kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹

رسوب پدیده کنکور در میان داوطلبان




کرونا؛ این ویروس دگرگون کننده و نحس این بار هم به سراغ آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آمد. هرچند که فلسفه وجودی کنکور سال‌هاست که محل بحث عوام و خواص قرار دارد ولی ظاهراً امسال با وجود درگیری کشور با ویروس کرونا، حواشی این ماراتن علمی بیش از پیش شده است.
کنکور سراسری و داستان پر پیچ و خمَش در شرایطی به ایستگاه کرونا رسیده که تاکنون دوبار با نظر ستاد کرونا به تعویق افتاده و البته چیزی هم استرس داوطلبان که نکاسته، شاید بیشتر هم کرده! نظرات بعضی از داوطلبان و والدین‌شان هم در این بین جالب به‌نظر می‌رسد. بعضی از آنها ریسک حضور در آزمون را برای فرزندانشان نمی‌پذیرند و در مقابل بعضی از آنها نیز کنکور را نخستین گام سرنوشت‌ساز زندگی فرزندان می‌دانند.
این درجه از رسوب پدیده «کنکور» در بین جامعه ایرانی و سرنوشت‌ساز تلقی شدن آن شاید در مقابل دیدگانِ بسیاری از مدل‌های دانشگاهیِ موفق و کارآمد دنیا کمی عجیب است. هرچند که طی 10 سال گذشته پیشنهادات بسیاری از سوی اهالی دانشگاه پیرامون حذف وجودی کنکور ارائه شده است ولی اهتمام عملی از سوی کارگذران علمی کشور دیده نمی‌شود. بررسی این موضوع که چه عواملی در حذف عملی کنکور اثرگذار است در مجال این گزارش نبوده ولی شاید انتفاع نجومی این فرآیند «نان دار» برای عده‌ای اصلی‌ترین عامل شناخته شود.
با اینکه قسمتی از رشته‌ محل‌های دانشگاهی در چند سال اخیر از طریق سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند ولی هیچ تفاوت عمده‌ای در فلسفه و روش‌شناسی اصلی جذب دانشجو ایجاد نشده است؛ به این معنی که دانشگاه‌ها همچنان دانش‌آموزانی را جذب می‌کنند که امتحانات خود را به‌خوبی پاس کرده‌اند و خبری از ارزشیابی مهارت و خلاقیت در جذب با سوابق تحصیلی دیده نمی‌شود.
چالش‌های اشتغال دانش‌آموختگانِ دانشگاهی، مسئله‌ای است که امروزه کارکرد نهاد دانشگاه را زیر سوال برده است، حال سؤال کلیدی این است سیاست جذب داوطلبان ورود به دانشگاه چه زمانی مبتنی بر اقتضائات و نیازهای کف جامعه ترسیم خواهد شد؟! یعنی سازوکار سنجش و پذیرش نظام آموزش عالی هنوز به این نتیجه نرسیده که با چنین سبک پذیرشی روز به روز به آمار بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی افزوده می‌شود؟
به نقل از ایسکانیوز؛ دغدغه نخست دانشگاه‌های نسل سوم دنیا، حرکت به‌سمت تربیت نیروهای خلاق، مهارت محور و کارآفرین است. بر همین مبنا روش‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین نه بر مبنای نمرات دروس تئوری بلکه براساس طرح کارآفرینی و کسب‌وکار صورت می‌گیرد. به این معنی که دانشگاه‌های فناور داوطلبان ورود به دانشگاه را براساس رویدادهای چالشی و استارت‌آپی انتخاب می‌کنند.
نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که مسئله اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی به عنوان یک مسئله راهبردی گریبان‌گیر نظام دانشگاهی نیست و نیروی تربیت شده دانشگاه به عنصری فعال در زیست‌بوم کسب‌وکار کشور تبدیل می‌شود. مسئله‌محوری و کارآفرینی یکی از دردهای نظام آموزش عالی کشور است، به همین دلیل هم هست که این نظام اهتمامی برای حذف کنکور ندارد.