kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶
در گفت‌وگوی تلفنی ظریف و سید حسن نصرالله مطرح شد

تاکید ایران و حزب‌الله بر رفع محاصره غزه

وزیر خارجه کشورمان با دبیر کل حزب‌الله لبنان در خصوص اوضاع غزه بصورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
به گزارش تسنیم محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در گفتگوی تلفنی آخرین تحولات منطقه، وضعیت فلسطین و اوضاع باریکه غزه را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.
دو طرف با ابراز نگرانی از فتنه طائفی در منطقه و اقدامات تفرقه‌افکنانه که با هدف تضعیف جهان اسلام صورت می‌گیرد، لزوم هشیاری و همبستگی ملت‌های مسلمان برای خنثی کردن این فتنه و حرکت بسمت تامین مصالح و منافع کشورهای اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کردند.
در تماس تلفنی ظریف با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، طرفین لزوم تحقق خواسته‌های مردم غزه و به ویژه رفع محاصره از ساکنان بی دفاع غزه را مورد تاکید قرار دادند.
ظریف همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در آستانه روز قدس و تاکیدات ایشان مبنی بر لزوم حمایت از مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی، بر دستور ویژه دکتر روحانی رئیس جمهوری برای حمایت از مقاومت و جلوگیری از فاجعه انسانی در غزه تاکید کرد.
ظریف در این تماس تلفنی خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران از خواست مشروع مردم فلسطین حمایت می‌کند و هوشیاری جهان اسلام برای تحقق خواست مردم فلسطین ضروری می‌باشد.
وی همچنین با تاکید بر آمادگی کامل دولت و ملت ایران برای ارسال کمک‌های امدادی و دارویی به باریکه غزه، تاخیر در روند ارسال این کمک‌‌ها و بروز مشکلاتی بدلیل بسته بودن گذرگاه رفح را مورد اشاره قرار داد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس تلفنی برخی اقدامات به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت ریاست دوره‌ای ایران بر جنبش عدم تعهد از جمله ارسال پیام‌‌ها و انجام تماس‌های تلفنی از سوی رئیس جمهور، همچنین تحرکات دیپلماتیک بعمل آمده توسط وزارت امور خارجه و استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در خصوص تحولات اخیر غزه و حمایت از مردم بی دفاع فلسطین را تشریح کرد.
دبیر کل حزب‌الله با تجلیل از بیانات اخیر رهبری معظم انقلاب در اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت ضدصهیونیستی، بر ضرورت حمایت از همبستگی و وحدت میان گروههای فلسطینی در شرایط حساس کنونی در تمسک به روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌های رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد.
سید حسن نصرالله با تشریح تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در حملات بی رحمانه به باریکه غزه خاطر نشان کرد: این حملات ددمنشانه بحران انسانی فاجعه باری را پدید آورده که مصداق بارز جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌رود.
دبیر کل حزب‌الله لبنان با قدردانی و تجلیل از مواضع اصولی و دیپلماسی و تحرک فعال سیاسی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت از مردم فلسطین خاطر نشان کرد: بدون شک باید از ظرفیت‌های موثر منطقه‌ای و بین‌المللی برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف این جنایات و جلوگیری از رفتارهای ناقض حقوق بین‌الملل استفاده شود.
دکتر ظریف همچنین دیروز در گفت و گوی تلفنی با وزیر خارجه عمان و  دبیر کل سازمان همکاری اسلامی به بررسی اوضاع غزه پرداخت.وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی آمادگی تهران را برای برگزاری اجلاس کمیته قدس این سازمان در سطح وزرای امور خارجه اعلام کرد.
در پی بحران اخیر و دور جدید حملات همه جانبه ارتش صهیونیستی به مردم بی دفاع و در محاصره غزه، وزیر خارجه کشورمان با آقایان خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، رمضان عبدالله دبیر کل جهاد اسلامی و وزرای  خارجه مصر و لبنان پیرامون راههای کمک به مردم بی دفاع غزه و متوقف کردن جنایات و حملات رژیم صهیونیستی گفتگوی تلفنی داشت و همچنین طی ارسال نامه به دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و سازمان ملل لزوم حساسیت و اقدام فوری مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به شرایط و اوضاع انسانی در غزه را مورد تاکید قرار داده است.