kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان افزایش اختیارات رئیس‌جمهور خواستار کاهش اختیارات رئیس‌مجلس شدند!



سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی نماینده رد صلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم، روز پنجشنبه و همزمان با حضور محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان به منظور پیگیری مشکلات مردم این استان در گزارشی نوشت:«دو شعار «شفافيت» و «كاهش اختيارات رييس مجلس»، شعارهايي(است) كه حالا و با گذشت 3 ماه و 6 روز از تشكيل پارلمان يازدهم نه‌تنها عملياتي نشده، بلكه حداقل درباره موضوع كاهش اختيارات محمدباقر قاليباف به عنوان رييس قوه مقننه كه اين روزها روياهايش در مقام رييس‌جمهوري را عملياتي مي‌كند و با نوع متفاوتي از سفر استاني، بيش از هر كسي روزگار رياست محمود احمدي‌نژاد بر «پاستور» را تداعي مي‌كند، از قرار معلوم به فراموشي سپرده شده و ساكن اين روزهاي كرسي رياست مجلس قصد واگذاري بخشي از اختياراتش به صحن علني و ساير نمايندگان را ندارد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«مي‌توان گفت كه اگرچه قاليباف با تقسيم مناصب و نفوذ خود به خوبي توانسته از تدوين طرحي براي كاهش اختياراتش در مجلس جلوگيري كند ولي همچنان با مخالفاني در پارلمان روبه‌رو است كه اگرچه وزني يكسان با او ندارند ولي عده و عده‌شان چنان هست كه بتوانند در مسير نيل قاليباف به ايده‌آل‌ها و آرزوهايش مثال سدي درون‌پارلماني عمل كنند، سدي كه هر لحظه و با توافقاتي پشت‌ پرده امكان فرو ريختنش وجود دارد و اين يعني پارلمان براي فرار از خودكامگي راهي ندارد جز تقسيم اختيارات رييس مجلس و نظارت‌پذيرسازي معاونت‌ها و واحدهاي قوه مقننه».
گفتنی است ظاهرا حضور قالیباف میان مردم خونگرم خوزستان و شنیدن صدای آنها و نشستن پای درد و دل این مردم غیور و شریف، اصلاح‌طلبان را حسابی عصبی و پریشان کرده است. اصلاح‌طلبان از نمایش مدیریت جهادی عصبانی هستند. این طیف بیشتر از آنکه از این نوع مدیریت عصبی باشند، از آن وحشت دارند. چرا!؟ به این دلیل که نتیجه مدیریت اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس دهم موجب شد تا به پراید ۹۰ میلیونی و سکه ۱۱ میلیونی و دلار ۲۵ هزارتومانی برسیم.
نکته قابل تامل دیگر اینکه این طیف آلوده به نفاق و سیاسی کاری‌، تا دیروز برای توجیه ناکارآمدی‌، بی‌کفایتی و سوء مدیریت دولت برآمده از خود، بی‌اختیاری و ناکافی بودن اختیارات رئیس‌جمهور را بهانه می‌کردند و خواستار افزایش اختیار رئیس‌جمهور بودند‌، اما این روزها و در پی عزم و اراده جدی رئیس‌و نمایندگان مجلس یازدهم برای مدیریت میدانی با رویکردی جهادی برای باز کردن گره مشکلات کشور‌، به وحشت افتاده و در هراس از بی‌آبروتر شدن خود خواستار کاهش اختیارات رئیس‌مجلس شورای اسلامی شده‌اند.  
زد و بند و سلفی حقارت آرمان شهدای انقلاب بود؟
مرتضی مبلغ از مدعیان اصلاحات در روزنامه دولتی ایران نوشت: «تنها سه ماه از عمر مجلس می‌گذرد و با وجود مشکلات و معضلاتی از جمله کرونا، مسائل اقتصادی و معیشتی، فشارهای خارجی و تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که با آن روبه رو هستیم و بهتر است نمایندگان در راستای شعارهای ظاهری که می‌دهند به اینها بپردازند، به سراغ قوانین انتخابات رفته‌اند تا بقایای آنچه که مربوط به حقوق اساسی مردم است را محدودتر کنند. مردم ایران شهید داده‌اند تا به آرمان‌های خود دست یابند. آرمان‌های شهدای انقلاب این بوده که مردم تکلیف نظام را روشن کنند نه اینکه یک گروه برایشان تصمیم بگیرند. نتیجه این کار چیزی جز اینکه نظام برآمده از خواست مردم و آرمان‌های بلند تاریخی و ملی را در تنگنا قرار دهد و نظام را از درون تهی کند، نخواهد بود. امیدواریم دلسوزان کشور در برابر این گونه حرکت‌های مجلس که معلوم نیست سر از کجا در بیاورد بایستند.»
فریبکاری، کینه‌توزی و عداوت مدعیان اصلاحات علیه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را می‌توان در همین یک جمله نوشته مذکور به وضوح دید؛ «آرمان‌های شهدای انقلاب این بوده که مردم تکلیف نظام را روشن کنند نه اینکه یک گروه برایشان تصمیم بگیرند.» وقتی که مدعیان اصلاح‌طلبی به مجلس راه یابند و با بی‌اعتنایی به مسائل اساسی کشور، دنبال رفع حصر و کنسرت و ورود زنان به ورزشگاه باشند، در نگاه غش‌آلود این طیف وطن فروش، تجلی خواست مردم است اما اگر جریان انقلابی به مجلس ورود کند، می‌شود تصمیم‌گیری یک گروه برای مردم! به این مدعی اصلاح‌طلبی باید گفت؛ آرمان شهدای انقلاب این نبود که مشتی افراطی مدعی اصلاحات در مجلس زد و بند کنند و با موگرینی سلفی حقارت بگیرند.
روزنامه زنجیره ای: وضع فعلی نتیجه عدم حضور اصلاحات در قدرت است!
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم‌هادی غفاری فعال سیاسی مدعی اصلاحات نوشت:«اصلاح‌طلبان معتقدند مردم شایسته نظامی هستند که اقتصادشان را فعال و پویا کند نه اینکه به‌واسطه برخی عملکردها مردم همواره گرفتار مشکلات اقتصادی و معیشتی خود باشند.  نه به جمعیت مردم آن‌طور اضافه شده و نه طالبان طلا افزایش یافته‌اند و نه طلاهای کشور کم شده است؛ بلکه این مسئله ناشی از آن است که اصلاح‌طلبان در مدیریت کشور نقش ندارند. وقتی اصلاح‌طلبان نقشی نداشته باشند و تک‌صدایی حاکم شود همین وضعیت رخ می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد که باید تدبیری‌اندیشیده شود تا از ظرفیت نیروهای وفادار به نظام به طور کامل استفاده شود.  این امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است که اصلاح‌طلبان به عنوان جریانی که به لحاظ فکری و عملکردی، عملکردهای مثبتی را از خود بر جای گذاشته‌اند باید در صحنه سیاسی و اقتصادی کشور حضور داشته باشند».
مدعیان اصلاحات اصرار دارند که به شعور مردم توهین کنند. برخلاف ادعای این فعال مدعی اصلاحات، اتفاقا وضع موجود نتیجه حضور مدعیان اصلاحات در قدرت است.
اکثریت مطلق دولت روحانی در اختیار مدعیان اصلاحات است. برای همین محمدرضا خاتمی در سال 96 گفت «ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم». خسارت‌های برجام تنها بخشی از کارنامه غیرقابل دفاع مدعیان اصلاحات در سال‌های اخیر است.
طیف مدعی اصلاحات در مجلس دهم، سلفی حقارت و کمیته رفع حصر و جشن تولد صفحه اینستاگرامی و اروپاگردی را در کارنامه خود ثبت کردند. این طیف در شورای شهر پنجم و شهرداری تهران، علیرغم اینکه بیش از سه سال از شروع به کارشان سپری شده و علیرغم در اختیارداشتن امکانات کامل، حتی یک کیلومتر مترو نساخته و حتی یک اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل شهری اضافه نکردند.
وضع موجود نتیجه حضور مدعیان اصلاحات در قدرت است.
تأکید بر اجرای یکطرفه برجام
نشانه ضعف، انفعال و ناکارآمدی دیپلماسی دولت
ارگان دولت در شماره روز پنج شنبه با اشاره به شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام عبارت «مخالفت چندباره با مکانیسم ماشه» را تیتر یک خود قرار‌داد و نوشت: «کشورهای طرف توافق هسته‌ای در نشست وین بار دیگر بر لزوم حفظ این توافق تاکید کردند و به آمریکا یادآور شدند که این کشور بعد از خروج یکجانبه از برجام حقی برای به جریان‌انداختن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ندارد. نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه شنبه به ریاست هلگا اشمید، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. نشستی که محورهای اصلی مورد گفت وگو در آن به تحولات اخیر شورای امنیت و تلاش‌های ناکام آمریکا برای به شکست رساندن برجام اختصاص یافت.»
برداشته شدن تحریم‌ها هدف اعلام شده توافق هسته‌ای از سوی دولت و تعهد آمریکا و اروپا در برجام بوده است. تأکید بر لزوم حفظ برجام که به طرز یکطرفه از سوی ایران و با عهدشکنی آمریکا و اروپا اجرا می‌شود، توهین آشکار به ملت و نشانه ضعف، انفعال و ناکارآمدی دیپلماسی دولت است.
عصبانیت مدعیان اصلاحات از رسیدگی به مشکلات مردم
رویکرد مجلس انقلابی و قوی یازدهم تا اینجای کار تبعاتی در پی داشته؛ یکی از این تبعات رضایت مردم از عملکرد جهادی، سریع و به هنگام نمایندگان مردم پیرامون موضوعات مختلف بوده است. یکی دیگر از این تبعات، عصبانیت طیف موسوم به اصلاح‌طلب و روزنامه‌های زنجیره‌ای بوده است.
روزنامه شرق در شماره پیشین خود نوشته بود: «نظارت یا مچ‌گیری؟ به نظر می‌رسد مجلس اصولگرایان کارویژه‌ای در یک سال باقی‌مانده از دولت روحانی برای خود تعریف کرده است. کارویژه‌ای که بعید است با پایان دولت دوازدهم و روی‌کارآمدن احتمالی یک دولت اصولگرا ادامه پیدا کند.»
این روزنامه در ادامه نوشته: «محمدباقر قالیباف و هم‌سلکان اصولگرایش در مجلس یازدهم معتقدند باید از قانون‌گذاری به سمت نظارت شیفت کنند. نظارت بر کدام نهاد؟ مشخصا نهاد دولت. مجلس اصولگرا تصمیم دارد برخلاف قانون اساسی کار قانون‌گذاری را مشترکا با شورای نگهبان و مجمع تشخیص تقسیم کند و این یک سال را به دولت روحانی بپردازد. تا‌جایی‌که خود قالیباف در دیدار با آیت‌الله جنتی گفته بود، چون نیاز چندانی به تصویب قوانین جدید نیست، مجلس باید از حیطه قانون‌گذاری به سمت نظارت حرکت کند.»
سپس در ادامه نوشته شده است: «احضار یک به یک وزرای دولت و حتی تهدید به طرح استیضاح خود روحانی و دیگر وزرایش مانند زنگنه هم حاکی از دست‌فرمان سال آتی مجلس است. افتتاح خط لوله آب غیزانیه و سرکشی رئیس‌مجلس به خوزستان آن‌طور که خود قالیباف اذعان کرده، در راستای همین کارویژه‌ای است که برای خود و مجلس تعریف کرده است.»
در ماه‌های اخیر نمایندگان تهران و برخی شهرهای دیگر با سفر به نقاط محروم به سمت حل مشکلات مردم آن منطقه شتافته‌اند. نمایندگان تهران به زابل رفتند و یا در فقره غیزانیه به آن منطقه رفتند و مقدمات حل مشکل آب شرب را فراهم نمودند. در فقره کارگران هفت تپه نیز با سفر به آن منطقه اقدامات در خور توجهی را انجام دادند نظیر پرداخت معوقه حقوق کارگران، حل مشکل بیمه آنها و کلید زدن بازپس گیری کارخانه نیشکر هفت تپه از صاحب کنونی آنکه فردی فاقد اهلیت لازم است. جالب این است که در این سفرها نمایندگان تهران به دعوت نمایندگان محلی آن مناطق به آنجا رفته‌اند. ضمن اینکه رفتن چند نماینده تهران به مناطق محروم و کمک به نماینده آنجا برای حل مشکلات مردم چه اشکالی دارد؟ چرا اصلاح‌طلبان از حل مشکلات مردم ناراحت می‌شوند؟! این روزنامه در ادامه آورده: « قالیباف نمی‌خواهد از قالب توصیف‌شده برای خودش یعنی مدیر جهادی بیرون بیاید.... رئیس‌مجلس و برخی نمایندگان تهران در حالی به خوزستان رفته‌اند که طبق قانون این وظیفه نماینده خوزستان است که از حوزه نمایندگی‌اش سرکشی کند نه نماینده تهران. تا به حال سابقه نداشته که نماینده‌ای وارد حوزه نماینده دیگر شود!»