kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مردم گرفتار مشکلات معیشتی بانیان وضع موجود دنبال اسم و فامیل بازی

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در شماره دیروز خود نوشت: «دولت روحانی دیگر رودربایستی را کنار گذاشته و در این یک سال آخر تبدیل به دولتی تمام عیار محافظه‌کار شده است. اظهارات رئیس‌جمهور حالا دست کمی از احمدی‌نژاد ندارد و چه بسا یک قدم هم فراتر رفته است. مثلا دیروز روحانی گفت:«مردم می‌دانند که در شرایط تحریم آب و برق‌شان قطع نمی‌شود؛ این‌ها باعث اعتماد آنها شده‌ است.»


سرویس سیاسی-

در ادامه این گزارش آمده: «طبیعی است وقتی سال 96 یا سال 92 مردم به این دولت رای دادند انتظار این را نداشتند که آب و برقشان قطع نشود! در چنین شرایطی وقتی دولت خود را این‌گونه معرفی می‌کند برخی اقدامات دیگر نیز از درون چنین دولتی غیرقابل انتظار نیست! دولتی که رای خود را از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان گرفت اما در خدمت محافظه‌کاران بود!»
این نوشتار سپس افزوده: «در جدیدترین خدمت به محافظه‌کاران فرمانداری دولت اعتدالگرای حسن روحانی با نام‌گذاری خیابان‌هایی به نام بازرگان، اعظم طالقانی و سهیل گوهری مخالفت کرده است! برکسی پوشیده نیست اینکه خیابانی به نام بازرگان نشود خواسته چه گروهی در عرصه سیاسی ایران است! اما طبیعی است که حامیان (سابق) روحانی به او رای ندادند که فرمانداری پایتخت چنین موضوعی را که ناشی از مصوبه قانونی شورای شهر تهران است، رد کند!»
این روزنامه اصلاح‌طلب مدعی شده مردم به دولت روحانی رای داده‌اند که دولت وی با عوض کردن نام خیابان‌ها موافقت کند! همین تفکر باعث شد که شورای شهر و شهرداری تماما اصلاح‌طلب تهران پس از گذشت 3سال و‌اندی هیچ کار مفیدی در جهت توسعه شهر و امکانات حمل‌ونقل و مترو انجام ندهد.
این کارنامه پر از خالی اصلاح‌طلبان در شورای شهر و همچنین مجلس دهم و نیز در بخش‌های مختلف دولت حتی مورد اعتراض برخی چهره‌های این طیف نیز واقع شد. این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی به جای آنکه دولت را به سمت و سوی کار و فعالیت برای معیشت مردم فرابخواند برعکس دولت را به کارهای حاشیه‌ای فرامی خواند.
کاندیدای اجاره ای؛
کلیدواژه‌ای دروغین و توهین‌آمیز برای فرار از پاسخگویی
سیدمحمود میرلوحی، عضو‌شورای‌شهر اصلاح‌طلب ‌تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان طرفدار حمايت از نامزد غيراصلاح‌طلب و به اصطلاح اجاره‌اي در 1400 نيستند و مي‌خواهند با کانديدايي که اصلاح‌طلبي آن نمايان و مشخص است در انتخابات رياست جمهوري شرکت کنند. از سوي ديگر خرد جمعي اصلاح‌طلبان هم تاکيد دارد که نبايد در آزموني حضور پيدا کرد که شکست از پيش معلوم است و اراده‌اي براي ميدان دادن به اصلاح‌طلبان وجود ندارد. هراسي هم نداريم و اينطور نيست که تصور کنيم اگر 1400 را از دست دهيم فرصت ديگري نخواهيم داشت».
چندی پیش روزنامه زنجیره‌ای شرق با تاکید بر اینکه مدعیان اصلاحات به جوان گرایی و کادر‌سازی بی‌اعتنا هستند، در مطلبی نوشته بود:«از جمله ضعف‌های جریان اصلاحات غفلت آن از کادر‌سازی یا همان پوست‌اندازی بوده است. اصولگرایان، صرف‌نظر از اعتدالیون یا رادیکال‌هایشان، دست‌کم توانسته‌اند تعدادی چهره‌ جوان وارد سپهر سیاسی خودشان کنند. می‌توان بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم یا کادر شهرداری تهران یا دولت احمدی‌نژاد را از نسل‌های دوم و ‌سوم اصولگرایان دانست...اما...چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی اصلاحات، همان چهره‌ها و شخصیت‌های دو دهه پیش هستند. همان چهره‌هایی که دو دهه قبل در جریان اصلاحات ظاهر شدند؛ درحالی‌که در دو دهه گذشته، نسل جدیدی در کشور ظهور کرده است».
محمد قوچانی،  از فعالین اصلاح‌طلب چندی پیش با انتقاد از خطاب قراردادن روحانی به عنوان «کاندیدای اجاره‌ای اصلاحات» گفته بود: «به باور من آقای روحانی از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبی ژن نیست. افکار آقای روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است». مدعیان اصلاحات با کلیدواژه دروغین و توهین‌آمیز «کاندیدای اجاره‌ای» در پی فرار از پاسخگویی درباره کارنامه دولت هستند. مسئله مدعیان اصلاحات، کاندیدای اجاره‌ای نیست، در این طیف قحط الرجال است.
مصداق هشدار روزنامه دولت کیست؟
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی پیرامون شکایت‌های ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه نوشت: حقوقدانان ایرانی در تیرماه ۹۷ برای دومین بار در دوره ترامپ دادخواستی را در دیوان به ثبت رساندند که این بار موضوع شکایت، تحریم‌هایی بود که دولت آمریکا در پی تصمیم به خروج از برجام در ۸ مه ۲۰۱۸ علیه ایران به جریان‌انداخته و از مراودات اقتصادی آن با کشورهای بین‌الملل ممانعت به عمل آورده بود. اقدامی که عملا با برخی از مفاد عهدنامه مودت مغایرت داشت. ایران طرح این شکایت را هم بر اساس نقض این عهدنامه مورد پیگیری قرار‌داد؛ اما چنانکه انتظار می‌رفت آمریکا دیوان را برای رسیدگی به این شکایت واجد صلاحیت ندانست تا پروسه احراز صلاحیت برای رسیدگی به چنین شکوائیه‌ای آغاز شود.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: طرح این مسئله که وضعیت اقتصادی نابسامان کشور نه در نتیجه تحریم‌های آمریکا که نتیجه سوء مدیریت و فساد ساختاری ایران است و بارها از سوی شماری از مقام‌های سیاسی ایران در واکنش به تحولات جاری کشور بر زبان آمده است، می‌تواند سند گویایی برای حقوقدانان آمریکایی جهت رد استدلال‌های تیم ایرانی باشد. چه به حساب این سخنان، شکایت ایران از مشکلات اقتصادی‌اش ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و نمی‌تواند محملی برای اعتراض به دیوان باشد.
گفتنی است، مصداق اشاره و هشدار روزنامه رسمی دولت، شخص رئیس‌جمهور است. روحانی اگرچه امروز با برخوردی دوگانه، ریشه معضلات کشور را تحریم می‌داند اما پیش از انتخابات 92 ریشه مشکلات کشور را نه تحریم که سوءمدیریت دولت عنوان می‌کرد؛ وی23 اردیبهشت 1392 گفت: آیا اموری چون افزایش نقدینگی در جامعه و ۷ برابر شدن آن و تبدیل ۶۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه در عرض ۷ سال به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان ربطی به تحریم‌ها داشت؟ یا به مدیریت ضعیف مسئولان امر بر می‌گردد؟... رشد اقتصادی ایران در شرایط امروز یا صفر و یا زیر صفر است در حالی که ما هیچ‌گاه چنین شرایطی را نداشتیم و از این رو به نظر می‌رسد مشکل از مدیریت داخلی است؛ البته بخشی از مشکلات به تحریم‌های بین‌المللی بر می‌گردد، اما این موضوع هم به مدیریت داخلی کشور بر می‌گردد، چرا که یک مدیریت خوب می‌توانست جلوی تحریم‌ها را گرفته یا حداقل این تحریم‌ها را تقلیل کند.