kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

خسارت سنگین کرونا بر اقتصاد انگلیس /22 میلیارد پوند فقط در صنعت توریسم!

محدودیت‌های مسافرتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر گردشگران در انگلیس تا آخر سال به بخش گردشگری انگلیس حدود 22 میلیارد پوند زیان خواهد رساند. کوکاکولا، یکی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی نیز اعلام کرده، کرونا باعث کاهش فروش شده در نتیجه این شرکت به دنبال اخراج هزاران کارگر خود است.


سرویس خارجی-

شیوع گسترده ویروس کرونا صدمات سنگینی را به اقتصاد کشورهای دنیا زده و در این بین، فرقی هم بین کشورها وجود ندارد؛ صنعتی و غیر صنعتی همه، خسارت‌های بسیار سنگینی از این ویروس دیده‌اند، طوری که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند شرایطی که اقتصاد جهانی این روزها سپری می‌کند در تاریخ کشورهای توسعه یافته «بی سابقه» است.
این روزها کرونا اقتصاد انگلیس را نیز به شدت تحت فشار قرار‌داده طوری که اداره ملی آمار انگلیس گفته در نتیجه شیوع کرونا، اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰.۴ درصد کوچک شده است. این بیشترین آمار کاهش رشد اقتصادی از زمان بحران مالی در سال ۲۰۰۹ است و نشان می‌دهد اقتصاد این کشور به طور رسمی وارد رکودسنگینی شده است. مقامات انگلیس علت این سقوط کم‌سابقه را بسته شدن مغازه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مدارس و فروشگاه تعمیرات خودرو می‌دانند. تعطیلی کارخانجات ساخت خودرو نیز سبب شده تا تولید خودرو در این کشور به کندترین نرخ از سال ۱۹۵۴ بدین سو برسد. این در حالی است که بخش بیمارستانی و درمان این کشور نیز بیشترین ضربه را از بحران جاری متحمل شده‌اند. پیشتر اتاق بازرگانی انگلیس با انتشار گزارشی تصریح کرده بود گردش مالی، حجم سفارش‌ها و درآمد بخش خدماتی این کشور به پایین‌ترین حد در ۳۱ سال اخیر رسیده است. بر اساس پیش‌بینی‌‌ها روند نزولی تولید ناخالص داخلی حتی می‌تواند تا ۳۵ درصد هم در 6 ماهه دوم سال سقوط کند.!
دیروز در گزارش دیگری یورونیوز اعلام کرد تنها در بخش گردشگری، کرونا تا پایان سال 22 میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس خسارت خواهد زد. پیش‌بینی ضرر مالی از سوی شورای جهانی سفر و جهانگردی و بر اساس تعداد گردشگرانی که در سال 2020 میلادی از انگلیس بازدید کرده‌اند، محاسبه شده است. طبق گزارشی از سوی این شورا، تخمین زده می‌شود که پول هزینه شده توسط گردشگران بین‌المللی در اقتصاد انگلیس 78 درصد کاهش یابد که برابر است با از دست دادن 60 میلیون پوند در روز و 420 میلیون پوند در هفته. در نتیجه، نزدیک به 3 میلیون شغل ایجاد شده توسط صنعت مسافرتی و گردشگری در این کشور در معرض خطر قرار گرفته است. «گلوریا گوارا»، مدیرعامل شورای جهانی سفر و جهانگردی نیز اظهار داشته آخرین داده‌ها به وضوح نشانگر مشکلات اقتصادی در سراسر انگلیس به‌دلیل شیوع ویروس کروناست. طبق گفته گوارا، اقتصاد این کشور می‌تواند به تنهایی 22 میلیارد پوند ضرر کند و بهبود آن سالها به طول بیانجامد. علاوه‌بر این، این ضرر همچنین می‌تواند منجر به تضعیف موقعیت لندن به عنوان مرکز سفرهای تجاری و تفریحی شود.
کوکاکولا در بحران
اقتصاد آمریکا اما شاید بیشترین زیان را از شیوع کرونا در میان تمام کشورهای دنیا دیده باشد. دیروز یکی از مقامات سابق بانک مرکزی این کشور در مورد سقوط مجدد اقتصاد آمریکا هشدار داد و گفت در صورت مدیریت نشدن مناسب کرونا، امکان سقوط مجدد اقتصاد آمریکا وجود دارد. این سقوط که به آن «دابل دیپ» می‌گویند به معنای این است که اقتصاد پس از یک دوره سقوط به دنبال یک بازیابی کوتاه مدت دوباره نزولی شود. اقتصاد آمریکا ۳۱.۷ درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی و در اوج بحران کرونا کوچک شده که بدترین رکود این کشور طی تاریخ بوده است.
این رکود نتیجه فلج شدن فعالیت‌های تجاری برای چندین هفته و بیکار شدن میلیون‌ها آمریکایی در بحبوحه محدودیت‌های اعمال شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا بوده است. از سوی دیگر با همه‌گیر شدن ویروس کرونا فعالیت رستوران‌ها، تئاترها و اماکن ورزشی کاهش یافته و فروش نوشیدنی‌های محبوب هم کمتر شده است. در این میان درآمد شرکت کوکاکولا نیز در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 28 درصد کاهش یافته و به 7.2 میلیادر دلار رسیده است. دیروز شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در گزارشی اعلام کرده کوکاکولا، هزاران شغل را کاهش می‌دهد و تعداد واحدهای تجاری خود را کاهش می‌دهد زیرا با کاهش فروش نوشیدنی در همه گیری کرونا رو‌به‌رو است. این شرکت حتی اعلام کرده 4 هزار کارمند خود را در آمریکا، کانادا و پورتوریکو اخراج می‌کند. کوکاکولا همچنین اعلام کرده قصد دارد تعداد واحدهای عملیاتی خود را از مجموع 17 کسب و کار فعلی آنها در چهار منطقه جغرافیایی به 9 واحد عملیاتی در این مناطق کاهش دهد.
ژاپن هم گرفتار شد
کرونا به اقتصاد کشور قدرتمند و صنعتی ژاپن نیز ضربه سنگینی زده است. بر اساس گزارش‌ها 400 شرکت ژاپنی طی چند ماه گذشته اعلام ورشکستگی کرده‌اند. خبرگزاری «کیودو» نیز در گزارشی اعلام کرده طبق آمار‌های رسمی دولت ژاپن، میزان بیکاری در این کشور، به دنبال شیوع ویروس کرونا به بالاترین میزان خود در ۶ سال گذشته رسیده است. همچنین به دنبال همه گیری کرونا دسترسی به شغل نیز برای مردم این کشور سخت‌تر شده و بر اساس آخرین آمار‌های رسمی، این بدترین شرایط در ۶ سال گذشته بوده است.
طبق آمار‌های وزارت کشور ژاپن، نرخ بیکاری در این کشور در مدت سه ماه از ۲.۸ درصد به ۲.۹ درصد رسیده است. بر اساس این آمار‌ها، سهم مردان از افزایش میزان بیکاری ۳ درصد و سهم زنان ۲.۷ است.به نوشته وبگاه خبری کیودو، آمار‌ها تصویری تیره و تار از اقتصاد ژاپن را به نمایش می‌گذارند. از میان مشاغل، هتل‌ها و رستوران‌ها بیشترین آسیب را از همه گیری کرونا در ژاپن دیده‌اند. طبق آمار‌های دولت ژاپن جذب نیروی کار برای مشاغل نیز ۴۰ درصد کاهش
داشته است.