kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۳۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷

کرونا موجب کاهش ۲۰ درصدی ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس کشور برای سال تحصیلی آتی نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد کاهش یافت.

«علی الهیار ترکمن» افزود: با توجه به شیوع کرونا در کشور، گرایش مردم برای تحصیل دانش آموزان بیشتر به صورت مجازی و حضور کمتر در مدارس بوده و برخی از والدین حاضر به ثبت نام کودکان خود برای سال تحصیلی آتی نیستند. وی ادامه داد: وضعیت استان‌ها از سوی ستاد ملی کرونا به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز تقسیم شده و آموزش‌ها در سال تحصیلی آتی به سه روش حضوری، مجازی و ترکیبی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: نیاز است در این شرایط با انجام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دقیق در کوتاه مدت و بلند مدت امنیت اجتماعی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود. وی افزود: آغاز سال تحصیلی در سال‌جاری در شرایط بحران انجام شده و روش‌های گذشته در این شرایط بدون اثر بوده و برای این زیست‌بوم باید روش‌های جدید اندیشیده شود.
۳۰۰ هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی در کشور
موفق به ثبت‌نام نشده‌اند
مدیرکل دفتر دبستان و پیش‌دبستان وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا ۳۰۰ هزار دانش آموز پایه ابتدایی در کشور موفق به ثبت‌نام نشده‌اند.
سید محمدحسین حسینی افزود: ثبت‌نام دانش‌آموزان، فضای آموزشی، تامین تجهیزات مورد نیاز فضای مجازی، دسترسی به شبکه شاد و هماهنگی معلمان از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی اظهار داشت: موضوع دیگر دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و چالش بعدی بازگشایی مدارس است که نمی‌دانیم در وضعیت سفید، زرد و قرمز چه کاری باید انجام دهیم. حسینی اضافه کرد: در محورهای سه‌گانه در آستانه بازگشایی مدارس با چالش‌های جدی مواجه هستیم، فضای آموزشی مجازی هم باید آماده باشد و ابزار مناسب از جمله اینترنت پرسرعت، تلفن همراه، تبلت و دسترسی به شبکه شاد باید مهیا شود. مدیرکل دفتر دبستان و پیش‌دبستان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دسترسی به  شبکه شاد در شرایط کنونی  باید برای همگان مهیا شود و در کنار آن نقش معلمان نیز در فضای مجازی باید جدی گرفته شود و به‌روز شدن آن الزامی است. حسینی افزود: شاید برخی معلمان رسالت خود را حضور در شبکه مجازی ندانند و تدریس حضوری را ترجیح دهند و مقاومت کنند اما باید این نیروها توجیه شوند و فضای مجازی را بپذیرند. وی اضافه کرد: باید اطمینان و اعتماد در میان والدین و معلمان را جلب کرده و برای همه مناطق محروم و برخوردار شهری و روستایی هم برنامه‌ریزی کنیم.
وی افزود: امسال برای تمام کتب درسی ابتدایی محتوای الکترونیک تولید شد و شبکه شاد یک ماهه راه افتاد و ۹۰ درصد معلمان عضو این شبکه شدند.