kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
گزارش کیهان از رسیدن نفتکش ایران به ونزوئلا

شکست تحریم نفتی با صادرات چندباره فرآورده‌های نفتی

به‌رغم تحریم‌های آمریکا صادرات سوخت از جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا همچنان ادامه دارد و بر اساس اطلاعات شرکت ردیابی نفتکش‌ها (TankerTrackers) دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی به ونزوئلا حمل و در بندر خوزه تخلیه شده است.


سرویس سیاسی-

شرکت ردیابی نفتکش‌ها «تانکر‌ترکرز»، روز گذشته با انتشار یک رشته‌توییت و ویدیو نوشت که نفتکش حامل دو میلیون بشکه میعانات گازی که از شنبه در حال تخلیه محموله خود در بندر خوزه ونزوئلا بود ایرانی است. آنچه رسانه‌های خارجی ادعا کرده‌اند این است که، این نفتکش به احتمال زیاد در طول مسیر ردیاب ماهواره‌ای خود را خاموش کرده و مشخصات اصلی آن نیز از روی کشتی حذف شده و با اسم جدیدی وارد بندر خوزه ونزوئلا شد. همچنین بنا بر ادعای این شرکت ردیابی دریایی، روی نام و شماره کشتیرانی بین‌المللی این نفتکش رنگ زده ‌شده و با نام جدید «هانی» مأموریت خود را انجام داده است. از سویی دیگر در حالی که چهار روز قبل هم سایت ردیابی نفتکش‌ها گزارش داد بود که سه کشتی ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی از بندرعباس به مقصد ونزوئلا حرکت کرده‌اند؛ بنابر گزارش‌های منتشر شده نفتکشی که روز یکشنبه در بندر خوزه ونزوئلا تخلیه محموله دو میلیون بشکه‌ای میعانات گازی را آغاز کرد در شمار سه نفتکش مورد‌ اشاره نبوده است.
600 هزار بشکه بنزین
در راه ونزوئلا
این در حالی است که موسسه ریسینیتو اکون که در زمینه رهگیری خطوط کشتیرانی فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که دو نفتکش با پرچم ایران در حال دور زدن آفریقا برای رساندن بنزین به ونزوئلا هستند. این دو نفتکش به نام‌های فارست و فورچون هر کدام 300 هزار بشکه بنزین از بندر عباس طی ماه گذشته بارگیری کرده و منابع آگاه می‌گویند، در حال انتقال این محموله به ونزوئلا هستند. جمهوری اسلامی ایران در خردادماه گذشته نخستین گروه نفتکش خود را برای صادرات بنزین به ونزوئلا ارسال کرد. این دومین بار است که ایران طی ماه‌های گذشته بنزین به ونزوئلا ارسال می‌کند. فارست و فورچون البته هنوز مقصدی برای محموله خود مشخص نکرده‌اند، اما انتظار می‌رود در روزهای باقی‌مانده از ماه جاری وارد ونزوئلا شوند.
صادرات یک و نیم میلیون بشکه بنزین زیر تیغ تحریم
خبرگزاری آمریکائی «بلومبرگ» در گزارشی در این زمینه نوشت که جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تحریم‌های این کشور و ونزوئلا از سوی آمریکا، در سال جاری حدود یک و نیم میلیون بشکه بنزین به شرکت ملی نفت ونزوئلا تحویل داده است. افزون بر آن، جمهوری اسلامی مواد خوراکی برای نخستین سوپرمارکت خود در یک کشور آمریکای جنوبی ارسال کرده است.
«بلومبرگ» تاریخ پهلو گرفتن این‌ تانکر در بندر یاد شده را روز شنبه 2۲ شهریور (۱۲ سپتامبر) اعلام کرده است. گفته می‌شود که میعانات گازی پارس جنوبی برای استفاده در تولید فرآورده‌های سوختی شرکت ملی نفت ونزوئلا صادر شده است. باید یادآور شد که تولید نفت خام ونزوئلا در اثر تحریم‌ها و کاهش امکان فروش، در ماه ژوئیه به کمتر از ۳۴۰ هزار بشکه در روز رسید که نازل‌ترین سطح آن در یک صد سال گذشته است.
صدور میعانات گازی به ونزوئلا برای اولین بار
گزارش «بلومبرگ» حاکی از آن است که ایران برای نخستین بار اقدام به صدور میعانات گازی به ونزوئلا می‌کند. در حالی تصویرهایی که از ‌تانکر «هانی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده به این گمانه دامن زده بود که این ‌تانکر به لحاظ میزان فرو رفتن خود در آب، خالی بوده است. اما شرکت «تانکرترکرز» با انتشار یک پست توییتری چنین گمانه‌زنی‌هایی را بی‌اساس دانسته و گفته است که علت فرو رفتن نسبتاً کم این نفتکش در آب، نوع محموله آن بوده است. این شرکت کنترل‌کننده ‌تردد نفتکش‌ها در آب‌های بین‌المللی در این پست توییتری اعلام کرده است که به علت حمل میعانات گازی توسط این نفتکش چنین تصوری ایجاد شده است. وزن میعانات گازی بسیار نازل‌تر از وزن سوخت‌هایی همچون بنزین است.
از اعزام نفتکش تا ارسال محموله غذایی
 و تجهیزات فنی
اقدام جمهوری اسلامی ایران در اعزام نفتکش‌های حامل بنزین و نیز ارسال محموله‌های مواد غذایی و تجهیزات فنی و مهندسی به ونزوئلا، در شرایطی که دو کشور تحت شدیدترین تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه دولت ‌تروریست آمریکا هستند، دستاوردی قابل توجه، پیامی‌صریح از جانب تهران برای جامعه جهانی و سند روشن ارتقای توانمندی‌های ایران در عرصه‌های صنعتی، اقتصادی، تولید محصولات راهبردی و صادرات است.
دستاورد اعزام نفتکش‌ها در ابعاد سیاسی و اقتصادی واکنش‌های بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران را به‌دنبال داشته؛ به‌طوری که اهمیت موضوع تحکیم روابط راهبردی ایران- ونزوئلا همزمان با مواجهه دو کشور با تحریم‌ها را در کانون بحث‌ها قرار داد.
اثربخشی سیاست جمهوری اسلامی
در مقابله با تحریم
اثربخشی سیاست جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم‌های آمریکا در این رویداد، نمود بیشتری پیدا کرد و جامعه جهانی به این مهم پی برد که ایران، نه تنها به واسطه فشار حداکثری و تحریم‌ها به زانو در نیامده، بلکه با سازوکارهای مختلف در مسیر مقابله با آن گام‌های مؤثر برداشته است. انتقال نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا، عملاًً در حوزه سیاسی و اقتصادی دستاوردی مهم برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود؛ به طوری که رسانه‌ها و کارشناسان مختلف به این مهم اذعان کرده‌ و آن را نقطه عطفی در عرصه بین‌المللی خوانده‌اند.
ارتقای توانمندی داخلی در عرصه صنعت پالایشگاهی و تولید بنزین و نیز مدیریت مصرف این کالای راهبردی در داخل کشور همگام با اجرای اصل جهش تولید و اقتصاد مقاومتی به‌عنوان اولویت‌های کنونی، این امکان را فراهم کرده که جمهوری اسلامی در شرایطی که تحت بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها قرار دارد، بتواند به‌طور مستمر نفتکش‌های حامل بنزین و میعانات گازی به ونزوئلا اعزام کند. خودکفایی در این بخش در حالی تثبیت شده که برای نمونه ایران توانست در زمستان سال گذشته نه تنها نیاز گاز داخل را تأمین کند، بلکه صادرات گاز را در دستور کار خود قرار دهد.
صادرات بنزین ایران به ونزوئلا در بحبوحه تشدید فشارهای دولت ‌ترامپ، پیام معناداری برای سردمداران کاخ سفید داشته است. تحقق این مأموریت حکایت از آن دارد که راهبرد تحریم‌های دولت واشنگتن علیه بخش صنعت، انرژی و صادرات ایران، جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای یافتن راه‌های مختلف برای صادرات کالاهای خود سوق داده است.
شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری ‌ترامپ
دولت ‌ترامپ از زمان حضورش در کاخ سفید، تمامی اهرم‌های فشار و تحریم را علیه ایران به کار بسته تا ایران را در اجرای سیاست‌های مدنظرش مستاصل کند. اما ایران ضمن تأکید بر مقاومت در برابر فشارهای واشنگتن، همواره تأکید کرده که این تحریم‌ها نه تنها نتیجه دلخواه آمریکایی‌ها را دربر نخواهد داشت بلکه نتیجه معکوس به‌دنبال دارد.
‌ترامپ و مشاورانش بر پایه محاسبات اشتباه، معتقدند فشار حداکثری علیه ایران جواب داده و توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را در محاسبات‌شان لحاظ نکرده‌اند. هرچند تحریم‌ها و فشارهای واشنگتن و هم‌پیمانانش مشکلات زیادی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده ‌اما سیاست تبدیل تحریم به فرصت، راهگشای بسیاری از چالش‌ها بوده و خواهد بود. ایران و ونزوئلا دهه‌هاست روابط قوی و محکمی‌ در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. ایران در حالی با فشارهای اقتصادی آمریکا رو‌به‌رو بوده که می‌تواند با تحکیم روابط با کشورهای دوست همچون ونزوئلا، یک سری کمبودها را جبران کند. نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا که دولتش به شدت تحت فشار آمریکا بوده، در طول سه سال اخیر با مشکلات اقتصادی و اجتماعی جدی دست‌ و پنجه نرم کرده‌ اما بر مقاومت و پایداری در برابر تحریم‌ها تأکید داشته و همین پافشاری و مقاومت نتیجه داده است.
پافشاری ملت‌ها بر مقاومت
علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا؛ رمز پیروزی
دولت مادورو با حمایت از سوی کشورهایی همچون ایران، روسیه، چین و کوبا توانسته راه‌هایی را برای حل ‌و فصل نسبی مشکلات اقتصادی خود بیابد. ونزوئلا که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان را داراست و از ذخایر مناسب طلا نیز برخوردار هست، به دلیل جنگ اقتصادی آمریکا نتوانسته آن چنانکه باید و شاید از ظرفیت‌های خود به‌ویژه در حوزه انرژی استفاده کند. قطعاً ونزوئلا می‌تواند به شریک تجاری مهمی‌برای ایران در دوران تحریم‌ها تبدیل شود. همزمان با فشار آمریکا به کشورهای جهان برای عدم مراوده‌های اقتصادی با ایران، می‌توان از ظرفیت یکسری کشورهای دیگر برای پیشبرد اهداف اقتصادی بهره برد که ونزوئلا یکی از این کشورهاست.
ایران همواره روابط قوی و رو به گسترشی با کشورهای آمریکای لاتین داشته است و کشورهای این منطقه نیز بارها از تقویت روابط با تهران استقبال کرده‌اند. آمریکای لاتین به دلیل ظرفیت‌های بالا در حوزه اقتصادی می‌تواند کمک زیادی به راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران کند. لازم است سیاست‌های جدی و عملی را برای حضور پُررنگ‌تر در آمریکای لاتین به کار بست تا خلأهای ایجاد شده در زمینه کاهش مراوده اقتصادی با دیگر کشورها را بتوان از منابع این منطقه پُر کرد.
لزوم توجه
به ظرفیت‌های بالای اقتصادی کشورهای مستقل
تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند به دولت در غلبه بر جنگ اقتصادی آمریکا کمک کند. همکاری با دیگر کشورهای چپ‌گرای آمریکای لاتین همچون کوبا و نیکاراگوئه که با فشارهای آمریکا نیز رو‌به‌رو بوده‌اند، نفوذ راهبردی ایران را در این منطقه افزایش خواهد داد که بعدها به نفع ارتقای جایگاه جهانی جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. باید راهبردی منسجم برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین تدوین و به سرعت اجرایی کرد تا بتوان از این فرصت مغتنم در دوران تحریم بهره مناسب برد.