kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰

کانال اصلاح‌طلب: جو بایدن دشمنی خطرناک‌تر از ‌ترامپ است(خبر ویژه)

کانال تلگرامی ‌«رسانه‌های اصلاح‌طلب» با‌ اشاره به موضع‌گیری اخیر جوزف بایدن نوشت: او از ‌ترامپ خطرناک‌تر است.



در حالی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب تلاش دارند ضمن تحریف مواضع دموکرات‌ها، از بایدن چهره‌ای مثبت به نفع ایران بتراشند، کانال مذکور نوشت: در بستر رابطه پُرتنش ايران با تيم ‌ترامپ، جو بايدن نامزد دموكرات‌ها در اين انتخابات از راهكار متفاوتي در قبال ايران در صورت پيروزي سخن گفته است. در حالي كه ‌ترامپ با خروج يكجانبه از برجام، بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي و تنبيه كمپاني‌ها و نهادهاي مالي غيرآمريكايي در صورت ارتباط با ايران عملاً از متحدان اروپايي‌اش فاصله گرفته و خود را در گوشه رينگ قرار داده، بايدن مبناي سياست اعلامي خود در برابر ايران را تلاش براي بازگرداندن اجماع در پرونده ايران مي‌داند.
جو بايدن كه در زمان حصول توافق هسته‌اي، جامه معاون باراك اوباما، رئيس‌جمهور وقت  آمريكا را بر تن داشت، اعلام كرده كه در صورت پيروزي به توافق هسته‌اي بازمي‌گردد. البته اين بازگشت با پرانتزهايي همراه است. بايدن در  يادداشت خود از بازگشت به برجام سخن گفت اما اين بازگشت را به اجراي كامل تعهدات فني از سوي ايران منوط كرد. مسئله‌اي كه تهران به صراحت از آن با عنوان خط قرمز ياد كرده و تاكيد دارد كه آمريكا به‌عنوان كشوري كه از پاي ميز مذاكره برخاست، بايد به اين ميز بازگردد.
از سوي ديگر بايدن بازگشت به برجام را به منزله نقطه آغاز مذاكرات بيشتر براي اصلاح (تغییر) توافق برجام و تمديد بندهاي مربوط به محدوديت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مي‌داند. نقطه‌نظري كه با مخالفت صريح ايران روبه‌رو شده و به‌عنوان نمونه محمد‌جواد ظريف، وزير خارجه بارها به صراحت اعلام كرده كه برجام قابل مذاكره مجدد نيست.
از سوي ديگر بايدن درست مانند باراك اوباما راهكار مقابله با آنچه تهديدهاي ايران در منطقه خوانده را جلب اجماع بين‌المللي مي‌داند. نكته‌اي كه براي دونالد ‌ترامپ از كوچك‌ترين اهميتي برخوردار نبود و نتيجه آن نيز انزواي آمریکا در شوراي امنيت سازمان ملل در قبال ايران است.
این کانال اصلاح‌طلب در ادامه می‌افزاید: لازم به ياد‌آوري است در جريان انتخابات سال 2016 ايالات ‌متحده نيز برخي تحليلگران خطر هيلاري كلينتون دموكرات را براي ايران بيش از دونالد ‌ترامپ جمهوري‌خواه مي‌دانستند و اصلي‌ترين دليل آنها نيز تأکید هيلاري كلينتون به چندجانبه‌گرايي در پرونده‌هايي نظير ايران بود.
جو بايدن در اين يادداشت به صراحت به شركاي اروپايي‌ آمريكا كه از سياست‌هاي يكجانبه ‌ترامپ در 4 سال گذشته به ستوه آمده‌اند، نويد مي‌دهد كه در صورت راهيابي به كاخ سفيد زمين بازي جمعي را براي مقابله با ايران مهيا مي‌كند. اين مسئله به خودي خود براي ايران كه در حال حاضر موفق به منزوي كردن تيم ‌ترامپ در صحنه‌هاي بين‌المللي شده از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.
جو بايدن در همين يادداشت تلاش كرده زمينه‌هاي همكاري با اروپا در مقابله با ايران را مشخص كند؛ از فعاليت‌هاي ايران در منطقه تا آزمايش‌هاي موشكي و ادعاهايي درخصوص نقض حقوق بشر در ايران. بايدن در صورت پيروزي در انتخابات، از بستر مين‌گذاري شده‌اي كه دونالد ‌ترامپ در 4 سال گذشته ساخته، براي مقابله با ايران استفاده خواهد كرد اما همان‌طور كه از تيتر يادداشت او برمي‌آيد قرار است با پنبه سر ببرد و برخلاف سكاندار فعلي كاخ سفيد، با تدبير اين كار را انجام خواهد داد.
یادآور می‌شود بایدن در یادداشت خود خبر داده بود «فشار حداکثری ‌ترامپ بر ایران شکست خورده و موجب انزوای آمریکا و نزدیکی ایران و چین و روسیه شده است». او در عین حال با اظهار دشمنی علیه ایران تصریح کرده بود «راه‌های زیرکانه‌تری هم برای فشار و سخت‌گیری علیه ایران وجود دارد».