kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۴۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲

تولید نمایش‌هایی درباره زندگی و شهادت قاسم سلیمانی (اخبار ادبی و هنری)

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از تولید نمایش‌هایی درباره شهید سپهبد قاسم سلیمانی خبر داد. وی همچنین برای اولین بار به شفاف سازی درباره بودجه این انجمن پرداخت.



به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری اعلام برنامه‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، روز گذشته با حضور حمید نیلی مدیرعامل و جواد تمدنی مدیر روابط عمومی این انجمن در تماشاخانه سرو برگزار شد.
حمید نیلی در ابتدای این نشست به همایش «سردار آسمانی»‌اشاره کرد و گفت: سال گذشته اتفاق ناگواری در عرصه بین‌الملل رخ داد که آن شهادت حاج قاسم سلیمانی بود. مردم کشورمان وداع باشکوه و پرشوری را در تشییع پیکر آن سردار ثبت کردند و هنرمندان نیز باید ادای دین می‌کردند. بنابراین نخستین همایش سردار آسمانی برگزار شد که مورد استقبال اهالی تئاتر قرار گرفت و 150 نمایش در نقاط مختلف کشور اجرا شد. دومین دوره همایش سردار آسمانی نیز برگزار خواهد شد. وی تولید نمایش‌هایی درباره شهید قاسم سلیمانی را دیگر برنامه انجمن تئاتر انقلاب دانست و توضیح داد: در حاشیه همایش سردار آسمانی، محفل «نمایش-خاطره» با حضور جمعی از یاران و اعضای خانواده شهید قاسم سلیمانی برگزار شد تا با استناد از همین خاطرات، دست به تولید آثاری بزنیم. طی برگزاری این برنامه‌ها تعدادی آثار از سوی هنرمندان شناخته‌شده کشورمان به دست ما رسید که توسط کارشناسان ما درحال بررسی است تا در صورت امکان کار تولید نمایش‌ها با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی را آغاز کنیم. نیلی درباره واکنش انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به شیوع ویروس کرونا هم بیان کرد: با توجه به خمودگی که پس از این اتفاق در فضای تئاتر به وجود آمد، ما جشنواره تئاتر به علاوه خانه را راه‌اندازی کردیم تا فضای تئاتر سرد نشود. دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: اردیبهشت امسال، فراخوان دوره هفدهم جشنواره تئاتر مقاومت شکل گرفت و به 800 گروه نمایشی دعوت نامه ارسال شد؛ تاکنون ۱۳۰۰اثر رسیده که غیر از آثار بخش نمایشنامه‌نویسی، ارزیابی آثار سایر بخش‌ها به پایان رسیده است.
وی «استعدادیابی» و «تولیدات رادیویی» را دو رویکرد اصلی برنامه‌های این انجمن در چهلمین سالگرد دفاع مقدس معرفی کرد و افزود: در هفته دفاع مقدس،طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،۴۰ نمایش خیابانی مطرح کشور در نقاط مختلف کشور اجرا خواهد شد. با همکاری این سازمان، در دهه اول مهر ماه مراسم تجلیل از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس برگزار می‌شود. مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه زخم عتیق، رونمایی از نمایشنامه‌هایی درباره شهید ابراهیم هادی و خلبانان شهید و برگزاری نشست آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های این انجمن در چهلمین سالگرد دفاع مقدس دانست.
نیلی در پایان به شفاف سازی بودجه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس پرداخت و این بودجه را دومیلیارد تومان معرفی کرد.