kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵

مسئول فشار حداکثری آمریکا به ایران شکست خورد و برکنار شد

خروج برایان هوک از دولت ترامپ، بیش از پیش بر شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران صحه گذاشت.

برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در مصاحبه با نیویورک‌تایمز از تصمیم خود برای اعلام کناره‌گیری از این سمت خبر داد.
استعفای هوک، دومین خروج یک مقام ارشد آمریکایی از دولت این کشور ظرف تنها دو روز محسوب می‌شود. قبل از او استفان آکارد، بازرس کل موقت وزارت خارجه آمریکا جدایی‌اش از دولت را اعلام کرده بود.
هوک درخصوص تصمیمش برای استعفا اظهار داشت: «یک زمان خوب برای رفتن هرگز وجود ندارد. گاهی در مسیر سفر و گاهی در مقصد این اتفاق رخ می‌دهد. درخصوص راهبردمان در قبال ایران، هر دوی این موارد صدق می‌کنند. ما دوست داریم که به یک توافق جدید با ایران برسیم.
وی که بدون دستیابی به موفقیت خاصی در مأموریت خود علیه ایران سمتش را ترک می‌کند، در ادامه مدعی شد: تقریباً با هر معیاری که در نظر بگیرید، ایران و نیروهای نیابتی‌اش نسبت به یک سال و نیم قبل ضعیف‌تر شده‌اند. چه با توافق و چه بی‌توافق، ما بسیار موفق بوده‌ایم.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری رسماً اخبار منتشر شده درباره استعفای قریب‌الوقوع برایان هوک را تأیید کرد.
هر چند مقامات آمریکا تلاش کرده‌اند، این برکناری را عادی جلوه دهند اما از بن‌بست برای دولت آمریکا حکایت می‌کند. هوک، با همه خباثت‌هایی که به خرج داد، نماد عناد و عداوت دولت آمریکا با ملت ایران در پروژه فشار حداکثری بود.
هوک ۵۲ ساله از زمانی که رکس تیلرسون، به عنوان وزیر خارجه آمریکا منصوب شد در این وزارتخانه به عنوان مدیر دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی به کار گرفته شد.
بعد از اخراج رکس‌ تیلرسون برایان هوک یکی از معدود مقام‌های وزارت خارجه بود که توانست در دولت آمریکا باقی بماند. هنگامی که «مایک پمپئو» در مارس ۲۰۱۸ به وزارت خارجه آمریکا آمد، برایان هوک به نمایندگی از دولت دونالد ترامپ با کشورهای اروپایی درباره برجام مذاکره کرده و سیاست‌های دولت را برای آنها تشریح می‌کرد.
 ۱۶ اوت ۲۰۱۸، یعنی سه ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، پمپئو اعلام کرد گروهی به نام «اقدام ایران» تشکیل داده و برایان هوک را به عنوان رئیس ‌آن منصوب کرده است.
وظیفه اصلی هوک در این سمت، طراحی سیاست‌هایی برای پیشبرد «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران بود که از چند ماه قبل‌تر سیاست اصلی دولت ترامپ در قبال ایران اعلام شده بود.
به نوشته نیویورک‌تایمز، کناره‌گیری برایان هوک از سمت خود آخرین امیدهای دولت ترامپ برای مذاکره با ایران تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بر باد خواهد داد.
روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا نوشت از هوک خواسته شد که استعفا دهد تا مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش وی بیافتد.
گفته می‌شود «الیوت آبرامز» نماینده کنونی دولت آمریکا در امور ونزوئلا که در دولت بوش به مدت 4 سال (اوایل 2005 تا اوایل 2009) مشاور معاون امنیت ملی دولت آمریکا بوده است، به‌عنوان جانشین برایان هوک معرفی خواهد شد.
تفاوتی بین هوک و آبرامز نیست
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: تفاوتی بین جان بولتون، برایان هوک یا الیوت آبرامز نیست؛ وقتی سیاست آمریکا در قبال ایران مطرح است؛ مقامات آمریکایی لقمه بزرگ‌تر از دهان خود برداشته‌اند. برای مایک پمپئو، دونالد ترامپ و آیندگان هم به همین صورت است.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی با‌اشاره به استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت: هدف راهبرد ‫فشار حداکثری از فروپاشی و تغییر نظام، به جلوگیری از ثروتمند شدن ‫ایران تبدیل شد! «برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت. شاید «مایک» هم قبل از رفتن «دونالد» مجبور شود، چمدان‌هایش را ببندد.
شکست سیاست فشار حداکثری
به گزارش تسنیم، فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا درباره  استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: هنوز معلوم نیست که آقای هوک اخراج شده یا استعفا کرده که این مسئله در روزهای آینده مشخص خواهد شد ولی از آنجا که  هوک به عنوان مسئول گروه اقدام ایران، وظیفه ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف دولت آمریکا که در حوزه ایران کار می‌کنند را داشت،  خروج او از دولت ترامپ نشان دهنده شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.
ایزدی افزود: در شرایطی که  سه ماه بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پنج ماه به پایان دوره ترامپ باقی نمانده، استعفای فردی که از ابتدای کارزار فشار حداکثری علیه ایران، مسئولیت میز ایران را برعهده داشته، نشان دهنده این است که دولت آمریکا در این دو سال به هیچ یک از اهداف خود در قبال ایران دست پیدا نکرده است. چراکه اگر موفقیتی در این باره کسب کرده بود، دلیلی نداشت که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری چنین تغییر و تحولاتی در بدنه دولت ایجاد کند. به ویژه اینکه برایان هوک مسئول مستقیم در حوزه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز که مهر ماه سال جاری به اتمام می‌رسد، بوده است. در حقیقت خروج وی از دولت آمریکا این پروژه را نیز با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.
سردرگمی آمریکا
وی درباره الیوت آبرامز که جایگزین هوک شده است، گفت: نکته جالب توجه درباره جانشین برایان هوک این است که وی علاوه‌بر  نمایندگی ویژه آمریکا در امور ونزوئلا، باید همزمان مسئولیت میز ایران در وزارت خارجه آمریکا را نیز بر عهده داشته باشد. این در حالی است که آبرامز در این سالها در انجام کارویژه خود که سرنگونی دولت ونزوئلا بوده، توفیقی نداشته است و سؤال اینجاست که فردی که قادر به سرنگونی دولت ونزوئلا که در بحث ثبات دولت و حکومت قابل قیاس با  جمهوری اسلامی نیست، نشده،  چطور می‌خواهد سیاست فشار حداکثری علیه ایران را مدیریت کند.
این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: بنابراین انتخاب آبرامز به عنوان مسئول ویژه دولت آمریکا در امور ایران، خود نشاندهنده نوعی شکست در قبال ایران است. البته به هم ریختگی و سردرگمی مسئله تازه‌ای در دولت فعلی آمریکا نیست. ولی از آنجا که برایان هوک جزء معدود چهره‌هایی بود که از ابتدای دولت ترامپ در وزارت خارجه دارای مسئولیت بوده، این مسئله نشان‌دهنده این است که حتی آن دسته از مسئولینی که تمامی فراز و نشیب‌های دولت ترامپ در این نزدیک به چهار سال را تحمل کرده‌اند نیز توان ادامه همکاری با این دولت را ندارند.
ایزدی در پاسخ به این سؤال که آیا خروج هوک از پرونده ایران می‌تواند بیانگر این مطلب باشد که آمریکا قصد تغییر سیاست خود در قبال ایران را دارد؟ تصریح کرد: طراحان اصلی سیاست فشار حداکثری علیه ایران جان بولتون و پومپئو هستند که علیرغم اخراج بولتون اما هنوز پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا است. بنابراین نمی‌توان استعفا یا اخراج برایان هوک را در راستای تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران ارزیابی کرد.
تغییر مسئول اجرای سیاست ورشکسته واشنگتن
علیرضا میریوسفی رایزن رسانه‌ای و سخنگوی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در واکنش به کنار رفتن «برایان هوک» از  سمت نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس‌«گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور به خبرگزاری «رویترز» گفت: رفتن هوک ما را نگران نمی‌کند و چیزی نیست که ما آن را تغییر بازی در نظر بگیریم.
میریوسفی در ادامه تاکید کرد: آنچه کارزار «فشار حداکثری» از سوی دولت آمریکا خوانده شده، شکست خورده است. ایران زانو نزده و این کار را نخواهد کرد فرقی هم نمی‌کند که چه کسی مسئول اجرای این سیاست ورشکسته باشد.
با کنار رفتن هوک از مسئولیت پرونده ایران، الیوت آبرامز این پرونده را به دست گرفته اما آبرامز کیست؟
الیوت آبرامز از دسته سیاستمداران آمریکایی است که به نومحافظه‌کاران یا نئوکان‌ها مشهورند و در سیاست خارجی به دنبال نقش فعال آمریکا در امور کشورهای دیگر هستند و تبلیغ دموکراسی و ارزش‌های لیبرال را در کنار نظامی‌گری دارند.
آبرامز که جانشین برایان هوک شده مسئول سیاست آمریکا در امور ونزوئلا بوده است. وی هرچند پرسابقه‌تر است و به سرسختی مشهور، اما عملاً در مورد ونزوئلا موفق‌تر از هوک در مورد ایران نبوده است.
به گزارش مهر، با وجود اقدامات آمریکا، نیکلاس مادورو همچنان در قدرت است و تحریم‌های پیاپی، به رسمیت شناختن و حتی تلاش‌های مخالفان برای سرنگونی دولت از طریق کودتا به جایی نرسیده است.
از سوی دیگر اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا نمایشی سیاسی از این بوده که این دو می‌توانند همچنان خلاف سیاست‌های اعلام‌شده آمریکا عمل کنند.
حال قرار است آبرامز نماینده ویژه دولت آمریکا در امور هر دو کشور باشد.
عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در دوران ریگان، الیوت آبرامز را متهم ‌کردند که در لاپوشانی جنایت‌های حکومت‌های نظامی متحد آمریکا در آمریکای لاتین نقش داشته است.
الیوت آبرامز همچنین در ماجرای «مک فارلین» برای پنهان کردن اطلاعات از سوی کنگره مجرم شناخته شد. البته جرج بوش پدر، که پس از ریاست سازمان سیا معاون رونالد ریگان شده بود، پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری الیوت آبرامز را عفو کرد.
چند سال بعد که جرج بوش پسر به قدرت رسید آبرامز دوباره به دولت آمریکا برگشت و مقام‌هایی از جمله دستیار ویژه رئیس‌جمهور و جانشین مشاور امنیت ملی شد.
در دوره جرج بوش پسر و جنگ عراق الیوت آبرامز در سیاستگذاری کاخ سفید برای خاورمیانه نقش داشت.
گروه‌ها و سازمان‌های آمریکایی مدافع رژیم صهیونیستی از انتصاب نماینده جدید آمریکا در امور ایران استقبال کرده‌اند.
یا مُردند یا در تاریخ گم شدند
اخراج هوک در ماه‌های پایانی دولت ترامپ، بار دیگر یادآور کلام حکیمانه رهبر انقلاب- 27 تیرماه 94 - در خطبه‌های نماز عید فطر است که فرمودند:«جمهوری اسلامی، در زمینه‌ حفظ قابلیّت‌های دفاعی و امنیّتی خود هرگز تسلیم زیاده‌خواهی دشمن نخواهد شد... چه این متن (توافق برجام) تصویب بشود و چه نشود، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد...آنها می‌گویند ما ایران را تسلیم کردیم؛ تسلیم ایران را مگر به خواب ببینند. پنج رئیس‌جمهور دیگر [آمریکا] از اوّل انقلاب تا امروز، در این آرزو که جمهوری اسلامی را تسلیم کنند یا مُردند یا در تاریخ گم شدند، شما هم مثل آنها؛ شما هم این آرزو را هرگز به دست نخواهید آورد که ایران اسلامی را تسلیم کنید».
شش رئیس‌جمهور آمریکا در آرزوی تسلیم ایران، مُردند یا در تاریخ گم شدند و ان شاء الله ترامپ، هفتمین آنها خواهد بود.