kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

عزاداری و سلامت مردم قابل جمع است و تنها باید اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی شود

رئیس‌جمهور گفت: در مراسم‌های امسال محرم باید سلامت و سوگواری در کنار هم قرار گیرند.




حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (یکشنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: از مردم تشکر می‌کنم که این ایام انفاق مومنانه‌ای را در سراسر کشور شروع کردند. یکی از ویژگی‌های امیرالمومنین دستگیری از فقرا و انفاق بود. انفاق امام علی(ع) هم در خفا بود هم در عیان و مردم هم همان راه مولا را تبعیت و اجرا کردند.
روحانی عنوان کرد: به ایام محرم نزدیک می‌شویم و باز هم مردم نذوراتی دارند و خرج‌هایی می‌کنند که امسال ممکن است شکلش تغییر کند و حتماً از لحاظ بهداشتی باید مراعات شود که از طرفی هم تبرک است و هم کمک. از مردم عزیز استان‌ها نیز تشکر می‌کنم. استان‌هایی که در مرحله اول مردم به خوبی مراعات کردند و دستورالعمل‌ها را اجرا کردند و در مرحله دوم کادر درمان و پزشکی مجاهدت شبانه‌روزی انجام دادند و فداکاری کردند و در مرحله سوم همه مسئولین در رده‌های مختلف و آنهایی که امر نظارت را برعهده ‌دارند، این بار را بر دوش گرفتند.
شیب نزولی
وی تاکید کرد: وقتی نمودارها را با شیب مشاهده می‌کنیم مخصوصاً آنهایی که شیب تند نزولی پیدا می‌کنند خوشحال‌کننده است. در نموداری که می‌بینیم از اول مرداد تغییر محسوسی تا امروز که ۱۹ مرداد هستیم، به تدریج آغاز شده است و امیدواریم تا پایان مرداد با کمک مردم شاهد روزهای بهتری باشیم. همانطور که در سایه تلاش خود مردم و مراعات مردم این اتفاق افتاده است.
رئیس‌جمهور بیان کرد: زمانی مراعات مردم ۷۷ درصد بود و در سایه آن شاهد بودیم که از سه رقم فوتی عبور کردیم و به دو رقم رسیدیم و برای مدتی هم فوتی‌ها دو رقمی بود. از آن مراعات ۷۷ درصدی نزول پیدا کردیم تا ۱۷ درصد که مردم سهل گرفتند و مجدد دچار یک موج شدیم. البته در کشورهای دیگر هم این موج دوم را کاملاً مشاهده می‌کنیم. برای مثال یکی از کشورهای اروپایی که در پارلمان آن نیز بحث بود و نخست‌وزیرش می‌خواست اختیار قرنطینه بار دوم را بگیرد، همه چیز را آزاد کرده بود که با افزایش تعداد بیماران ناچار شدند محدودیت‌ها را شدید کنند.
روحانی افزود: در مجموع در هفته‌های اخیر هم در کشور خود و هم در دنیا شاهد افت و خیز بودیم. واقعیت این است که شش ماه است که ما با این ویروس مواجه هستیم شاید ابتدا به مردم می‌گفتیم ماه و سال مدنظر است نه روز و هفته، بعضی می‌گفتند چرا می‌گوئید زیرا ما این ویروس را از پای در می‌آوریم. شش ماه گذشته است و ما فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم. کار کادر درمانی ما خوب بوده است بخش تولید و بخش علمی ما کاملاً در صحنه فعال بودند و مردم ما هم همراهی کردند.
حداقل تا 6 ماه
وی تصریح کرد: حداقل باید در نظر بگیریم که ۶ ماه دیگر و بیشتر با همین وضعیت مواجه هستیم تا روزی که واکسنی یه دست ما برسد و مؤثر باشد و ما بتوانیم توزیع کنیم و مردم استفاده کنند، اینکه واکسن یک نوبته و دو نوبته باشد و به شرایط مناسب برسیم. اما تا آن زمان شرایط جدیدی حاکم می‌شود و تا آن زمان باید همه ما مراعات کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: ما این روزها دو طرف را می‌بینیم. یک بار عده‌ای نامه می‌نویسند که چرا محدودیت‌ها را زیاد می‌کنید؟ ماه محرم است. از طرف دیگر عده‌ای هستند می‌نویسند محرم معنا ندارد و امسال حج که واجب بود نداشتیم، عزاداری محرم که مستحب است. ما باید یک مسیر اعتدالی را انتخاب کنیم. عده‌ای هم بودند می‌گفتند مغازه‌ها نباید باز باشد و مردم نباید از خانه بیرون بیایند. برای مدتی این کار لازم بود اما نه می‌توانیم فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و فرهنگی را کاملاً تعطیل کنیم و این کار امکان‌پذیر نیست و نه می‌توانیم مانند سابق عمل کنیم. ادامه محدودیت‌های شدید امکان‌پذیر نیست زیرا جامعه را دچار التهاب، اضطراب و افسردگی می‌کند.
نقش شرکت‌های دانش‌بنیان
روحانی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در مقوله مقابله با گسترش ویروس کرونا گفت: دولت آماده هرگونه کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این راستا این هفته جلسه‌ای با شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه دارو فعالیت می‌کنند، داریم و به آنها اعلام می‌کنیم که آماده کمک به آنها هستیم زیرا یافتن واکسن برای ما بسیار اولویت دارد.
وی بیان کرد: در این جلسه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم محرم تأکید شد. اینکه ما بگوییم در ماه محرم عزاداری نباشد، نادرست است و برای جامعه ما قابل تحمل نیست. ما می‌توانیم عزاداری کنیم اما با جمعیت کمتر اگر بنا بوده در یک حسینیه‌ای هزار نفر جمع شوند، ما می‌گوئیم صد نفر در آن محیط حاضر شوند و بقیه از طریق فضای مجازی مراسم را دنبال کنند. اصل عزاداری باید انجام شود و مراسم‌ها باید برقرار باشد. در مراسم‌های امسال باید سلامت و سوگواری در کنار هم قرار گیرند. این موضوع شدنی و قابل جمع است و دستورالعمل‌های ویژه آن تهیه و ابلاغ شده است. برای برگزاری مناسب مراسم عزاداری محرم، اولین قدم اطلاع‌رسانی دقیق پروتکل‌های بهداشتی است تا همه بدانند که چه کاری باید انجام دهند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: امیدوارم همه ما دست به دست هم بدهیم و سلامت خود و جامعه را حراست و حفاظت کنیم و بیمارستان‌ها را با تلاش‌های خود خلوت کنیم، تخت‌های بیمارستانی و آی‌سی‌یوها را خالی کنیم و همه اینها دست خود ماست و همه باید دست به دست هم بدهیم و همدیگر را یاری کنیم در ماهی که الان در آن هستیم و ماهی که پیش رو داریم که محرم‌الحرام است.