kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
۳ کشور اروپایی در همراه کردن چین و روسیه ناکام ماندند

همدستی تروئیکای اروپا با آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

تروئیکای اروپا در همراه کردن روسیه و چین برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام ماند.



خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: دیپلمات‌ها گفته‌اند که تلاش‌های آلمان، فرانسه و انگلیس (تروئیکای اروپا) تا آخرین فرصت برای مذاکره با روسیه و چین در راستای توافق بر سر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکنون ناموفق بوده است.
به گزارش ایسنا، علاوه بر این یک دیپلمات که می‌خواست نامش فاش نشود، با توجه به احتمال به تصویب نرسیدن طرح دولت آمریکا برای تمدید این تحریم و تهدید مقامات آمریکایی مبنی بر به‌کارگیری مکانیسم اعمال دوباره تحریم‌های سازمان‌ملل علیه ایران در صورت عدم تمدید این تحریم و تاثیر مخرب این اقدام بر حفظ توافق هسته‌ای ایران، مطرح کرد: هدف دولت آمریکا این است که توافق هسته‌ای ایران فسخ شود.
تروئیکای اروپا همواره در اقدامات ضدایرانی با آمریکا هم‌صدا و همراه بوده‌اند. مقامات اروپایی بارها تاکید کرده‌اند که در مسئله ایران، با آمریکا دارای هدف مشترک بوده و فقط در راه‌های رسیدن به این هدف با یکدیگر اختلاف دارند.
رویترز همچنین در گزارش دیگری نوشت: یک دیپلمات چینی در سازمان ملل که می‌خواست نامش فاش نشود، با گفتن این که پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شانسی برای تصویب ندارد، گفت که «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به هر شکلی، فاقد پایه و اساس قانونی است و موجب کارشکنی در تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای خواهد شد».
ریچارد گوان مدیر گروه بین‌المللی بحران سازمان‌ملل گفت که «هیچ شانسی» برای پذیرفته شدن تلاش‌های آمریکا در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی وجود ندارد و این «یک روشی برای به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها است».
شورای امنیت سازمان ملل در حال انجام دادن فعالیتش به صورت مجازی است و زمانی که رای‌گیری اعلام شود، ۱۵ عضو شورا ۲۴ ساعت زمان خواهند داشت تا تصمیمشان را اعلام کنند و نتیجه در یک نشست علنی اعلام خواهد شد. اما دیپلمات‌ها می‌گویند که پیش‌نویس قطعنامه مربوط به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که از جانب آمریکا ارائه شده است، از حمایت کمی برخوردار است.
پیش‌نویس این قطعنامه به ۹ رای نیاز دارد تا روسیه و چین مجبور شوند از حق وتویشان استفاده کنند، اما این سوال برای برخی دیپلمات‌ها مطرح است که آیا آمریکا می‌تواند این ۹ رای را به دست آورد یا نه.
کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز مدعی شده است: «روسیه و چین منتظر هستند که [تحریم‌ها برچیده شوند] و بتوانند به ایران سلاح بفروشند».
در روزهای گذشته، ایلان گلدنبرگ، مشاور خاورمیانه در دولت اوباما و عضو ارشد اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا» به پایگاه خبری هیل گفته بود: دولت ترامپ می‌داند که قرار نیست تحریم تسلیحاتی تمدید شود و بیش از هر چیزی، این انگیزه‌ای برای آنهاست تا اسنپ‌بک را (بازگشت فوری و بدون شرط تحریم‌ها) فعال و باقی‌مانده برجام را نابود کنند.
مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند در صورتی که قطعنامه پیشنهادی آن‌ها رد شود از بند «اسنپ‌بک» در توافق برجام استفاده خواهند کرد که به‌معنی بازگشت تحریم‌ها به‌صورت اتوماتیک و بدون نیاز به هیچ مذاکره و چانه‌زنی است، هرچند خروج آمریکا از برجام باعث شده است ادعای کاخ سفید برای استفاده از این بند برجام با چالش حقوقی مواجه شود. پیشتر روسیه اعلام کرده بود واشنگتن نمی‌تواند به بندهای توافقی ارجاع کند که از آن خارج شده است.