kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
از امروز روی آنتن می‌رود

تصویری نادیده از شیعیان آمریکای لاتین در مستند «جهانشهری‌ها»(اخبار ادبی و هنری)

سری جدید مجموعه مستند «جهانشهری‌ها» به کارگردانی شهاب اسفندیاری از امروز 11 مرداد هر شب ساعت 19:40 به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
به گزارش خبرنگار کیهان، این مجموعه 25 قسمتی در شش کشور آمریکای لاتین تصویربرداری شده و مراحل مختلف تولید آن حدود چهار سال زمان برده است.شخصیت محوری این مجموعه «ادگاردو اسعد» روحانی شیعه آرژانتینی است که طی دو دهه در 20 کشور مختلف این منطقه به فعالیت مشغول بوده و صدها نفر را به دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) رهنمون ساخته است. وی که سال‌ها در ایران به تحصیل علوم دینی پرداخته، در این مجموعه نه تنها راوی تاریخ و فرهنگ کشورهای آمریکای لاتین است، بلکه مخاطبان ایرانی را با وضعیت مسلمانان و خصوصا شیعیان فراموش‌شده این منطقه آشنا می‌کند.
دکتر شهاب اسفندیاری که طراحی، تحقیق و کارگردانی این مجموعه مستند را بر عهده داشته است در خصوص دلایل ساخت این مجموعه می‌گوید: تصویری که اغلب ما از آمریکای لاتین در ذهن داریم، تصویر جنگل آمازون است و بومیان بدوی که از درخت‌ها آویزان هستند. این تصویری است که فیلم‌های ‌هالیوودی مانند «کریستف کلمب»، «مأموریت» و «آخرالزمان» به ما می‌دهند. این تصویری است که استعمارگران ساختند تا اشغال و غارت معادن و ذخایر غنی این منطقه را توجیه کنند. در حالی که آمریکای لاتین مهد تمدن‌هایی با قدمت چند هزار سال است.
وی افزود: مجموعه «جهانشهری‌ها» تلاش دارد این  ذهنیت استعماری را از ذهن‌ها بزداید و تصویری دیگر از آمریکای لاتین ارائه کند. به تصویر کشیدن رشد گرایش به اسلام در این منطقه و خصوصا مظلومیت و غربت شیعیان آمریکای لاتین یکی دیگر از اهداف سری جدید مستند «جهانشهری‌ها» است.
 میثم حلاجان - از تهیه کنندگان این مجموعه – می‌گوید: در برخی از کشورهای این منطقه مانند بولیوی و پرو، تا قبل از حضور ادگاردو اسعد هیچ شیعه بومی وجود نداشت. در حالی که امروز در این کشورها مراکز فعال شیعیان توسط تازه مسلمانان بومی اداره می‌شود، هرچند شیعیان این کشورها در غربت و محرومیت به سر می‌برند.