kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۳۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

ماکرون، حامی مردم لبنان یا شریک جرم متهمان جنایت بیروت؟

رئیس‌جمهور فرانسه با ادعای کمک به مردم فاجعه دیده لبنان به بیروت سفر کرد، اما ره‌آوردِ سفرش تهدید این کشور بود که اگر اصلاحات مورد نظر ما را انجام ندهید، «من مسئولیت اصلاحات را خودم بر عهده می‌گیرم»! فرانسه در کنار عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا، در پرونده انفجار مهیب لبنان جزو متهمان ردیف اول هستند و لبنانِ با هزاران مشکل ریز و درشت نیز سال‌ها تحت حاکمیت «سعد حریری»، مهره شناخته شده فرانسه و سعودی بوده است.


سرویس خارجی-

انفجار مهیب بندر بیروت عصر روز سه‌شنبه هفته پیش (14 مرداد 99) رخ داد، اما رسیدن خبرهای بعد از آن با شدت و حجم زیاد ادامه دارد. چنان‌که گفته شده حدود 2750 تُن نیترات آمونیوم که از سال 2014 در انباری در این بندر (که در منطقه سنی نشین لبنان و تحت نفوذِ جریانِ 14 مارس، «سعد حریری» و همپیمانان آن است) نگهداری می شد، منفجر شد. در این سال و تا همین حدود 6 ماه پیش سعد حریری در قدرت بود.
 شمار قربانیان انفجار، تا زمان تنظیم این گزارش، به ۱۵۴ تَن رسیده که هویت ۲۵ تن از آنها هنوز معلوم نیست. افزون بر آن بیش از ۶۰ نفر نیز مفقودند. همچنین حالِ حداقل ۱۲۰ تن از ۵۰۰۰ نفری که در انفجار بیروت مجروح شده‌اند، «وخیم» است. حدود ۸۰ هزار کودک لبنانی نیز به دلیل این انفجار تحت تأثیر قرار گرفته‌ و آسیب دیده‌اند.
ماکرون؛ مرحم یا شریک جرم؟
«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اما، دو روز پس از انفجار مرگبار بیروت به این شهر سفر کرد تا مثلا مرهمی برای دردهای مردم لبنان باشد! اما ظهور و بروز سفرش بیشتر شبیه اپوزوسیونِ جریانِ حاکم لبنان بود. او، آن‌طور که «رویترز» گزارش کرده، کمک به مردم لبنان را مشروط کرده. مشروط بر اینکه، این کمک‌ها باید به دست کسانی برسد که از نگاه او، پاک دست هستند! او در مورد کمکی حرف می‌زند که فعلاً حرف است و وعده (چنان‌که استاندار بیروت گفته تاکنون کمکی به دست ما نرسیده است) و همچنین او توضیح نمی‌دهد که مقصود او از فاسدان چه کسانی هستند؟ جریان 14 مارس و حریری که هم پیمان و دوستانِ ماکرون‌اند، آیا مقصودِ این سخنان‌اند؟! جریانی که کنترل این بندر را در دست دارند و این محموله خطرناک در دوران آنان سال‌ها مصادره و انبار شده بود و علیرغمِ هشدارها به خطرات محتمل این محموله، هیچ اقدامی نکرده! جریانی که سالها قدرت را در این کشور در دست داشته و مسئول تمامی مشکلات و فسادهایی است که امروز لبنان از آنها رنج می‌برد! دولت فعلی لبنان کمتر از 6 ماه است که در قدرت قرار دارد و به معنای واقعی کلمه، خرابه تحویل گرفته است.
روز پنج شنبه رئیس‌جمهور فرانسه که گویا یاد دوران استعمارهای کشورش افتاده، در کسوتِ «رئیس‌جمهورِ لبنان» یا بهتر است بگوییم «صاحبِ لبنان» ظاهر شد! او در سخنانی که یادآور دوران استعمار لبنان بود، گفت لبنان اگر کمک می‌خواهد باید دست به اصلاحاتی بزند و اگر این کار را نکند، من اول سپتامبر (11 شهریور) باز خواهم گشت و «وظیفه خودم را انجام خواهم داد».(اصلاحات را شخصا انجام خواهم داد). اصلاحاتِ ماکرون یا به طور کلی غرب و رژیم صهیونیستی در لبنان آیا چیزی جز تضعیف جریان مقاومت می‌تواند باشد؟ و تضعیف مقاومت آیا جز این است که، اولین و آخرین آرزوی رژیم صهیونیستی است؟ این مواضع در کنار وضعیتی که لبنان توسط جریان غربگرا گرفتارش شده را بگذارید کنار اینکه، مسئول مستقیم دپو شدن این همه مواد خطرناک در بندر بیروت! سعد حریری است. آیا فرانسه و رژیم صهیونیستی، متهم ردیف اول این انفجار نمی‌توانند باشند؟! هم رئیس‌جمهور لبنان و هم منابع اطلاعاتی و قضائی این کشور «تروریستی بودن» این انفجار را «محتمل»
دانسته‌اند!
احتمال تروریستی بودن حمله
یک منبع قضایی و یک منبع امنیتی در لبنان با بیان اینکه در روند تحقیقات درخصوص انفجار بیروت، فرضیه‌های مختلفی از جمله «اقدام تروریستی» بررسی می‌شود، گفتند که دایره تحقیقات، مسئولان بلندپایه را نیز شامل می‌شود. به گفته این مقام قضایی به روزنامه «الشرق الاوسط»، طی تحقیقات، ۲۱ نفر بازداشت و بازجویی شده‌اند و دایره بازداشت‌ها در حال افزایش است و به زودی مدیران رده بالا را نیز شامل خواهد شد.
در همین حال، آن‌طور که فارس گزارش کرده، یک منبع امنیتی لبنانی نیز گفته فرضیه انفجار انبار با موشک بسیار بعید است و کارشناسان لبنانی و فرانسوی به تصاویری از طریق نیروی هوایی لبنان و یک پایگاه هوایی در نزدیکی بندر بیروت دست یافته‌‌اند که نشان می‌دهد ویدئوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی که نشان از برخورد موشک دارد، ساختگی و جعلی است. این مقام امنیتی نیز بدون ذکر نام خود افزود: «تحقیقات بر دو فرضیه اصلی استوار است: یکی اینکه یک ماده و شیء با حرارت بالا وارد انبار شده و دوم احتمال اقدام تروریستی است و کارشناسان با دقت و توجه بیشتری نسبت به فرضیه دوم و احتمال عمدی بودن انفجار تحقیق می‌کنند».
«میشل عون» نیز ضمن تأکید بر اینکه «همچنان علت انفجار نامشخص است»، گفته «احتمال دخالت یک عامل خارجی در انفجار مهیب در بندر بیروت وجود دارد». او طی سخنانی در روز جمعه تأکید کرد «تحقیقات درخصوص علت انفجار آغاز شده و به زودی مشخص خواهد شد که آیا این سانحه به علت بی‌دقتی در نگهداری مواد محترقه بوده و یا مداخله یک عنصر خارجی منجر به این سانحه شده است».
چه کسانی از این انفجار سود می‌برند؟
جریان به شدت وابسته و غربگرای «سعد حریری» که یک‌بار حتی توسط سعودی‌ها ربوده، تحقیر و سپس با واسطه آزاد شد، در کنار رژیم صهیونیستی شاید بیشترین منفعت را از ویرانی اوضاع می‌برند، چرا که حزب‌الله لبنان و جریان مورد تأیید و نزدیک به آن، که مخالفان اصلی حریری‌اند، چند ماهی بود که با تمام توان به کمک حکومت لبنان آمده بود اما اوضاع آشفته لبنان که این انفجار آشفته‌ترش کرده است، این جریان و دولت فعلی را هدف قرار‌داده است. دولت کنونی لبنان وارث مشکلاتی است که در سال‌ها حکمرانی جریان غربگرای حریری انبار شده است. پس چه این انفجار عمدی باشد، چه نباشد، کسانی بیشتر از آن بهره می‌برند که به دنبال تضعیف حزب‌الله و در عین حال انجام تحقیقات در مورد این انفجار هستند.
در این اوضاع، سایت النشره از منابع دیپلمات نقل کرد که نماینده لبنان در سازمان ملل تماس‌هایی با هیئت‌های انگلیس، آمریکا و آلمان گرفته تا آنها را به دعوت به برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت جهت بررسی تحولات اخیر در لبنان ترغیب کند. به گزارش ایسنا، سایت لبنانی النشره از منابع دیپلمات عالی‌رتبه نقل کرد که «امل مدللی»، نماینده لبنان در سازمان ملل می‌خواهد که عنوان این جلسه فوق‌العاده، بررسی تحولات اخیر در لبنان از زاویه «قاچاق سلاح، مسئله مقاومت و شکست دولت» باشد. در واقع، مدللی می‌خواهد سه کشور مذکور را برای در دست گرفتن ابتکار عمل جهت برگزاری جلسه‌ای که همخوانی با منافع کشور و دولت لبنان ندارد، ترغیب کند. یعنی در وضعیتی که صندوق بین‌المللی پول خواستار کمک جامعه بین‌الملل به لبنان برای عبور این کشور از پیامدهای انفجار بیروت شده، کسی در درون لبنان خواستار رسیدگی به مسئله «مقاومت» است!
وقتی کشوری درگیر بحرانی به بزرگی «انفجار بیروت» می‌شود، برای کشف سر نخ باید دید متهمان ردیف اول آن بحران، در پوشش «راه‌حل» آدرس کجا را می‌دهند؛ پاسخ همانجاست. جریان صد در صد وابسته سعد حریری، فرانسه و به طور کلی غرب، می‌گویند راه‌حل بحران در لبنان انجام «اصلاحات ساختاری» است. آیا «اصلاحات ساختاری در لبنان» از نظر این جریان، چیزی جز تضعیف یا نابودی مقاومت حزب‌الله است؟! پس نتیجه می‌گیریم آنها یا دارند از بحران به وجود آمده در لبنان، سوءاستفاده می‌کنند، یا کار کارِ خودشان است!