kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم

محمدابراهیم رضایی گفت: معتقدیم مدیریت زنگنه خسارت‌های زیادی را بر صنعت نفت تحمیل کرده و ادامه حضورش منافع ملی را تامین نمی‌کند.



محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با‌ اشاره به پیگیری نمایندگان برای استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: دیروز یکشنبه به همراه تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم. ما معتقدیم مدیریت آقای زنگنه در سال‌های گذشته باعث بروز مشکلات و خسارت‌های زیادی بر صنعت نفت کشور شده است.
وی اظهار داشت: نماینده‌های پیگیر طرح استیضاح معتقدند که خام‌فروشی نفت بدترین استفاده از منبع باارزش نفت بود و باید ساخت پالایشگاه و تبدیل نفت به فرآورده نفتی و ایجاد ارزش افزوده و‌ اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گرفت که این‌طور نشد و عملکرد آقای زنگنه در این حوزه قابل قبول نیست.
رضایی افزود: در سال‌های گذشته ما شاهد بودیم که اسناد و برنامه‌های جامع انرژی کشور توسط وزارت نفت تدوین نشده است و این کار بسیار مهم در دوره ایشان روی زمین مانده است. وقتی این سند به‌طور دقیق و جزئی تدوین نشده باشد در نتیجه ایشان هم نمی‌تواند از منابع فسیلی کشور به‌صورت برنامه‌ریزی شده بهترین استفاده را کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه حذف از بازار نفت و گاز و محکومیت‌های مالی ایران، نتیجه دیپلماسی ضعیف وزارت نفت است، اظهار داشت: وزارت نفت نه تنها اقدام به احداث پالایشگاه نکرده بلکه در همان حوزه خام‌فروشی نیز اقدامی برای ارتقای جایگاه ایران در اوپک نداشته است و ما شاهد بودیم که چگونه رقبا در بازار نفت جایگزین ایران شدند.
وی اظهار داشت: به‌طور کلی هم در بازار نفت و هم در بازار گاز ایران در حال حذف شدن از بازار است که این موضوع حاکی از ضعف عملکرد وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی است. همچنین این ضعف دیپلماسی باعث شده است که متأسفانه در سال‌های گذشته محکومیت‌هایی در مجامع بین‌المللی داشته باشیم.
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه زنگنه توسعه میادین نفت و گاز به امید غربی‌ها معطل نگه‌ داشت، گفت: اشتباه زنگنه در حذف سهمیه‌بندی بنزین باعث مصرف بی‌رویه شد.