kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
خبرگزاری فرانسه فاش کرد

2500 آمریکایی بی‌گناه در زندان

نتایج یک تحقیق مشترک دانشگاهی که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده از ابعاد فاجعه‌بار بی‌عدالتی در سیستم قضایی آمریکا پرده برداشت. بر اساس این گزارش طی 30 سال گذشته 2500 انسان بی‌گناه در آمریکا زندانی شده‌اند.



آمارها نشان می‌دهدکه آمریکا بیش از 2میلیون و 200هزار زندانی دارد و 4میلیون و 800 هزار نفر نیز به قید وثیقه آزاد هستند. این در حالی است که شمار زندانیان در چین با حدود یک میلیارد و500 میلیون نفر جمعیت، یک میلیون و 700 هزار نفر  و در روسیه 670 هزار نفر است. اما بر اساس گزارش‌ها بیشترین تعداد زندانیان آمریکایی را سیاهپوستان تشکیل می‌دهد. در مناطق سیاهپوست نشین شهرهای آمریکا، از هر پنج جوان سیاه پوست چهار نفر در طول زندگی خود ممکن است به اتهام‌های مختلف دستگیر و گرفتار زندان شوند. کارشناسان علت این مسئله را نژادپرستی پلیس و دستگاه قضایی آمریکا می‌دانند. بر اساس گزارش‌ها تعداد زندانیان سیاه پوست در آمریکا بیش از سیاه پوستانی است که در سال 1850 و پیش از جنگ داخلی این کشور به بردگی کشیده می‌شدند.
زندانی کردن سیاهان به دلیل نژادپرستی دستگاه قضایی آمریکا تنها بعد بی‌عدالتی در سیستم قضایی این کشور نیست. گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی 30 سال گذشته صدها نفر در آمریکا بی‌گناه روانه زندان شده‌اند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی در همین زمینه نوشته: نتایج تحقیقات مشترک دانشگاه ایروین کالیفرنیا، کالج حقوق میشیگان و دانشگاه میشیگان با پرده برداشتن از ابعاد فاجعه بار اقدامات سیستم قضایی آمریکا، نشان داد طی ۳۰ سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیگناه و به اشتباه راهی زندان شده‌اند. این افراد که به اتهام ارتکاب به جنایات مختلف مجبور به گذراندن دوره حبس بوده‌اند، در نهایت تبرئه شده‌اند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد این افراد در اثر اشتباه پلیس و دادستان‌های آمریکایی مجازات شده‌اند.
 خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: «در این تحقیق مشترک دانشگاهی به خوبی نشان داده می‌شود که چگونه پلیس و مقامات قضایی آمریکا بدون در دست داشتن اسناد کافی این افراد را برای جرائم اثبات نشده محکوم کرده‌اند. چنین مواردی در پرونده‌های مربوط به قتل به رقم فاجعه بار ۶۱ درصد می‌رسد. همچنین بنا به نتایج این تحقیق، عدم در اختیار گذاشتن مدارک کافی برای تبرئه یک محکوم به اعدام در آمریکا ۷۲ درصد کل پرونده‌های قضایی را تشکیل می‌دهد».
شکنجه برای گرفتن اعتراف
همچنین نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در بسیاری از پرونده‌های مورد بررسی مواردی از جمله آزار و اذیت متهمان به منظور گرفتن اعتراف اجباری و نادرست، تحت فشار قرار‌دادن شاهدان پرونده و دور زدن قانون به خوبی مشهود است. بنا به نتایج این تحقیق نژادپرستی نهادینه شده در نظام آمریکا در این مسئله نیز خود را نشان داده و در این بررسی مشخص شد اگر متهم پرونده سیاهپوست بوده اوضاع بدتر از این بوده است. بنا به نتایج این تحقیق سیاهپوستان ۱۲ برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض محکومیت اشتباه! و ناعادلانه از سوی سیستم قضایی آمریکا قرار گرفته‌اند. تبعات سنگین بی‌عدالتی در سیستم قضایی آمریکا متوجه شهروندان این کشور بوده و متوسط زمانی که یک آمریکایی متهم به قتل، که بعد‌ها تبرئه شده، در زندان سپری کرده دست کم ۱۳ سال و ۹ ماه بوده است.
37 سال زندان به جرم بیگناهی
روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در گزارش دیگری نوشت: مردی در «فلوریدا» بعد از گذراندن ۳۷ سال از عمر خود در زندان به اتهام تجاوز، بعد از مشخص شدن مدارک دی ان ای، از اتهام تجاوز و قتل در سال ۱۹۸۳ رسما تبرئه شد. پایگاه اینترنتی این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌افزاید: «اسناد و مدارک دی ان ‌ای نشان می‌دهد که «رابرت دوبویس» مرتکب تجاوز و قتل در سال ۱۹۸۳ نشده است. وی ماه گذشته از زندان آزاد شد. او ۳۷ سال قبل در دادگاهی که متکی به شهادت خبرچین غیرقابل اعتماد زندان و تحلیل‌های نادرست بود، محکوم شده بود. دوبویس، ۵۵ ساله، در سال ۱۹۸۳ به قتل باربارا گرامس ۱۹ ساله که هنگام رفتن به خانه از محل کار خود در یکی از مراکز خرید تامپا مورد تجاوز جنسی و ضرب و شتم قرار گرفت، محکوم شد.