kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
بلومبرگ:

آمریکا پیش‌نویس جدیدی از قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت توزیع کرد

یک پایگاه خبری آمریکایی مدعی است به نسخه‌ای از پیش‌نویس جدید قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط واشنگتن دست یافته که نشان می‌دهد کاخ سفید تمایلی به در نظر گرفتن تغییرات مورد نظر متحدانش ندارد.


 

پایگاه خبری بلومبرگ مدعی شد که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، نسخه جدیدی از پیش‌نویس قطعنامه خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت توزیع کرده است.
بلومبرگ با ادعای اینکه به یک نسخه از متن این پیش‌نویس جدید قطعنامه دست پیدا کرده، نوشت: این (نسخه) از اعضای سازمان‌ملل می‌خواهد فروش تمامی تسلیحات به ایران و خرید آنها از [ایران] را متوقف کنند و از ارائه آموزش‌های فنی، منابع یا خدمات مالی، مشورتی و دیگر کمک‌های مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری یا [نحوه] استفاده از تسلیحات به ایران اجتناب نمایند.
بر این اساس، پیش‌نویس جدید البته تقریبا شبیه همان نسخه‌ای است که پیشتر در ماه ژوئن توسط آمریکا توزیع شده بود و به زعم بلومبرگ این نشان می‌دهد که واشنگتن هیچ علاقه‌ای برای اعمال تغییرات مورد نظر متحدان و همچنین مخالفانش در شورای امنیت ندارد.
به نوشته این پایگاه خبری، «کِلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه (به وقت محلی) اذعان کرد که روسیه و چین احتمالا هر قطعنامه‌ای را [علیه ایران] وتو می‌کنند.
به گزارش فارس، بلومبرگ به نقل از کرافت نوشت: استراتژی جهان کامل همیشه این است که آنها (روسیه و چین) رأی ممتنع بدهند و قطعا وتو نکنند. با این حال، باید واقع‌بین باشیم. اکنون استراتژی این است که با دیگر اعضای شورای امنیت کار کنیم تا چین و روسیه را به گوشه‌ای فرستاده و توجیه‌شان کنیم.
دولت آمریکا در راستای سیاست ضدایرانی خود، مدتی است که با متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. روز دوشنبه نیز «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با ضروری دانستن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی شد هر جایی خطری علیه تل‌آویو وجود دارد، رد پای ایران در آنجا دیده می‌شود.