kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
کارشناس مدیریت نیروی انسانی:

طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری غیرعادلانه است

یک کارشناس ارشد مدیریت نیروی انسانی، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بر اساس جداول ماده 109قانون مدیریت خدمات کشوری را غیرعادلانه دانست.





عباس صادقی‌نژاد طی یادداشتی نوشت: بر اساس ماده 109 قانون مدیریت خدمات کشوری؛«از تاریخ تصویب این قانون، حقوق کلیه بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری که تا پایان سال 1385 بازنشسته یا از کارافتاده یا فوت نموده‌اند، در صورتی که کمتر از حاصل ضرب ضریب ریالی که با توجه به شاخص هزینه زندگی در لایحه بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود با رعایت ماده 125 و ارقام مذکور در جداول بندهای الف و ب این ماده و تبصره‌های مربوطه باشد تا این میزان افزایش می‌یابد.»
لازم به ذکر است در تبصره‌های بند ب ماده 109 قانون مدیریت خدمات کشوری، صرفا برای یک مورد سرپرستی و مدیریت و نیز پرداخت کسورات بازنشستگی بیش از 30 سال، امتیاز پیش‌بینی شده و برای سایر موارد حقوق و دستمزد همچون مدرک تحصیلی یا رتبه‌های کارشناسی ارشد، خبره و کارشناس عالی ناشی از طرح مسیر ارتقاء شغلی و... هیچ امتیازی در نظر گرفته نشده است. به گفته صادقی‌نژاد، در طرح همسان‌سازی پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، برخی به دنبال به‌کارگیری روش «پلکانی معکوس» هستند. در چنین روشی حقوق بازنشستگی فردی با بالاترین پست سازمانی با پایین‌ترین فرد همان سازمان، مساوی می‌شود. مثل اینکه حقوق بازنشستگی سرهنگ و گروهبان، مساوی باشد.همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بر اساس جداول ماده 109، نادیده گرفتن تفاوت مدرک تحصیلی، سلسله مراتب اداری، تخصص و تجربه، دوره‌های آموزشی، وظایف و مسئولیت‌ها و طرح طبقه بندی مشاغل است.این همسان‌سازی حقوق نیست بلکه مساوی‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به شکلی ناعادلانه است. ضمن اینکه از بررسی  این ماده قانون، درمی‌یابیم که این طرح صرفا برای وضع حقوق بازنشستگان قبل از سال 86 است و برای بازنشستگان سنوات بعد، موضوعیت ندارد.
این کارشناس ارشد مدیریت نیروی انسانی در پایان پیشنهاد کرده طرح هم‌ترازی از طریق پرونده پرسنلی افراد بازنشسته صورت گیرد و با انطباق شرایط شغلی و خدمتی، همچون مدرک تحصیلی و پست سازمانی آنها با امتیازات مواد و تبصره‌های فصل دهم، زمینه همترازی دریافتی هر بازنشسته در مقایسه با حقوق شاغل مشابه و تهیه احکام مربوطه آنها با نظارت و تایید کارشناسان سازمان بازنشستگی کشوری فراهم گردد و از تاریخ اول مهرماه 99 به مرحله اجرا و صدور گذاشته شود.