kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
رئیس قوه قضائیه در گردهمایی فرماندهان ناجا:

«پلیس قضایی» باید احیا شود

رئیس دستگاه قضایی بر لزوم احیای «پلیس قضایی» و استفاده از نیروهای پلیس آشنا به حقوق و قضا برای پیگیری مأموریت‌های این حوزه تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیروز در گردهمایی سراسری فرماندهان، رؤسا و معاونان نیروی انتظامی ‌که در محل فرماندهی این نیرو برگزار شد، با تأکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های روز گفت: هرچه یک سازمان به ابزارهای‌های نوین و سامانه‌های الکترونیک مجهزتر شود،‌ اشراف اطلاعاتی بیشتری پیدا می‌کند و افزایش‌ اشراف اطلاعاتی ناجا موجب کاهش عملیات می‌شود و نقش بازدارنده دارد.
رئیسی افزود: وقتی یک مالباخته به کلانتری مراجعه می‌کند، نباید به او گفته شود ما برای پیگیری موضوع و دنبال کردن سارق امکانات نداریم و یا اینکه ما برخورد کردیم اما فلان دستگاه با ما همکاری نکرده است؛ این نوع برخورد‌ها و بیان مشکل برای مردم هیچ دردی را از جامعه دوا نمی‌کند.
 اقتدار به معنی استفاده قانونمند از توانایی
برای خدمت به مردم است
وی با‌ اشاره به تعاملات و همکاری‌های گسترده پلیس با دستگاه قضایی از «مهربانی»، «اقتدار» و «تدبیر» به‌عنوان سه نکته مهم در رفتار سازمانی مشترک این دو مجموعه یاد کرد و اظهار داشت: نیروی انتظامی ‌هم باید مانند عدلیه، ملجأ و پناه مردم باشد و با مردمی که برای تظلم خواهی به آنها مراجعه می‌کنند، مهربان باشند.
رئیس قوه قضائیه افزود: مردم خواهان پلیس مقتدر هستند اما همان‌طور که مهربانی به معنی ضعف و سستی نیست، اقتدار هم به معنی ظلم و اجحاف و تعدی و تضییع حقوق مردم نیست که ما امروز شاهد نمونه‌های آن در آمریکا و اروپا هستیم بلکه اقتدار به معنی استفاده قانونمند از توانایی برای خدمت به مردم
است.
رئیسی با‌ اشاره به تقدیر رهبر معظم انقلاب از عملکرد خوب ناجا، از اقدامات ارزنده پلیس و همکاری‌های سازنده این نیرو با دستگاه قضایی قدردانی کرد و از فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی ‌خواست با حسن انجام مأموریت‌های خود، قوه قضائیه را در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش اطاله دادرسی در نظام قضایی یاری دهند.
وی با بیان اینکه هرچه پلیس در انجام مأموریت‌های خود در تحقیقات اولیه در پرونده‌ها دقیق‌تر عمل کند، احکام قضایی از اتقان بیشتری برخوردار خواهند بود، از فرمانده نیروی انتظامی ‌خواست که سازوکاری را برای رسیدگی هرچه بهتر به موضوعات ارجاعی دستگاه قضایی به ناجا طراحی نماید.
رئیس قوه قضائیه در همین زمینه از لزوم تشکیل «پلیس قضایی» سخن گفت و با‌ اشاره به انحلال پلیس قضایی پس از ادغام کمیته انقلاب اسلامی و شهربانی و ژاندارمری و شکل‌گیری نیروی انتظامی ‌گفت: با توجه به همکاری تنگاتنگ پلیس و قوه قضائیه، باید احیای پلیس تخصصی قضایی که به حقوق و قضا و علوم روز آشنا باشد، با جدیت پیگیری شود.
رئیسی، «نظارت بر بازداشتگاه‌های پلیس و محل نگهداری موقت متهمان» و «اطلاع‌رسانی» را نیز مورد تأکید قرار داد و ادامه داد: مردم باید از اقدامات امیدبخش پلیس و دستگاه قضایی و سرنوشت پرونده‌ها مطلع شوند اما اطلاع‌رسانی نباید مخل روند رسیدگی به جرایم و موجب مکتوم ماندن واقعیت‌های یک پرونده شود.
 تأکید بر برخورد قاطع با ‌اشرار،
 فروشندگان مواد مخدر و معتادان متجاهر
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر برخورد قاطع با ‌اشرار، فروشندگان مواد مخدر و معتادان متجاهر و لزوم پاکسازی تمام نقاط شهرها و روستاها از این افراد، در عین حال خاطرنشان کرد که دستگیری آنها باید حساب شده و با دقت انجام شود تا دستگاه قضایی مجبور نشود پس از شکل‌گیری پرونده، آنها را به‌خاطر فقدان مستندات و ادله لازم آزاد کند.
 اولویت‌های 9 گانه پلیس به روایت فرمانده ناجا
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، فرمانده نیروی انتظامی ‌با تبیین اولویت‌های 9‌گانه ناجا در سال 99، «ارتقاء و توسعه ‌اشراف اطلاعاتی» با تمرکز بر «یکپارچه‌سازی بانک‌های اطلاعاتی داخلی»، «توسعه کمی‌و کیفی خدمات انتظامی» با تمرکز بر اصل «پیشگیری»، «توسعه و تشدید اقدامات مقابله‌ای با قاچاق کالا، ارز و سلاح و مهمات» و «مبارزه با جرایم به عنف» را از جمله این اولویت‌ها عنوان کرد.
سردار حسین‌اشتری از «تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی» به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مأموریتی ناجا در سال جاری یاد کرد که با ایجاد پلیس امنیت اقتصادی پیگیری می‌شود و با‌ اشاره به مأموریت‌های پلیس در برخورد با مواد مخدر و ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی سوداگران مرگ، از کشف 500 تُن انواع موادمخدر در پنج ماه اخیر خبر داد.
اشتری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ناجا را «هوشمندسازی پلیس و شکل‌گیری پلیس هوشمند» عنوان کرد که قرار است در یک پروسه سه ساله و تا پایان سال 1400 تحقق یابد.
 وی خاطرنشان کرد: دستیابی به پلیس هوشمند، موجب افزایش سرعت و دقت در ارائه خدمات انتظامی ‌می‌شود و در تأمین امنیت مردم تأثیر مستقیم خواهد داشت.
سردار‌ اشتری با‌ اشاره به کثرت و تنوع مأموریت‌های ناجا، خواستار افزایش حمایت‌های قضایی از نیروهای انتظامی ‌شد و در این راستا لزوم اصلاح و به‌روزرسانی برخی قوانین از جمله «قانون حمل و به کارگیری سلاح» و موادی از آئین دادرسی کیفری را مورد تأکید قرار داد.