kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
وعده همتی:

سیاست تعادل بازار ارز با قدرت ادامه می‌یابد

رئیس کل بانک مرکزی وعده داد سیاست تعادل در بازار ارز با قدرت ادامه می‌یابد.



عبدالناصر همتی، با‌ اشاره به معاملات سامانه نیما عنوان کرد: معاملات حواله ارزی روزهای گذشته شهریورماه در سامانه نیما که بخشی از آن همراه با ایام تعطیلات عزاداری بود، از یک میلیارد یورو فراتر رفت که مؤید افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان و تعمیق تدریجی بازار ثانویه معاملات حواله ارزی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: از روز سه‌شنبه بانک مرکزی از طریق بازار متشکل ارزی و صرافی‌های بانکی تأمین نیازهای ارزی بازار اسکناس را آغاز کرده و در روزهای آتی نیز این سیاست را با هدف ایجاد تعادل و ثبات در بازار ارز، با قدرت پیش خواهد برد.
رئیس کل بانک مرکزی، تأمین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه کارخانجات را اولویت اصلی این بانک در تأمین ارز واردات دانست و گفت: با تمام مشکلات تجاری ناشی از شیوع کرونا و تداوم تحریم‌های ظالمانه، در پنج ماهه اول سال، نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار برای واردات کشور تأمین ارز شده است.
گفتنی است، قیمت ارز در هفته گذشته مجدداً روند صعودی خود را آغاز کرد و از رقم 22 هزار و 900 تومان تا 24 هزار و 400 تومان بالا رفت. در کنار این اتفاق، قیمت سکه هم رو به افزایش گذاشت و از رقم 10 میلیون و 700 به 11 میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافت. در پی این اتفاق، بانک مرکزی مداخلات خود در بازار ارز را آغاز کرد تا مجدداً از افزایش سریع و ناگهانی نرخ ارز جلوگیری کند.
پیش از این هم، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مرداد ماه که قیمت دلار مجدداًً به آستانه 24 هزار تومان رسیده بود، در برنامه «بدون تعارف» بخش خبری ۲۰:۳۰ گفته بود: «نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است. در روزهای آینده ان‌شاءالله پایین آمدن نرخ ارز اتفاق خواهد افتاد.» بر همین اساس، هفته گذشته قیمت ارز برای لحظاتی به کانال 20 هزار تومان هم وارد شد ولی عمدتاًً در کانال 21 هزار تومان نوسان کرد.