kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵

قرقیزستان: آماده خرید محصولات با کیفیت ایرانی هستیم

عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه ایران امکانات و ظرفیت خوبی برای صادرات دارد گفت: بخش‌های خصوصی قرقیزستان نیز آماده خرید محصولات باکیفیت با قیمت‌ و بسته‌بندی مناسب هستند.

حمید زادبوم، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه با رئیس‌اتحادیه صنعتگران قرقیزستان و عضو شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از توسعه همکاری‌های تجاری بخش‌های خصوصی ایران و اوراسیا حمایت کرد و گفت: انتظار داریم گروه کاری در حوزه‌های حمل‌ونقل، ترانزیت و همچنین تعاملات بانکی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعال شود تا بتوان توسعه تجارت فی‌مابین را به معنای واقعی محقق کرد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، وی با‌اشاره به نزدیک بودن سالگرد امضای تفاهم‌نامه بین اتاق بازرگانی ایران و شورای تجاری اوراسیا ابراز امیدواری کرد: این همکاری بیش از پیش پیگیری شود و با پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران جلسه ویدئو کنفرانس بین اتاق‌های بازرگانی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران به زودی برگزار شود و تشکیل شورای مشترک تجاری فی‌مابین در دستور کار قرار گیرد.
در این جلسه، ایبرایف، رئیس‌اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان جمهوری قرقیزستان نیز با‌اشاره به سفر سال گذشته خود به ایران و بازدید از کارخانجات و توانمندی‌های ایران، گفت: ایران امکانات و ظرفیت خوبی برای صادرات دارد و بخش‌های خصوصی قرقیزستان نیز آماده خرید محصولات باکیفیت با قیمت‌ و بسته‌بندی مناسب هستند.
وی همچنین خواستار تبادل فهرست محصولات صادراتی و وارداتی شرکت‌های صنایع مواد غذایی، دارویی، ساختمانی و پتروشیمی و ایجاد کریدورهای صادراتی درخصوص دو یا سه محصول نمونه بین طرفین شد.
در ادامه دو طرف با تایید حجم پایین فعلی تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ویژه جمهوری قرقیزستان، درخصوص راه‌های توسعه تجارت به ویژه «کاهش هزینه‌های صادرات»، «راه‌های بهینه حمل‌ونقل، حمایت‌های دولتی»، «تاسیس مرکز توسعه روابط تجاری اقتصادی»، «تعیین کالاهای اصلی جهت تسهیل واردات و صادرات»، «مبادلات تهاتری»، «نمایشگاه‌های تجاری مجازی»، «ایجاد پایگاهی جهت تجارت الکترونیکی» و «توسعه تجارت خدمات به ویژه خدمات فنی مهندسی» بحث و تبادل نظر کردند. گفتنی است، شورای تجارت (کسب و کار) اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک نهاد مشورتی شامل انجمن‌های تجاری و صنعتی کشورهای عضو این اتحادیه است که ضمن جمع‌آوری و ارائه مواضع و نظرات آنها، فضای تعامل بین جامعه تجاری و نمایندگان کمیسیون اقتصادی اوراسیا در حوزه‌های ویژه مانند توسعه کارآفرینی، تولید، تجارت متقابل (درون‌گروهی اوراسیا) و خارجی و مقررات فنی را فراهم می‌کند.