kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
وزیر اقتصاد آلمان:

تحریم موجب تغییر سیاست کشورها نمی‌شود

وزیر اقتصاد آلمان گفت: من هیچ سابقه‌ای ندارم از اینکه کشوری مانند روسیه و کشورهای مشابه در نتیجه اعمال تحریم، سیاست خود را تغییر داده باشند.




به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، پیتر آلتمایر، درباره موضوع تعلیق ساخت خط لوله دوم انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم 2، سیاست اعمال تحریم علیه کشورهایی نظیر روسیه و تغییر احتمالی در سیاست‌های آنها را زیر سؤال برد.
وی در یک برنامه تلویزیونی احتمال اعمال تحریم علیه روسیه در آینده را رد نکرد اما گفت: حفظ روابط می‌تواند مؤثرتر باشد. ما نخست باید نسبت به اینکه از اعمال تحریم به چه چیز می‌خواهیم برسیم شفاف باشیم. آیا فقط می‌خواهیم در آینه نگاه کنیم یا این سیاست می‌تواند تأثیر مثبتی در حقوق بشر داشته باشد؟
وزیر اقتصاد آلمان ادامه داد: تجربه من در حوزه سیاست نشان می‌دهد اعمال تحریم‌ها فقط به سخت‌تر شدن موضع‌گیری کشورها و سیاستی که در پیش گرفته‌اند منجر می‌شود. من هیچ سابقه‌ای ندارم از اینکه کشوری مانند روسیه و کشورهای مشابه در نتیجه اعمال تحریم سیاست خود را تغییر داده باشند.
لازم به‌ذکر است، آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان از سوی اعضای حزبش تحت فشار است تا پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 را که یک پروژه عظیم گازی بوده و بیش از 90 درصد پیشرفت دارد، به حالت تعلیق درآورند. قرار است این پروژه از اوایل سال 2021 به بهره‌برداری برسد. سخنگوی مرکل احتمال اعمال تحریم علیه روسیه را رد نکرده است.
گفتنی است، در جهان کشوری نیست که تحریم نباشد و آنرا تقسیم کار جهانی می‌نامند که تماما به نفع آمریکاست اما پس از فروپاشی اقتصاد جهانی در سال 2008 اثرگذاری تحریم‌ها به دلیل نیاز کشورهای تحریم‌کننده به فروش کالاهایشان یا تبدیل دلارهای بی‌پشتوانه‌شان به منابع ارزشمند به شدت کاهش یافت. در کشورهایی چون ایران و روسیه همواره غربگرایان این کشورها از طریق لابی‌های مختلف، کشور خود را دچار تحریم می‌کنند تا به منافعشان برسند. اکنون هم جهان کرونازده به برچیدن تحریم‌ها نیاز دارد اما غربگرایان نمی‌گذارند.