kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸

تلویزیون به ورزش بدهکار است! (نکته ورزشی)


سرویس ورزشی-
چند صباحی است که به درستی بسیاری از رسانه‌های ورزشی ما
 از جمله صدا و بعضی از برنامه‌های سیما به صف مبارزه با فساد پیوسته‌اند. حال که شاهد این اتفاق هستیم بهتر است کمی جزئی‌تر وصریح‌تر در
 این باره بنویسیم. صداوسیما که ملک خصوصی کسی نیست که هر طور دلش بخواهد با آن رفتار کند و برایش سیاستگذاری نماید و برایش برنامه‌ریزی کند و به هرکسی هم که اعتراض و حرفی داشته باشد، توجهی نکند.
 از این نظر است که ما هم به خود حق می‌دهیم و به سهم خود می‌گوییم صدا وسیما به ویژه بخش تصویری و تلویزیونی آن خیلی به ورزش بدهکار است. در زحمات و کارهایی که این تشکیلات عریض و طویل برای ورزش انجام داده‌اند حداقل ما شکی نداریم، اما این نظر و اعتقاد را هم داریم که کارکرد وتاثیر صدا وسیما بر روی ورزش‌، سلامت و اصلاح وضع ورزش‌، مبارزه با خلافکاری‌ها و انحرافات در ورزش‌، زدن ریشه مفسدان ورزش(و غیر ورزش) با توجه به گستره مخاطبان و فراگیری آن خیلی خیلی بالا‌تر از اینی است که تا کنون از خود بروز داده است.
گفته‌اند که« سید الاعمال، انصاف»! باید گفت که در مجموع‌،صدا نسبت به سیما خیلی بهتر عمل کرده و در کنار برنامه‌های تحلیلی و انتقادی و مصاحبه‌های روشنگرانه و... حداقل کمتر اجازه نفوذ و اعمال نظر به جریانات مخرب و مفسد داده است. متاسفانه اما در تلویزیون داستان برعکس بوده و جای برنامه‌های تحلیلی و دلسوزانه و گره گشا و روشنگرانه خیلی خیلی در آن خالی است و سال‌ها هم هست که خالی است.
 البته اخیرا احساس می‌شود و البته شنیده می‌شود که اقداماتی در جهت جلوگیری و اصلاح بعضی از برنامه‌ها و بستن راه نفوذ عناصر مخرب وابسته به جریانات مفسد ورزش به تلویزیون شروع شده و اثرات آن در بعضی از برنامه‌ها هم دیده می‌شود اما همان‌طور که بالاتر گفته شد در مقایسه با « قدرت تلویزیون» این اقدامات بسیار ناچیز و ‌اندک است.
راستی این است که بیش از دو دهه است که تلویزیون یکی از مراکزی است که جریان مفسد و پدر خوانده و مافیایی ورزش در آن طمع کرده‌، اختاپوس‌وار بر آن چنگ‌انداخته و در سایه انفعال و وادادگی بعضی از مدیرنمایان فاقد غیرت مسئولیت، آن را به صحنه‌ای برای جولان دادن و پیشبرد اهداف سیاسی و فرهنگی خود و دکانی برای رسیدن به اهداف مالی و باجگیرانه خود تبدیل کرده است.
لذا تلویزیون که باید طبق فرموده امام راحل‌، دانشگاهی باشد برای بالا بردن سطح آگاهی‌ها و معرفت مردم و ارتقاء وضعیت فرهنگی و اخلاقی ورزش، حداقل در این حوزه درست بر عکس عمل می‌کند و بی‌امان و یکسره فرهنگ و اخلاق و ارزش‌ها و حرمت‌ها و... را به رگبار بسته است.
اینجا قصد ورود به جزئیات را نداریم اما قبلا نوشته و حالا هم تاکید می‌کنیم بسیاری از معضلات ورزش به ویژه رشته‌ای مثل فوتبال در ابعاد فنی و ناکامی‌های آن در میادین بین‌المللی و علی‌الخصوص فرهنگی و اخلاقی، ریشه در عملکرد تلویزیون دارد. که قبلا و در وقت خودش به آنها پرداخته‌ایم و خوانندگان کیهان ورزشی به یاد می‌آورند و..‌ البته احتمالا از سوی مسئولین(؟!!) ذیربط در تلویزیون یا اصلا شنیده نشد یا عقل کل مابانه، اهمیتی به آن داده نشد.
بی تعارف عرض می‌کنیم امروز هم وضع چندان تغییر نکرده است. یعنی جریانات مخرب و مفسد و سوءاستفاده‌چی به لطایف‌الحیل و خاصه از طریق بعضی از نامدیران عوضی آمده اجازه تغییرات نمی‌دهند و می‌خواهند رسانه ملی را کماکان به محله بروبیای بابا شملی خودشان تبدیل کنند و از طریق آن به زورگیری و باجگیری و تخریب ورزش ادامه دهند.
هفته گذشته یکی از پیشکسوتان فوتبال گیلان در تماس با مجله کیهان ورزشی از نقش تلویزیون درتخریب فوتبال گیلان به ویژه سقوط تیم سپیدرود رشت سخن گفت و از نقش بابا شمل مجری‌نمایی که همین یکی دو هفته پیش به خاطر وقاحت اخلاقی، بالاخره مسئولان(؟!!) شبکه ورزش رضایت دادند‌، اخراج شود...
به مسئولان متعهد وخدمتگزار از سر وظیفه و دلسوزی عرض می‌کنیم امروز هم رسانه ملی به ویژه خیلی از برنامه‌های سیما در تسخیر و خدمت به جریانات مخرب در ورزش است، هشیار باشید به وظیفه حرفه‌ای و ملی و شرعی خود در مبارزه و ریشه‌کنی این عوامل مخرب و مفسد در سیما عمل کنید و...کاری کنید که صدا وسیما در عرصه ورزش و درباره ورزش تمام قد و نه نصف و نیمه، با تمام قوا نه با کمتر از حداقل قوا، به جریان ضد فساد که در ورزش به راه افتاده بپیوندد و به نقش بسیار تعیین‌کننده خود در این باره به بهترین وجه عمل نماید...