندهای مختلف این طرح کشاورزان مورد عنایت ویژه قرار گرفتند و از سوی دیگر پاسخگویی وزیر جهاد کشاورزی افزایش پیدا می‌کند.
وی توضیح داد: به موجب اصلاح تبصره این قانون سیاست‌های واردات و صادرات محصولات کشاورزی نیز اصلاح می‌شود و واردات در چارچوب قوانین و مقررات انجام خواهد گرفت. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآوری کرد: شورای اقتصاد هیچ‌گاه قیمت واقعی محصولات را اعلام نمی‌کند بنابراین با اصلاح صورت‌گرفته در این قانون می‌توانیم به تعیین قیمت واقعی و تضمینی محصولات کشاورزی کمک کنیم و البته استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز در این طرح دیده شده است. غلامرضا نوری قزلجه از دیگر موافقان کلیات این طرح گفت: با توجه به شرایط و فضای کنونی این طرح می‌تواند منجر به تشویق کشاورزان و افزایش کشت بیشتر محصولات کشاورزی شود.
محمدجواد عسگری، نماینده مردم داراب و زرین دشت هم در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا به‌دنبال افزایش امنیت غذایی هستند و ما با اصلاح این طرح دولت را مکلف به حمایت از کشاورزان می‌کنیم و علاوه ‌بر حمایت از حقوق کشاورزان قطعاً امنیت غذایی را به ارمغان خواهیم آورد.
وی افزود: خرید تضمینی در قوانین قبل آمده بود اما عملیاتی نشده لذا کشاورزان در کاشت، داشت و برداشت محصولات خود دچار مشکلات اساسی شدند. ما در این طرح تلاش کردیم تا به قیمت جهانی محصولات اساسی مثل گندم نزدیک شویم زیرا به‌د‌لیل دارا بودن اقلیم‌های مختلف می‌توانیم بسیاری از نیازهای خود را مرتفع کنیم.
ساختار تعیین قیمت تضمینی
 محصولات کشاورزی تغییر می‌کند
سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم به‌عنوان موافق طرح در صحن علنی گفت: با تصویب این قانون ساختار موجود برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی اصلاح می‌شود.
نمایندگان در نهایت با کلیات این طرح موافقت کردند تا خلأهای قانونی حمایت از کشاورزان در قانون خرید تضمینی گندم را برطرف کنند.
گفتنی است وکلای ملت روز گذشته کلیات طرح دو فوریتی اصلاح تبصره یک و دو ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی را هم به تصویب رساندند.
مخالفت مجلس با سلب فوریت
 از طرح جهش و رونق تولید مسکن
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز پارلمان با سلب فوریت از طرح جهش و رونق تولید مسکن مخالفت کرده و این طرح به‌صورت دو فوریتی در پارلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بر همین اساس و از 199 نماینده حاضر در مجلس، ۶۱ نماینده به سلب فوریت از طرح جهش و رونق تولید مسکن رأی موافق داده و ۱۰۷ نماینده رأی مخالف و 8 نماینده رأی ممتنع. همچنین بررسی کلیات این طرح به جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی موکول شد.
انتقاد به رئیس‌جمهور درخصوص وزارت صمت؛
رئیس جمهور باید به مجلس توضیح بدهد
علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس با انتقاد از اینکه همچنان وزارتخانه صمت توسط سرپرست اداره می‌شود، تأکید کرد: آقای رئیس‌جمهور باید به مجلس فراخوانده شده و توضیح دهد که چرا وزارتخانه مهمی ‌همچون صمت که‌ ترکیبی از چند وزارتخانه ادغام شده است، با سرپرستی اداره می‌شود.
همچنین در جلسه دیروز مجلس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی‌ در تذکری شفاهی خطاب به رئیس مجلس، بیان کرد: از رئیس مجلس انتظار داریم به آقای رئیس‌جمهور تذکر دهند که زودتر وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس معرفی کنند. پیدا کردن وزیر صمت اینقدرها هم کار سختی نیست و واقعاًً جای تعجب است که دولت در این مدت نتوانسته فردی را برای تصدی این وزارتخانه پیدا کند.
ایزدخواه مطرح کرد؛ ریشه همه انحرافات
 در جریان فکری تکنوکرات‌هاست
روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: مجلس یازدهم به‌عنوان مجلس اول گام دوم انقلاب، باید بتواند در مقابل بروکراسی مولد اقتصاد سوداگر، دلالی و انحصار‌ ترمزدستی را بکشد.
وی با بیان اینکه ریشه این انحراف را باید در جریان فکری، فرهنگی و مدیریتی تکنوکرات جست‌وجو کرد، اظهار داشت: مقصود چپ و راست، اصلاح‌طلب یا اصولگرا نیست که این دسته‌بندی‌ها صرفاً قبیله‌ای بود و کارکرد آن برای روزهای انتخابات است؛ بلکه اطلاق به هر مدیر و مسئولی است که مقام خود را از جمهوری اسلامی گرفته اما نه به مردمی شدن اداره جامعه قائل است و نه الگوی تمدن ساز اسلام را به رسمیت می‌شناسد.
تأکید بر ضرورت
رضایت‌مندی ولی‌نعمتان انقلاب
امانقلیچ شادمهر، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس نیز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: این روزها مردم زیر چرخ گرانی و تورم در حال لِه شدن هستند و ما نمایندگان مجلس باید با وضع قوانین سنجیده و با اقدامات فوری تمام تلاشمان را در راه احقاق حقوق مردم به کار بگیریم.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس در پایان گفت: تا دیر نشده باید کاری کنیم تا رضایت‌مندی ولی نعمتان انقلاب را به دست آوریم.
تقدیر نمایندگان مجلس از ارتش
برای برگزاری رزمایش ذوالفقار 99
خبر دیگر آنکه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز با صدور بیانیه‌ای از ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برپایی رزمایش ذوالفقار 99 تقدیر کردند.
علیرضا کریمی ‌فیروزجایی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس در تقدیر از ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رزمایش ذوالفقار 99 را که به امضای 161 نماینده رسیده را قرائت کرد.