kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱

اخبار ویژه


  انتخاب معاون جو بایدن از میان مهره‌های لابی صهیونیستی
کامالا هریس گزینه جو بایدن برای منصب معاونت ریاست ‌جمهوری، بار‌ها در حمایت از رژیم صهیونیستی موضع گرفت و به رغم تحریم کنفرانس‌های لابی صهیونیستی آیپک از سوی چهره‌هایی چون «برنی سندرز»، در نشست‌های این لابی حضور یافت.
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل گزارشی درباره مواضع کامالا هریس منتشر کرده و بر حمایت‌های او از رژیم صهیونیستی و همچنین یهودی بودن شوهر وی تاکید کرد.
هریس سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا در مبارزات مقدماتی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نامزد این حزب بود، اما در نهایت از این رقابت کنار کشید و حمایتش را از بایدن اعلام کرد.
تایمز اسرائیل می‌نویسد: هریس شوهری یهودی دارد. «داگلاس امهاف» شوهر هریس، متولد شهر نیویورک است. ازدواج او با هریس، دومین ازدواجش بوده است. در صورت پیروزی بایدن و هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) امهاف به اولین شوهر یهودی معاون رئیس‌‌جمهور در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد.
هریس یکی از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی و سخنرانان کنفرانس سالیانه لابی «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)» بوده است.
هریس در سخنرانی نشست سال ۲۰۱۷ آیپک گفته بود: «من وقتی در منطقه بِی بزرگ می‌شدم با افتخار یادم می‌آید که ما به موسسات و خیریه‌های ملی یهودی برای کاشتن درخت برای اسرائیل کمک مالی می‌کردیم. سال‌ها بعد که من برای اولین بار اسرائیل را دیدم، میوه‌‎های آن تلاش و نبوغ اسرائیل را دیدم و مشاهده کردم که واقعا چطور یک بیابان شکوفا شد.»
وی از سال ۲۰۱۶ و انتخابش به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا در مجلس سنای ایالات متحده، تا کنون دو بار در لابی آیپک سخنرانی کرده است.
هریس در انتخابات سال ۲۰۱۶ از حمایت دو سناتور ارشد و نام‌آشنای یهودی کالیفرنیا به نام‌های «باربارا باکسر» و «دایان فین استاین» برخوردار شد.
پایگاه آمریکایی «المانیتور» هم بعد از اعلام نام کامالا هریس به عنوان گزینه بایدن برای منصب معاونت ریاست‌ جمهوری آمریکا، گزارشی درباره مواضع هریس در قبال مسائل غرب آسیا منتشر کرد.
از نظر المانیتور، «هریس در کنفرانس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) سخنرانی کرده است. دیگر نامزد‌های مترقی‌تر انتخابات ریاست‌جمهوری از قبیل سناتور برنی سندرز از سخنرانی در این لابی قدرتمند و طرفدار اسرائیل امتناع کرده‌اند.»
یادآور می‌شود جو بایدن مهر ماه 92 هنگام معاونت باراک اوباما و در کنفرانس یهودیان در واشنگتن تصریح کرده بود: یک «پیوند اخلاقی» میان آمریکا و اسرائیل وجود دارد چرا که تل‌آویو حامی منافع کاخ سفید در منطقه خاورمیانه است و اگر نبود منافع و امنیت ما به خطر می‌افتاد. اگر اسرائیل نبود، ما باید اسرائیل دیگری می‌ساختیم تا حامی منافع ما در منطقه باشد. حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است، همین و بس!

هفت ماه معطلی لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در دولت
با وجود گذشت هفت ماه از ارائه لایحه اصلاح نظام جامع مالیاتی به دولت، هنوز این لایحه تصویب نشده است.
به گزارش وطن امروز، معضل کسری بودجه در سال‌های اخیر همواره گریبانگیر دولت‌های مختلف بوده است. راهکارهای متفاوتی هم برای افزایش درآمدهای دولت و جبران کسری بودجه از سوی کارشناسان اقتصادی پیشنهاد شده است. گسترش پایه‌های مالیاتی، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از فرار مالیاتی، اصلاح تعرفه‌های گمرکی و وصول بدهی‌های معوق مالیاتی از جمله این پیشنهادهاست. با مرور این پیشنهادها درمی‌یابیم که عمده آنها حول محور درآمدهای مالیاتی است.
اصلاح قانون مالیات‌‌های مستقیم آخرین بار در سال ۹۴ انجام شد و مجلس نیز سال 96 در جهت گسترش پایه‌های مالیاتی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ارائه کرد اما دولت به بهانه ارائه لایحه‌ای با همین موضوع، از تصویب این طرح جلوگیری کرد. پس از گذشت یک سال از پیشنهاد دولت و ارائه نشدن لایحه‌ای از سوی آن، حسین میرشجاعیان، معاون سابق اقتصادی وزیر اقتصاد، مردادماه سال ۹۷ با ضروری دانستن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: به واسطه مالیات بر عایدی سرمایه می‌توان به راحتی درآمدهای بادآورده را در این سیستم کنترل کرد.
 محمد‌قاسم‌ پناهی، سرپرست وقت سازمان امور مالیاتی نیز ابراز امیدواری کرد دولت لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم را در 6 ماهه نخست سال 98 در اختیار مجلس قرار دهد. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ با اعلام خبر آماده شدن پیش‌نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه گفت این لایحه تا پایان خرداد نهایی می‌شود اما با پایان خرداد هم خبری از ارائه لایحه نشد.
 فرهاد دژپسند هشتم مرداد‌ماه 98 در حالی از ادغام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در لایحه اصلاح جامع نظام مالیاتی و مالیات‌های مستقیم خبر داد که همگان منتظر شنیدن خبر ارائه لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از سوی دولت بودند.
با این اقدام و با توجه به تجربه تاخیر در ارائه یک قانون مالیاتی، نگرانی‌ها درباره زمان ارائه لایحه جدیدی که قرار است نظام مالیاتی را به صورت جامع اصلاح کند افزایش یافت. اواسط مرداد‌ماه 98 بود که دژپسند با اعلام خبر ارسال این لایحه به مجلس در دی‌ماه، مهر تاییدی بر این نگرانی‌ها زد.
اخیراً وزیر امور اقتصادی و دارایی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم تا مهر ۹۹ به مجلس می‌رسد، گفت: برای بررسی این لایحه جلسه فوق‌العاده کمیسیون تشکیل داده‌ایم اما به مجلس رسیدن آن در اختیار من نیست، چرا که بعد از کمیسیون باید دولت نیز آن ‌را تصویب کند و نمی‌توانم زمانی را قول بدهم اما تمام تلاش خودمان را خواهیم کرد که این اتفاق بیفتد.

روایت شرق از دولت تصمیمات اقتصادی نیمه‌شب
روزنامه شرق از روزنامه‌های حامی دولت می‌گوید وعده‌های رئیس جمهور موجب گریزان شدن سرمایه‌ها شده است. این روزنامه با بررسی اثرات وعده‌های اقتصادی دولت نوشت: شاید بتوان دولت دوازدهم را دولتی با تصمیم‌های اقتصادی در نیمه‌شب نامید. دولتی که اعلام سیاست‌های اقتصادی خود را به نیمه‌های ‌شب‌ موکول می‌کند و این اعلام یک‌باره، به راحتی ستون‌های اقتصاد را به لرزه در می‌آورد. از اعلام قیمت چهار هزار و 200 تومانی برای ارزی که قرار بود تک نرخی شود (در20 فروردین 97)، تا اعلام نرخ سه هزار تومانی برای بنزین آزاد در نیمه شب 24 آبان 98، به وعده‌های دولت رسیده‌ایم! هفته گذشته رئیس جمهور وعده گشایش اقتصادی داد به دنبال او مشاورش حسام‌الدین آشنا هم در توئیتر به مردم گفت که برای گرفتن هر تصمیم اقتصادی یک هفته صبر کنید.
در حال حاضر به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، وعده‌های سیاسیون، عدم ثبات و  نااطمینانی را در فضای اقتصادی تشدید کرده است و این روند، سرمایه‌ها را گریزان می‌کند. از سوی دیگر آنها بر این باورند که رونق وقتی ایجاد می‌شود که چرخ تولید به حرکت دربیاید: اما آيا وعده‌های دولت و اقدامات خلق‌الساعه، صرف چرخاندن چرخ تولید می‌شود و برای اقتصاد ایران زمینه گشایش را فراهم خواهد کرد؟
دولت دوازدهم، غیر شفاف‌ترین دولت از نظر تصمیم‌های اقتصادی است؛ حمیدرضا قاسمی، کارشناس اقتصادی و دبیر سابق کمیسیون اقتصادی اتاق ایران، در گفت‌وگو با «شرق» درباره تاثیر چنین رفتارهایی بر اقتصاد کشور عنوان می‌کند: از نظر من این رفتارها اثر منفی دارد.
اگر سیاست شما راه‌گشاست، چرا آن را شفاف اعلام نمی‌کنید که کارشناسان آن را نقد کنند و قبل از اینکه سیاست اتخاذ شده اجرا شود، حداقل نقاط چالش آن مشخص شود. اگر پیرو نظریه انتظارات عقلایی است و می‌خواهید یکباره سیاستی را اعمال کنید، حتی نباید قبل از اجرای آن درباره‌اش سخن بگویید و یکباره باید سیاست را اعلام کنید.
به اعتقاد قاسمی ایجاد فضای گمانه‌زنی،‌ بی‌اعتمادی به امنیت سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند. زیرا نمی‌دانید که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد.
مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد نیز درباره وعده‌های رئیس‌جمهور بیان می‌کند: این رفتارها غیرمتعارف است. اگر برنامه‌ای‌دارند. شفاف می‌گویند، نه اینکه وعده دهند که یک هفته دیگر درباره آن صحبت می‌کنیم. این نشان‌دهنده بی‌نظمی است.

گزارش روزنامه آمریکایی از شکست کامل سیاست فشار بر ایران
یک روزنامه آمریکایی با ارزیابی فشارهای دو ساله دولت ترامپ علیه ایران نوشت، سیاست فشار حداکثری، به شکست مفتضحانه ختم شده است.
کریستین ساینس مانیتور در این گزارش حاطرنشان کرد: کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران هم موفقیت داشت و هم شکستی مفتضحانه بوده و روند رو به کاهش نفوذ آمریکا در مسائل حیاتی را به تصویر کشید، این فشارها، ایران را با مشکلات و چالش‌هایی مواجه کرد اما اگر هدف به بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره برای دستیابی توافقی بهتر از برجام برای آمریکا تغییر رفتار این کشور در منطقه بود، کاملا شکست خورده است. مایک پمپئو ماه مه سال 2018 در اعلام این سیاست، 12 شرط را که ایران باید برای رهایی از تحریم‌ها و گام نهادن در مسیر دستیابی به یک توافق جدید بردارد مطرح کرد. اما اغلب کارشناسان می‌گویند هیچ یک از این خواسته‌ها از توقف غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های موشکی بالستیک گرفته تا محدود ساختن رفتارهای منطقه‌ای و پایان دادن به تهدیدها علیه اسرائیل محقق نشده است شاید مهم‌تر از این مسئله، آن باشد که آمریکا نتوانسته بسیاری از کشورها را با رویکرد خود در قبال ایران همراه سازد و این امر موید کاهش تدریجی نفوذ آمریکا از زمان خروج این کشور در توافق هسته‌ای با ایران در سال 2018 است.
مایک پمپئو روز پنجشنبه کناره‌گیری برایان هوک نماینده ویژه امور ایران را اعلام کرد.
برایان هوک در طول بیش از دو سال فعالیت خود در این سمت با قاطعیت تحریم‌های سختگیرانه‌ای را دنبال کرد که اساس سیاست فشار حداکثری را تشکیل می‌داد اما کناره‌گیری وی در نظر بسیاری از ناظران سیاست خارجی، سند دیگری از به بن‌بست رسیدن سیاست آمریکا در خصوص ایران بود.
علاوه بر این، کاهش نفوذ آمریکا و به دنبال آن انزوای این کشور، راه را برای چین باز کرده است تا به سرعت وارد عمل شود و در پی انعقاد قراردادی بزرگ با ایران باشد.
الکس وطنخواه مدیر برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید واضح است که راهبرد فشار حداکثری آمریکا نتوانست ایرانی‌ها را به میز مذاکره درباره یک توافق جدید بازگرداند و دوستان و متحدانی را که آمریکا با خود همراه کرده بود، فاصله گرفتند و شکاف عمیقی بین دو طرف ایجاد شد، فشارهای آمریکا باعث جدایی بیشتر ایران از آمریکا و غرب شد.

اعتماد: دولت با وعده‌های غیرواقعی مردم را خسته نکند
یک روزنامه  اصلاح‌طلب حامی دولت می‌گوید از وعده‌های غیرواقعی دولت خسته شده‌ایم.
روزنامه اعتماد نوشت: خسته شده‌ايم؛ از «وعده‌هايي» كه بزرگ‌تر از «رخ داد» شنيده‌ايم. رنجيده‌ايم؛ از «قول‌هايي» كه كمتر «محقق» مي‌شوند و «نحيف» شده‌ايم؛ زير فشار سنگين «بار اقتصادی». ما مستحق بيش از اينها بوديم. ما مستحق بيش از اينها هستيم. آقاي رئيس‌جمهور! چرا با خبر «گشايش بزرگ اقتصادي» هيجان تزريق مي‌كنيد، وقتي هنوز ميان كارشناسان بخش‌هاي مختلف دولت بر سر طرح شما و شرايط اجرايش توافق نشده است.  فروش پته‌هاي نفتي مي‌تواند جذاب باشد به شرط آنكه با اعتماد عمومي مردم بازي نشود.
فروش پته‌هاي نفتي حتما كار خوبي است اگر دقيق و كارشناسي اجرا شود و بسيار بد خواهد بود اگر بي‌محابا و بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلفش به شعارها گره خورده و راهي بازار شود. اگر پته‌هاي نفت را قطعي نفروشيد در حقيقت يعني اوراق قرضه ارزي منتشر كرده‌ايد تا مخارج امروزتان را تامين كنيد. يعني دولت بعد را از هم اينك بدهكار كرده‌ايد. اگر پته‌هاي نفت را قطعي بفروشيد، آنگاه ديگر حق نداريد حداقل و حداكثر قيمت برايش تعيين كنيد يا شركت نفت، فروش نفت به خريدار را صرفا يك امكان بداند نه حق بدون مذاكره خريدار. حالا اگر «كف قيمتي» تضمين نشود، مردم ممكن است اعتماد نكنند و ريسك خريد پته‌هاي نفتي را قبول نكنند. مي‌بينيد چقدر ماجرا پيچيده است آقاي رئيس‌جمهور! با طرح عرضه پته‌هاي نفتي «موافقم» اگر به دقت كارشناسي شده و به دور از رانت‌خواهي و سياسي‌بازي اجرايي شود. چه در شرايط تحريم، اقتصاد كشور را بايد با ابتكارهاي صحيح نجات داد. با ادبيات به‌ كار گرفته شده توسط رئيس‌جمهور در اين ماجرا اما؛ «موافق نيستم.» كه انتظارات را بيش از آنچه واقعي است، بالا مي‌برد. اگر وعده «گشايش بزرگ اقتصادي»  صرفا همين است كه نوشتيم؛ بايد بگويم كه آقاي رئيس‌جمهور! خسته‌ايم، رنجيده‌ايم، نحيف شده‌ايم. لطفا ديگر «سرخورده‌مان نكنيد.» حتما از طرح به شيوه درست حمايت مي‌كنيم اما واقعا اين يك «گشايش بزرگ اقتصادي» نيست!

آرمان: نگاه دولت به بورس درآمدی است نه حمایت از تولید
معاون اسبق سازمان بورس از دولت خواست قیمت‌ها را در بورس واقعی کند، پیش از آنکه موجب خسارت‌های اجتماعی و اقتصادی شود.
بهمن آرمان به «الف» گفته است: بنده از استقبال مردم از بورس و سرمایه‌گذاری در آن بسیار خوشحالم و این را اتفاقی بسیار خوب برای کشور می‌دانم. اما در شرایط فعلی با توجه به این‌که قیمت‌های موجود در این بازار قیمت‌های واقعی نیستند، سرمایه‌گذاری در بازار بورس را مناسب نمی‌بینم.
آرمان معتقد است: قیمت‌هایی که در بازار بورس مشاهده می‌شود با واقعیت اقتصاد جامعه و از همه مهم‌تر با وضعیت اقتصادی بنگاه‌های دارنده این سهام همخوانی ندارد. به همین دلیل نیز بدون شک ریزش در بورس اتفاق خواهد افتاد و آثارآن متوجه تمام مردم جامعه خواهد شد.
او حتی می‌گوید: متاسفانه دولت در این زمینه با مردم صادق نیست. دولت منابع مالی خود را از جیب مردم تامین می‌کند. آرمان تصریح کرد: با توجه به نوع فعالیت‌های دولت در زمینه بورس نمی‌توان گفت که در حال حمایت از بورس است. بلکه دولت در حال برهم زدن مکانیزم عرضه و تقاضاست. چرا که اولویت‌های خاص خود را دارد. مانند تامین هزینه‌های جاری که هزینه‌های بالایی هم هستند؛ البته در صورت درایت بیش‌تر، دولت می‌توانست این تامین هزینه را ازطریق ابزارهای چندمنظوره نیز فراهم آورد تا ضمن تامین هزینه‌های جاری خود، به ‌اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی و در نهایت نفع بردن تمام جامعه کمک کند.
وی گفت: به اعتقاد بنده، دولت منابع مالی خود را از جیب مردم تامین می‌کند. با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، یکی از بندهای مهم این فرآیند، مردمی‌کردن اقتصاد است؛ زیرا تا زمانی که پشتیبانی مردم نباشد نمی‌توان درهیچ زمینه‌ای موفق بود. دولت می‌توانست به طور همزمان ضمن حمایت از تولید، منابع مورد نیاز خود را هم تامین کند و بدین ترتیب این اقتصاد مردمی را شکل دهد. اما متأسفانه آنطور که به نظر می‌رسد اولویت دولت فقط تامین منابع ریالی موردنیاز هزینه‌های جاری خود است.