kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
اما و اگر درخصوص مهم‌ترین تورنمنت کشتی در سال 2020

مسابقات جهانی 2020 در صربستان پابرجا ماند /بنا: با کناره‌گیری برخی تیم‌ها، احتمالاً مسابقات لغو می‌شود!

با وجود آنکه یکی از اعضایَ اتحادیه جهانی کشتی از برگزاری مسابقات جهانی 2020 در صربستان خبر داد، محمد بنا می‌گوید احتمال برگزاری این رقابت‌ها کم است.



سرویس ورزشی-

بالاخره پس از یکی، دو هفته از استعفای محمد بنا،‌سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی رسما به تیم ملی بازگشت. بنا دیروز در فدراسیون کشتی حاضر و جلسه‌ای را با علیرضا دبیر و حمید سوریان برگزار کرد. در پایان این جلسه مقرر شد که بنا به کارش بازگردد و رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی را نیز زیر نظر بگیرد.
لیگ کشتی فرنگی از ۸ مهر برگزار می‌شود و بر اساس تصمیم ۱۰ مهر ماه اتحادیه جهانی کشتی درباره برگزاری یا عدم برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان، مدت برگزاری لیگ هم مشخص خواهد شد. همچنین در این جلسه مقرر شد درباره اردوهای تیم ملی نیز پس از تعیین تکلیف رقابت‌های جهانی تصمیم گیری شود.
کسی حق ناز کردن برای مردم را ندارد
محمدبنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان روز گذشته در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم درخصوص اتفاقات عنوان داشت:‌نمی‌دانم این چیزهایی که در موردم نوشته شد، از کجا آمد. مگر من مصاحبه مستقیم با جایی یا خبرنگاری داشتم که یک‌دفعه همه جا پُر شد که بنا می‌خواهد برود؟ بعد گزینه‌ها را هم برای خودشان تعیین کردند و آقای طالقانی هم گفت محمد بنا ناز می‌کند و نازش هم خریدار دارد. مگر من عروس خانه‌ام که ناز کنم؟ آن هم در شرایطی که مردم در سختی هستند و کسی حق ناز کردن ندارد.
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه داد: من درددلی داشتم و برای دبیر نوشتم. این تفکرات خودم بود. چون فکر می‌کردم جهانی که هیچ، به احتمال قوی امکان دارد که المپیک حتی برگزار نشود و لغو شود. گفتم سرمربی جوان بگذارید که لااقل فرصت کار کردن تا المپیک بعدی را داشته باشد. دبیر همان موقع جوابم را داد که اصلا حرفش را نزن و من هم حرفی نزدم. بعد دیدم سایت‌ها و صفحات مجازی پُر شد از قهرِ دوباره محمد بنا و حتی دفعاتش را هم نوشته که فلانی دائم قهر و استعفا می‌کند؛ شماره هم می‌زدند.
بنا عنوان کرد: حتی می‌نوشتند قهرهای من کی و کجا بوده در حالی که هر چیزی هم بود، دلیل مخصوص به خود را داشته است. اولین قهر من مربوط به روزگاری بود که رقابت بین حسن رنگرز و حمید سوریان بود. دوستان به خاطر سابقه و عقبه حسن رنگرز، می‌گفتند او باید به جهانی بوداپست برود و نظر من روی سوریان بود. بعدش هم مشخص شد اگر این ایستادگی من نبود حالا هفت تا مدال جهانی و المپیک نداشتیم.
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با تاکید بر اینکه قهر و استعفایی در کار نبوده، خاطرنشان کرد: من اصلا نرفتم که بخواهم برگردم. خودم این را قبول دارم که همیشه نمی‌شود قائم به یک نفر باشیم. در این سال‌ها همیشه سعی‌ کردم به مربیانم حتی آنهایی که سابقه قوی نداشتند چه از نظر قهرمانی و چه شناخت مردم از آنها، انگیزه و روحیه بدهم که امروز هر کدام آنها توانایی این را در خود می‌بینند که سرمربی تیم ملی شوند، همان‌طور که به کشتی‌گیران این روحیه و انگیزه را داده‌ام. همه با کمک همدیگر به این جایگاه رسیده‌ایم. برخی مربیان را در مقاطعی به تیم ملی آوردم، به عنوان مثال در رابطه با رسول جزینی، چند سال مربی سنگین وزن نداشتم و خودم با سنگین وزن‌ها کار می‌کردم. آن‌قدر چرخیدم و گشتم تا بعد از دو سه سال، یکی مثل جزینی را گیر آوردم و همه دیدند که چقدر هم مفید بود.
بنا در مورد اینکه گفته می‌شود برگزاری مسابقات جهانی صربستان محتمل‌تر از گذشته شده است، گفت: من باز هم احتمال می‌دهم که برگزار نشود. اگر هم برگزار شود خیلی از تیم‌های دنیا شاید به خاطر کرونا انصراف دهند. با این حال امیدوارم که برگزار شود اما شرایط دنیا همه به یک صورت و یک شکل هست. می‌گویند ترکیه تمرینش را شروع کرده یا گرجستان و ارمنستان مسابقه گذاشته‌اند. بچه‌های ما هم که گزینه تیم ملی هستند تمرین می‌کنند. هرچند تمرین انفرادی هرگز تمرین اردویی نمی‌شود اما بدنشان شکلی است که می‌شود با مدت کوتاهِ تمرین اردویی، در جهانی آبروداری کرد. قرار است که لیگ هم برگزار شود و امیدوارم که بچه‌ها دچار آسیب دیدگی نشوند.
سرمربی تیم ملی در رابطه با اینکه چقدر مسئله آسیب‌دیدگی احتمالی کشتی‌گیران در لیگ، باعث دلخوری او شده است، گفت: حرفم این بود که شما می‌توانی یک مرحله اردو را 4 روزه برگزار و فقط بچه‌ها را دور هم جمع کنی و به آنها بگویی کشتی زنده است. می‌توانیم کار را ادامه دهیم و خوشحال شویم که دور هم هستیم، اما اگر بخواهیم برنامه بگذاریم، در 4 روز چه کار می‌توانیم بکنیم؟ از آن طرف کشور 24 ساعت زمان می‌برد که یک کشتی‌گیر به تهران برسد و بعد 24 ساعت در راه است که به خانه برگردد، یعنی بیاید فقط حرف‌های من را بشنود و با هم بسکتبال بازی کنیم یا کوه برویم؟ از نظر پروتکل‌های بهداشتی، تمرین تن به تن نمی‌توانیم داشته باشیم. اگر می‌خواستیم اردو هم تشکیل دهیم، بحث لیگ هم به میان می‌آمد.
احتمال برگزاری رقابت‌های جهانی
بنا احتمال برگزاری رقابت‌های جهانی را کم می‌داند ولی با این حال حالا مهم‌ترین پرسش اهالی کشتی این است که آیا رقابت‌های جهانی برگزار می‌شود؟! دیروز خبرگزاری تاس روسیه خبر داد که مسابقات جهانی کشتی در صربستان پابرجا ماند. بر اساس گزارش این خبرگزاری کمیته اجرایی اتحادیه جهانی کشتی (UWW) تاریخ مسابقات جهانی کشتی را که قرار است در ماه دسامبر در بلگراد برگزار شود‌، تأیید کرد. این در حالی است که مسابقات جهانی امیدهای جهان (زیر ۲۳ سال) در فنلاند به احتمال زیاد برگزار نمی‌شود. در پایان جلسه کمیته اجرایی، این موضوع توسط میخائیل مامیاشویلی رئیس‌فدراسیون کشتی روسیه و نایب‌رئیس‌اتحادیه جهانی به خبرگزاری تاس اعلام شد. جلسه کمیته اجرایی UWW روز دوشنبه از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار شد.
مامیاشویلی در این باره گفت: «در حال حاضر‌، کمیته اجرایی تصمیم گرفت تاریخ مسابقات جهانی کشتی در صربستان را در ماه دسامبر حفظ کند‌، اما وضعیت اپیدمیولوژیک در کشور میزبان و جهان در زمان شروع مسابقات را در نظر خواهیم گرفت. مسابقات جهانی کشتی ۱۲ تا ۲۰ دسامبر در بلگراد برگزار می‌شود. همچنین قرار بود مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در تاریخ ۲۳ تا ۲۹ نوامبر در تامپره فنلاند برگزار شود که به احتمال فراوان لغو خواهد شد. این تصمیمات باید به تائید هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی برسد تا لازم الاجرا شود.