kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳

با خورشید انقلاب (خاطراتی از رهبر معظم انقلاب)


 
  رعایت حدود الهی
در برخوردهای دیپلماسی
یکی از مطالبی که در زمان ریاست‌جمهوری آیت الله خامنه‌ای، بسیار در دنیا انعکاس پیدا کرد و آثار بسیار مثبتی در میان مسلمانان گذاشت، برخورد ایشان با دعوت رئیس‌جمهور زیمبابوه در مهمانی رسمی شام بود.
پس از آنکه به معظم‌له اطلاع داده شد که در سر میز شام، مشروبات الکلی وجود دارد، ایشان پیغام دادند که ما در این مهمانی شرکت نمی‌کنیم، مگر اینکه مشروبات الکلی جمع
شوند.
آنان گفتند: ما به شما کاری نداریم، یعنی به ایرانی‌ها تعارف نمی‌کنیم، بلکه طبق رسم خودمان از مهمانان غیرایرانی با مشروبات الکلی پذیرایی می‌کنیم.
رهبر انقلاب به آنان فرمودند: ما سر سفره شامی که در آن مشروبات الکلی باشد، حاضر نمی‌شویم، چون شرعا حرام است. آنان حاضر نشدند که مشروبات را جمع‌آوری کنند. معظم‌له هم در آن مهمانی شام شرکت نکردند.
غربیها و رسانه‌های آنان تصور کردند که طعمه دندان‌گیری از این خبر نصیب آنها شده است و در دنیا چنین منعکس کردند که ایرانیها و رئیس‌جمهور ایران، بر خلاف آنچه در پروتکلهای تشریفاتی جهان مرسوم است، در مهمانی شام حاضر نشدند، ولی انتشار این خبر در جهان اسلام، موجب تقویت موضع آرمانی نظام اسلامی شد و بسیار به نفع جمهوری اسلامی ایران
تمام شد.
*دکتر علی اکبر ولایتی (مشاور رهبری
در امور بین‌الملل)، پایگاه اطلاع رسانی حوزه، 24/7/1390.