kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳

غول پیکرترین ربات جهان با موفقیت آزمایش شد (تکنولوژی)


 
  به تازگی محققان ژاپنی موفق به ساخت نوعی ربات هوشمند با اندازه ۱۸ متر شده‌اند که توانسته است لقب غول‌پیکرترین ربات جهان را به خود اختصاص دهد.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری طی سال‌های اخیر، به دلیل پیشرفت‌های عظیمی که در حوزه علم و تکنولوژی به وجود آمده است باعث شده انسان‌ها بتوانند از انواع ربات‌های هوشمند با ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلف در زندگی روزمره خود بهره ببرند. دانشمندان تاکنون توانسته‌اند از ربات‌های بسیار کوچکی در اندازه چند سانتی‌متر برای کاربردهای پزشکی و نظامی و ربات‌های انسان‌نما با کاربرد تجزیه و تحلیل داده‌ها و یا انواع ربات‌های صنعتی رونمایی کنند. اما به تازگی محققان ژاپنی موفق به ساخت نوعی ربات هوشمند شده‌اند که توانسته است لقب غول‌پیکرترین ربات جهان را به خود اختصاص دهد.  این ربات ژاپنی‌ها «Gundam» نام دارد و با طول 18 متر توانایی راه رفتن و حرکت ۲۴ درجه‌ای را دارد. «Gundam» پیشرفته‌ترین ربات در این اندازه است که تاکنون ساخته شده و توانسته چالش‌‌های مهندسی فراوانی را با این حجم پشت سر بگذارد.
به گفته سازندگان این ربات، طرح اولیه آن از یک پویانمایی خاطره‌انگیز که در سال 1979 در این کشور تولید شده و اثر غیرقابل انکاری بر فرهنگ ژاپنی و دنیای پویانمایی گذاشته، ساخته شده است. ژاپنی‌ها عاشق ربات‌های ساخته شده در این انیمیشن هستند به طوری که فروش مجسمه‌‌های مینیاتوری آن در سال ۲۰۱۵ به نیم میلیارد دلار رسید. ربات «Gundam» دارای وزنی حدود 25 تن می‌باشد و این بدان معناست که ایجاد توانایی حرکت و پیاده‌روی برای آن با محدودیت‌‌های مواد و فناوری‌‌های مهندسی مواجه بوده است. به عنوان مثال هر دست این ربات عظیم‌الجثه ۲ متر طول دارد و انگشتان دست آن مانند دست انسان دارای مفصل می‌باشد. این ربات همچنین دارای مچ دست چرخان با آرنج و شانه‌های قابل حرکت است. وزن هر دست شامل کلیه موتورها، کابل‌کشی و بدنه ، باید زیر ۲۰۰ کیلوگرم باشد تا اطمینان حاصل شود که موتورها می‌توانند کار کنند.
این ربات با استفاده از «سیستم عامل ربات» منبع باز(ROS) و نرم‌افزار شبیه‌سازی«Gazebo» طراحی شده است و گروه سازنده در حال انتشار یک نسخه کامل در مقیاس مجازی از این ربات است که برنامه‌نویسان مشتاق می‌توانند با آن بازی کنند تا اقدامات و پیش‌بینی‌های مورد نظر خود را روی آن توسعه دهند که شامل بازنگری دقیق موتورها، چرخ‌دنده‌ها و حسگرهای مورد استفاده در ربات واقعی است. در ویدئوی منتشر شده، یک تست روتین نشان داده می‌شود که طی آن ربات با پاهایش گام‌هایی بر می‌دارد. البته در حال حاضر ماشین سر ندارد و احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا به طور کامل تکمیل شود. قرار بود این ربات در اکتبر ۲۰۲۰ به طور عمومی نمایش داده شود اما شیوع ویروس کرونا این رویداد را به تعویق انداخته است.