kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
پس از 2 روز اعتمادسوزی 2 وزیر دولت

عرضه صندوق «دارا دوم» بالاخره در بورس قطعی شد

سرانجام پس از دو روز کشمکش بین وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد بر سر شیوه عرضه سهام دولت در شرکت‌های پالایشی، بالاخره وزرای نفت و اقتصاد، عرضه «دارا دوم» در قالب صندوق ETF را اعلام کردند.


سرویس اقتصادی-

طی 48 ساعت گذشته اهالی بازار سرمایه، لحظات پر التهابی را پشت سر گذاشتند. انواع تأیید و تکذیب‌ها درباره شیوه عرضه سهام دولت در شرکت‌های پالایشی، آرامش روانی سهامداران را به هم ریخته بود.
پس از تجربه موفق عرضه سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها در قالب صندوق قابل معامله در بورس با عنوان دارایکم و همچنین با توجه به اظهارات حمایتی مسئولان مختلف، بسیاری از مردم منتظر عرضه صندوق دارا دوم بودند و به همین علت، سهام پالایشی‌ها در بورس با استقبال زیادی مواجه بود.
اما صبح یکشنبه ناگهان ورق برگشت و با انتشار مصاحبه‌های معاون و رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر لغو عرضه این سهام در قالب ETF و عرضه آن به صورت بلوکی، سهام پالایشی‌ها و به دنبال آن کلیت بورس قرمز پوش شد.
در ادامه وزیر اقتصاد هم پای وزارت نفت را به ماجرا باز کرد و از کوتاهی‌های این وزارتخانه در این موضوع خبر داد و در مجموع تا ساعات پایانی روز یکشنبه، این واکنش‌ها ادامه یافت.
اما دیروز صبح عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده ناظر در شورای عالی بورس قول پیگیری این مشکل را داد. ساعتی بعد، محسن علیزاده در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از متوقف شدن عرضه سهام شرکت‌های نفتی به صورت بلوکی خبر داد و گفت: تسریع در ثبت این صندوق و پذیره نویسی آن در دستور کار هر دو وزارت‌خانه قرار داد و مجلس پیگیر اجرای آن خواهد بود.
وزیر نفت هم در مصاحبه با خبرنگاران در مورد اختلافات با وزارت اقتصاد در مورد عرضه دارا دوم گفت: با ارائه پالایشگاهها دربورس مخالف نیستیم بلکه موافقیم.
در انتها، ظهر دیروز وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، از حل مشکلات پیش روی تاسیس صندوق دارا دوم خبر داد و گفت: در اولین چهارشنبه شهریور (پنجم شهریورماه) در هفته دولت نسبت به عرضه صندوق دارادوم اقدام خواهد شد.
فرهاد دژپسند با‌اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون دارا دوم گفت: برای عرضه صندوق دارا دوم هماهنگی‌های خوبی انجام شده بود اما در اجرا مشکلاتی پیش آمد؛ برداشت این بود که برای عرضه دارا دوم، وزارت اقتصاد می‌تواند نسبت به تأسیس صندوق اقدام کند تا مدیریت صندوق توسط وزارت نفت انجام شود اما در قانون بودجه آمده است که دستگاه تخصصی باید برای تأسیس و مدیریت صندوق وارد عمل شود که در این مورد، دستگاه تخصصی وزارت نفت است.
وی ادامه داد: اما براساس صحبت‌هایی که امروز با آقای زنگنه، وزیر نفت داشتم، مقرر شد در اولین فرصت نسبت به تأسیس صندوق اقدام شود که در این راستا تلاش‌ها بر این است که در اولین چهارشنبه شهریور ماه در هفته دولت نسبت به عرضه این صندوق اقدام شود.
پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد، وزیر نفت هم اعلام کرد: با توجه به درخواست اخیر وزیر اقتصاد دستور داده شد که شرکت پالایش و پخش به سرعت نسبت به ایجاد صندوق ETF پالایشی اقدام نماید.
اعتمادسوزی و کنترل توقعات
هر چند این ماجرا ظاهرا تا کنون ختم به خیر شده است، اما دو درس مهم برای مسئولان و مردم بر جای گذاشت.
نخستین درس برای دولتمردان، کاهش اعتماد مردم به وعده‌های مسئولان دولتی بود که به علت کشاندن ناهماهنگی و اختلاف نظرها به فضای رسانه‌ای و تأیید و تکذیب‌های پیاپی رخ داد. نمود این بی‌اعتمادی در فضای مجازی و همچنین در تابلوی قرمز رنگ دو روز اخیر بورس نمایان شد به طوری که بسیاری از افراد در صف‌های فروش گیر افتادند و حجم سبد آنها تا حدود 10 درصد کوچکتر شد.
این اتفاقات باعث می‌شود اعتماد مردم به مسئولان کاهش یابد و در آینده اگر تصمیمی از سوی دولت اعلام گردد، با دیده تردید به آن نگاه شود.
اما دومین درس برای مردم بود که در ماه‌های اخیر، بیشتر با رنگ سبز تابلو بورس مأنوس بودند و کمتر ریسک‌های اینچنینی و گیر افتادن در صف فروش را تجربه کرده بودند و همین موضوع این توقع را ایجاد کرده بود که بازار همیشه باید صعودی باشد.
اهالی تازه وارد بازار سرمایه متوجه شدند که این بازی روی دیگری هم دارد و نباید درگیر احساسات و هیجان دلالان بورسی شوند و از این پس به ارزندگی سهام و علتی که بر اساس آن اقدام به خرید یک سهم می‌کنند بیشتر توجه کنند.