kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
رئیس‌هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران مدعی شد:

فروش یک سوم نهاده‌های دولتی به صورت رانتی!

رئیس‌هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران مدعی شد: از چهار میلیون و ۲۰ هزار تن ذرت و سویای وارد شده، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن به صورت رانتی به کارخانه‌های گلوکوز و فروکتز داده شده است.



ناصر نبی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه قیمت سویای دولتی شش برابر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسد اظهار کرد: در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم سویا دو هزار و 450 تومان است، در بازار به 13 هزار تومان تا 15 هزار تومان افزایش یافته است و به راحتی پیدا نمی‌شود.
وی افزود: ذرت هزار و 350 تومانی به قیمت سه هزار و 650 تومان به فروش می‌رسد و با 300 تومان کرایه حمل به حدود چهار هزار تومان به دست ما می‌رسد؛ قیمت‌های واکسن و دارو نیز چهار برابر شده است. در این شرایط مرغدار چطور می‌تواند قیمت تخم مرغ را افزایش ندهد.
رئیس‌هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به ما اعلام کرده که توانسته تنها 30 تا 50 درصد نیاز مرغداران را به نهاده‌ها با قیمت مصوب تامین کند اما رئیس‌سازمان حمایت می‌گوید مرغداران نباید قیمت‌ها را افزایش دهند.
نبی پور تصریح کرد: یک میلیون و 500 تن ذرت وارداتی با ارز چهار هزار و 200 تومان را که باید به تولید کنندگان دام و طیور تحویل دهند به صورت رانتی به تولید کنندگان گلوکوز و فروکتز داده‌اند.
وی یادآور شد: این موضوع به صراحت در جلسه روز چهارشنبه ستاد تنظیم بازار نیز مطرح شد که از چهار میلیون و 20 هزار تن ذرت و سویای وارد شده یک میلیون و 500 هزار تن آن به کارخانه‌های گلوکوز و فروکتز داده شده است.
رئیس‌هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تأکید کرد: برخی مرغداران پرورش دهنده مرغ تخم‌گذار به دلیل نبود نهاده‌ها مرغ‌های خود را به کشتار گاه می‌فرستند.
وی افزود: قیمت تمام شده تخم مرغ به 14 هزار و 900 تومان برای مرغ دار افزایش یافته است و این نرخ هر روز دچار تغییر می‌شود.
توپ گرانی تخم مرغ در زمین تولیدکننده افتاد
در همین رابطه یک مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان با بیان اینکه تخلف گران فروشی تخم مرغ از جانب تولید کنندگان است و کمتر در شبکه تولید شاهد این تخلف هستیم، عنوان کرد: تولید کنندگان تخم مرغ معتقدند که هزینه تولید تخم مرغ بیشتر از قیمت کارشناسی آن است، در حالی که براساس کارشناسی‌های انجام شده توسط سازمان حمایت هزینه‌های مختلف تولید تخم مرغ در نظر گرفته شده است و قیمتی برای عرضه تخم مرغ تعیین شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، مجید ارغنده‌پور افزود: ضمن اینکه قیمت پیشنهادی تخم مرغ توسط نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت قیمت هر شانه 20 هزار تومان برای تخم مرغ در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه مبنای اعمال قانون قیمت مصوب تخم مرغ در ستاد تنظیم بازار است، گفت: عرضه تخم مرغ با قیمتی بیش از 20 هزار تومان در هر شانه تخلف است.