kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

«یوشی هیده سوگا» به عنوان نخست‌وزیر ژاپن سوگند خورد

«یوشی‌هیده سوگا»، رئیس‌حزب حاکم ژاپن با انتخاب پارلمان این کشور رسما نخست‌وزیر شد و کابینه‌ای را گردهم آورد که تقریبا نیمی از آنها مطابق دولت «شینزو آبه» است.


چندی پیش «شینزو آبه» که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری ژاپن را برعهده داشت به علت بیماری استعفا داد و منسب ریاست حزب او، حزبِ حاکمِ «لیبرال دموکرات»، نیز خالی شد. علت استعفای او را بیماری مزمن گفتند، اما انتقادهایی که به او وارد بود نیز شاید در این تصمیم بی‌تأثیر نبوده باشد؛ انتقادهایی که به نحوه مدیریتش در بحران همه‌گیری کرونا و نیز امتیازهایی که به برخی نزدیکانش داده بود، مطرح می‌شد.
حزب حاکم ژاپن ابتدا روز دوشنبه «یوشی هیده سوگا» 71 ساله دبیر کابینه این کشور را به عنوان جانشین آبه انتخاب کرد و دیروز با رأی‌گیری پارلمان او رسماً نخست‌وزیر آتی این کشور شد. به گزارش ایسنا، «آبه» که حمایتش برای تضمین پیروزی سوگا در انتخابات درون حزبی حیاتی بود، در آخرین روز تصدی خود وارد دفتر نخست‌وزیری شد و از مردم ژاپن تشکر کرد.
«کاتسونوبو کاتو»، دبیر کابینه جدید ژاپن روز چهارشنبه ترکیب جدید کابینه را اعلام کرد. براساس گزارش رسانه‌های محلی، نیمی از کابینه دولت آتی از کابینه شینزو آبه خواهد بود و دو زن هم در کابینه حضور دارند. میانگین سنی وزرا با سوگا ۶۰ سال است.