kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

طالبان: دولت غنی در حال غرق شدن است سوار این کشتی نمی‌شویم

یک عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان با رد احتمال ایجاد دولت ائتلافی با دولت «اشرف غنی» گفت که دولت کابل مانند یک کشتی، در حال غرق است و در صورت پیوستن این گروه به دولت، طالبان نیز غرق خواهد شد.

یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده طالبان، که خواست نامش فاش نشود، گفت که دولت اشرف غنی دولتی فاسد‌، ناتوان و در حال غرق شدن است و طالبان سوار این کشتی نمی‌شود، زیرا این اقدام، طالبان را نیز غرق خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اوایل هفته جاری قرار بود، نخستین جلسه مذاکرات میان نمایندگان طالبان و دولت در «دوحه» برگزار شود، اما دو طرف بر سر دستور کار جلسه به توافق نرسیدند. دولت آتش بس می‌خواهد، ولی مطالبات طالبان غیر
از این است.
موضع مقامات کابل
طالبان در حالی احتمال ایجاد دولت ائتلافی با اشرف غنی را رد کرده که رئیس‌جمهور افغانستان بارها مخالفتش را با ایجاد دولت موقت اعلام کرده است.
اشرف غنی از طالبان خواسته است در نظام جمهوری ادغام شود و از طریق مشارکت در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، به اهداف سیاسی‌ خود دست پیدا کند.
«امرالله صالح» معاون اول اشرف غنی نیز اعلام کرد، در مذاکرات با طالبان هیچ معامله‌ای درباره نام، محتوا و نوع نظام سیاسی افغانستان صورت نخواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، طالبان به این اظهار نظر صالح واکنش نشان داد و آن را «حلقه مخرب صلح در ارگ ریاست جمهوری» خواند.
«دواخان مینه‌پال»، معاون سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان، نیز گفت: بیش از 5000 زندانی طالبان را آزاد کرده‌ایم، حالا باید طالبان به مردم افغانستان و جهان نشان دهد که صلح را می‌خواهد و به کشتار مردم افغانستان پایان می‌دهد.
18 کشته در حملات طالبان
«نصرالدین سعدی» فرماندار شهرستان «دشت ارچی» استان «قندوز» در شمال افغانستان اعلام کرد، در جریان نبرد میان نیروهای دولتی و طالبان، 9 نیروی دولتی کشته شدند. حملات مشابه طالبان در استان «بلخ» نیز ۹ کشته برجای
گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این مقام محلی گفت، نیروهای دولتی مذکور در حملات شبانه عناصر طالبان کشته شدند.
وی افزود: درگیری شب چهار شنبه چندین ساعت متوالی ادامه داشته است، اما دیروز صبح این نزاع متوقف شد و اعضای وابسته به گروه طالبان از منطقه عقب‌نشینی
کردند.