kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
با رای اینترنتی اعضا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی

تکلیف قطعنامه ضدایرانی آمریکا بامداد امروز در شورای امنیت مشخص می‌شود

بامداد شنبه به وقت ایران، نتایج رأی‌گیری مجازی در شورای امنیت بر سر قطعنامه آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مشخص می‌شود.

رأی‌گیری مجازی در شورای امنیت بر سر قطعنامه آمریکا جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، بامداد جمعه به وقت ایران آغاز شد.
پس از آغاز فرآیند رای‌گیری، کشورها ۲۴ ساعت فرصت خواهند داشت تا رای خود را به دبیرخانه شورا اعلام نمایند. پس از آن رئیس‌ شورای امنیت نتیجه رای‌گیری را اعلام خواهد کرد.
خبرنگار خبرگزاری رویترز گزارش داده مهلت این رأی‌گیری تا ساعت ۱۷:۳۰ عصر جمعه به وقت محلی(بامداد شنبه به وقت ایران) است. نتیجه این رأی‌گیری اندکی بعد در یک جلسه شورا اعلام خواهد شد.
تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که از روز ۱۸ اکتبر منقضی خواهد شد قرار گرفته است.
انقضای این تحریم‌ها یکی از مفاد توافق هسته‌ای برجام است و آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.
دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «سازوکار حل‌ و فصل اختلاف» یا «سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.
با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.
از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.
بیانیه ‌ایران
درباره قطعنامه ضدایرانی آمریکا
 نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای خواستار ایستادگی کشورهای عضو شورای امنیت در برابر قطعنامه ضدایرانی آمریکا شد.
در بخشی از این بیانیه تاکید شده است: هدف از صدور پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به‌شمار می‌رود تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل داخلی آمریکا است و به هیچ وجه ارتباطی با حفظ صلح‌ و امنیت بین‌المللی ندارد. این قطعنامه، تمامیت و مرجعیت و اعتبار شورای امنیت - و در سطحی فراتر از آن، سازمان ملل متحد را- و همچنین چندجانبه‌گرایی، حاکمیت قانون و دیپلماسی را نشانه گرفته است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ایالات متحده به‌منظور ارضای اعتیاد شدید خود به اعمال تحریم و توجیه رفتارهای غیرمسئولانه خود در شورای امنیت در اقدامی بی‌اساس ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند، حال آنکه دخالت‌ها، رویه‌های شرورانه، سیاست‌های تفرقه‌‌آمیز، اشتهای سیری‌ناپذیر برای صادر کردن سلاح‌های مرگبار به کشورهای منطقه، حضور شمار زیادی از نیروهای آمریکا در خاورمیانه، حمله‌ها و عملیات‌های پرچم عوضی و مخرب خود این کشور است که عامل اصلی بی‌ثباتی، ناامنی و رنج بشری در این منطقه است.
در پایان این بیانیه تصریح شده است: انتظار می‌رود اعضای شورای امنیت در برابر اقدام غیرقانونی و شرورانه ایالات متحده، ایستادگی و سوءاستفاده از این شورا و دستکاری آن را رد کرده و ثابت کنند که این نهاد قادر است از توافق برجامی که خود آن را به تأیید رسانده حمایت، از قطعنامه ۲۲۳۱ که آن را به اتفاق آرا به تصویب رسانده حراست و از مرجعیت و اعتبارش محافظت کند.
واکنش روسیه
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌‌المللی مستقر در وین تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را محکوم کرد.
اولیانوف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مصداق نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. تنها روش قانونی برای تمدید این تحریم‌ها و سایر بندهای «زوال‌پذیر» (برجام) اتخاذ تصمیم مرتبط از سوی کمیسیون مشترک برجام است که باید به اتفاق آرا حاصل شود (ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ را ببینید).
این دپیلمات روس در توئیتی دیگر نوشت: جلسه بعدی کمیسیون برجام را می‌توان به زودی تشکیل داد. کشورهای شرکت‌‌کننده به ویژه با توجه به تهدیدهای آمریکا برای کلید زدن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها و احیای تحریم‌های قبلی سازمان ملل علیه ایران موضوعات زیادی برای بحث خواهند داشت.
تقلای آمریکا
در حالی که قطعنامه آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران با انتقاد و مخالفت زیادی در سطح بین‌المللی مواجه شده، نماینده آمریکا در سازمان ملل بامداد پنج‌شنبه به‌وقت تهران تقلا کرد تا از این قطعنامه دفاع کند.
کلی کرافت در توییتر نوشت: امروز ایالات متحده قطعنامه‌ای را برای تمدید ممنوعیت موجود در زمینه خرید و فروش تسلیحات متعارف توسط ایران به شورای امنیت ارائه کرد.
وی مدعی شد: این قطعنامه اقدامی درست و بی‌پرده است که از سوی کشورهای خاورمیانه که از حمایت رژیم ایران از تروریسم و آشفتگی بیشترین رنج را برده‌اند، تقاضا شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌تواند از این رفتار [ایران] چشم‌پوشی کرده و دسترسی ایران را به تسلیحات پیشرفته آزاد کند.
این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که شکست تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران به‌منزله تمسخر مسئولیت شورای امنیت در زمینه گسترش صلح و امنیت جهانی است.
کرافت همچنین گفت: کشورهای اروپایی قرار است پیشنهاداتی را به آمریکا درباره پیش‌نویس قطعنامه این کشور ضد ایران ارائه کنند.
به گزارش فارس نماینده آل‌سعود در دفتر سازمان ملل در ژنو ضمن اتهام‌زنی به تهران، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران شد.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان گفت: مطمئنیم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتفاق نخواهد افتاد.
خبرنگار وال‌استریت ژورنال خبر داد که یک یا نهایتا دو عضو شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران حمایت خواهند کرد.