kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰
در جلسه استماع سنا مطرح شد

اظهارات طلبکارانه وندی شرمن تحریم‌های ایران را لغو نمی‌کنیم

وندی شرمن، عضو ارشد هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران در اظهاراتی طلبکارانه مدعی شد که تحریم های ایران لغو نخواهد شد.
وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، هفته گذشته با حضور در کمیته روابط خارجی سنا مدعی شد که مذاکراتی سازنده درباره نحوه کاهش خطرات تاسیسات اراک و فردو صورت گرفته است.
مذاکره‌کننده ارشد آمریکا درباره مدت زمان توافق نهایی احتمالی نیز گفت که مدت زمان(سال) توافق هسته‌ای نهایی ایران دو رقمی خواهد بود.
عضو ارشد هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته ای، درخصوص نگرانی از احتمال لغو تحریم‌ها بدون موافقت سنا گفت که ما هیچ تحریمی را بدون موافقت سنا لغو نخواهیم کرد و فقط می‌توانیم آنها را تعلیق کنیم.
معاون وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که حتی اگر با ایران به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای دست یابیم تحریم ها به خاطر تروریسم و حقوق بشر سرجای خود باقی خواهد ماند.
شرمن درباره برنامه موشکی ایران نیز مدعی شد: چیزی که ما در طول مذاکرات گفته‌ایم این است که ایران باید به همه نگرانی های موجود در قطعنامه 1929 شورای امنیت رسیدگی کند. اشاره ای خاص به هر  گونه سامانه تحویل و موشک های دور برد بالستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی شده است. از این رو، باید به شکلی به این مسئله در این توافق رسیدگی شود که در دست بحث است ولی هنوز حل و فصل نشده است.
عضو ارشد هیئت آمریکایی در مذاکرات هسته ای در ادعایی مضحک گفت: ایران باید تصمیم های دشواری بگیرد و من اطمینان ندارم که بتوانند چنین کاری انجام دهند، این است که آنان برنامه بسیار محدود و کوچک با نظارت بسیار شدید داشته باشند و این نظارت های شدید سالها ادامه داشته باشد. به نظر من این راهی نیست که دنبال کردنش برای کسی جذابیت داشته باشد. ولی این چیزی است که مذاکرات ما درباره اش ادامه دارد و به صراحت بگویم که همانطور که می‌دانید، بهتر است ایران فاقد هرگونه برنامه اتمی باشد و سوختش را از بازار آزاد تهیه کند.
شرمن در ادامه گفت ما از این زمان برای رسیدن به این طرح جامع اقدام استفاده می کنیم. من یک سال پیش گفته بودم که برنامه اتمی ایران در حال گسترش است و هر روز که می‌گذرد، خطرناک تر می شود. این مسئله دیگر مطرح نیست. نوامبر سال گذشته، اولین گام در گفتگوها برداشته شد که در قالب طرح مشترک اقدام به مصالحه انجامید. در ازای کاهش تحریم های هدفمند، ایران قبول کرد بخش های اساسی از فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند یا به عقب براند. بسیاری از ناظران تعهد ایران به طرح مشترک اقدام را زیر سوال می بردند ولی به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران هر آنچه را که در این شش ماه تعهد داده بود، انجام داده است.
شرمن گفت در چهار ماه آینده، در حالی که ما برای یک طرح جامع مذاکره و تلاش خواهیم کرد، پادمان‌های مهمی در قبال برنامه اتمی ایران به جای خود می ماند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا گفت این را به صراحت بگویم که ما زمانی که صحبت از ایران می‌شود، فقط به کلمات تکیه نمی کنیم و بر تعهداتی که داده شده است نظارت، راستی آزمایی و بازرسی های سخت تاکید کرده ایم و خواهیم کرد.
فشار به ایران در مسائل
 حقوق بشر و حمایت از مقاومت
شرمن گفت به صورت عمومی‌تر باید بگویم تعامل بر سر یک مسئله به این معنی نیست و اینگونه نخواهد بود که در خصوص مسائل دیگر سکوت کنیم. آمریکا در بیان دیدگاه های خود و وارد کردن فشار بر ایران در زمان لازم در خصوص حقوق بشر، حمایتش از تروریسم، خصومت علیه اسرائیل، بازداشت زندانیان و شهروندان آمریکا  هیچ تردیدی به خرج نمی دهد. وی گفت در این موضوع، ما در هدف خود متحد هستیم. ما مصمم هستیم که ایران را از رسیدن به سلاح اتمی باز داریم. این کار فقط با فشاری که قوای مجریه و مقننه این کشور با متحدان و شرکای خود و نیز شورای امنیت سازمان ملل وارد کرده ایم، میسر شده است و ایران به شکلی که به باور ما شکلی جدی دارد، وارد گفتگوها شده است. ولی همه ما می دانیم که تحریم‌ها وسیله هستند نه هدف. وی افزود توافق جامع باعث کاهش اضطراب‌ها و افزایش ثبات در خاورمیانه و بهبود امنیت اسرائیل و شرکای ما در منطقه می‌شود. از حال تا ماه نوامبر، ما به دنبال این نتیجه مناسب هستیم و با این هدف های والایی که در سر داریم، با احترام خواستار ادامه حمایت‌های شما هستم.
 ادامه تحریم های جامع
دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا نیز در این جلسه و در اظهارنظری گستاخانه گفت: تحریم های جامع ما از 680 مورد مرتبط با ایران با هماهنگی گسترده با دنیا همچنان به جای خود باقیست. در طول طرح مشترک اقدام، با دانستن نقش اساسی فشار اقتصادی که در رسیدن به این طرح، با هوشیاری به اجرای تحریم های خود ادامه دادیم و این فشارها در طول مدت تمدید شده طرح مشترک اقدام نیز ادامه خواهد داشت. در واقع، از زمان مذاکره بر سر طرح مشترک، ما شصت فرد و نهاد در سراسر دنیا را به علت فرار از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحریم کرده ایم. در 4 ماه آینده، من و همکارانم در وزارت خزانه داری و در سراسر دولت به رساندن پیام روشن رئیس جمهور اوباما ادامه می‌دهیم؛ اینکه ما مانند کوهی از آجر بر سر کسانی که به دنبال فرار از تحریم‌های ما هستند خراب می‌شویم.
الیوت انگل عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز ابتدا از تلاش های وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا در خصوص مذاکرات هسته ای ایران تشکر کرد و گفت: پس از 6 ماه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5  بر اساس طرح اقدام مشترک، بر سر تمدید چهار ماهه این مذکرات توافق شد؛ من از تمدید این مذاکرات به شرط آن که نامحدود نباشد، حمایت می کنم.
وی افزود: بر اساس طرح اقدام مشترک ، ایران ظرف 4 ماه آتی از همه محدودیت های تعیین شده در طرح اقدام مشترک پیروی می کند و به تعهداتش عمل خواهد کرد. ابتدا اینکه ایران باید اکسید اورانیوم 25 درصد غنی شده خود را به میله های سوخت هسته ای تبدیل کند. همچنین ایران باید ذخایر اورانیوم غنی شده بیست درصد را خنثی کند و در عوض ایران به دارایی‌های مسدود شده خود به ارزش دو میلیارد و هشصد میلیون دلار دسترسی خواهد داشت.
انگل در ادامه گفت: طرح مشترک اقدام نتایج مثبتی داشته است، اقتصاد ایران همچنان بر اثر تحریم های بین‌المللی تحت فشار است و محدودیت روند غنی سازی در ایران  در یک دوره زمانی مشخص تعیین شده است. آمریکا و متحدانش تصور می کنند این روند ممکن است نتیجه بخش باشد و ارزش آن را دارد که برای مدت زمانی طولانی‌تر، آن را دنبال کنیم. در حالی این روند ادامه دارد، من اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را متذکرمی شوم که در آغاز فرایند گفته است، حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد است، آنچه که شش ماه پیش درست بود، اکنون نیز درست است و امروز امیدواریم که نگاه دقیقی به  برخی نگرانی های باقی مانده بیندازیم.
انگل تصریح کرد: حاصل نشدن توافق، بهتر از توافق بد است اما امیدوارم همه بر سر اینکه توافق بد چیست و توافق خوب چیست، توافق داشته باشیم.
وی گفت: ایران همچنان عمده‌ترین حامی حزب الله و حماس است و ایران همچنان به سوریه کمک می کند. باید تضمین شود که برداشته شدن تحریم‌های ایران به معنای کمک بیشتر به این گروه‌ها نباشد.
به گزارش فارس، اد رویس ، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا خواستار تمرکز بیشتر دولت آمریکا بر مسئله حقوق بشر در ایران شد.
همچنین سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در همایشی در واشنگتن که برای همبستگی با رژیم صهیونیستی و با حضور برخی از مقامات بلندپایه آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از نمایندگان کنگره ترتیب داده شده بود گفت: «توافق هسته‌ای بد با ایران را نمی‌پذیریم و برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب اتم به هر اقدامی دست خواهیم زد.»در حالی که سوزان رایس در این جلسه بر حمایت خلل‌ناپذیر واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد، یکی از حاضرین با سر دادن شعار «کشتار کودکان در غزه را متوقف کنید»، اظهارات وی را برای دقایقی قطع کرد.
 واکنش عراقچی
سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، در پاسخ به سخنان وندی شرمن در کنگره آمریکا،حصول هرگونه توافق درخصوص اراک و یا فردو را تکذیب و تاکید کرد: اصولا هنوز هیچ توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره به دست نیامده است.
معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود:تنها ملاک برای جمهوری اسلامی نیازهای کشور است و در مذاکرات تنها براساس نیازهای کشور تصمیم گرفته خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمالی برای حصول توافق پیش از اتمام چهار ماه وجود دارد، گفت: بله، هر زمان امکان حصول توافق وجود دارد به این شرط که طرف مقابل حقوق هسته ای ملت ایران را به رسمیت بشناسد.
عراقچی هم چنین تاکید کرد: طرف مذاکره کننده با ایران می داند که تیم مذاکره کننده ایران مورد اعتماد و حمایت کامل رهبری و حمایت ملت ایران است که این مسئله بر سر میز مذاکره دلگرمی بزرگ ما و پشتوانه روحی و معنوی ما است .
به گزارش ایرنا، عراقچی در پاسخ به حاشیه سازی هایی از جانب رسانه‌های غربی مبنی بر فشارهای مجلس ایران بر تیم مذاکره کننده گفت: این دست از اظهارات، فضاسازی رسانه های غربی است.
وی ادامه داد: ما هرگز چنین مسائلی را از مجلس شورای اسلامی ندیده ایم و مجلس محترم همواره حامی و پشتیبان ما بوده است و همواره دغدغه حفظ حقوق ملت ایران را دارد همان طور که ما این دغدغه ها را داریم.