kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
ممنوعیت برگزاری برخی مراسم‌های خاص با تجمع زیاد در محرم

حریرچی: هیئت‌ها بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود

معاون کل وزارت بهداشت برخی ممنوعیت‌های مراسم محرم به‌ویژه در استان‌هایی که مراسم‌های خاص با تجمع زیاد دارند را اعلام کرد.




به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی درباره شیوه‌نامه‌های تهیه شده درخصوص عزاداری‌های ماه محرم، گفت: چون شیوه‌نامه‌های تهیه شده با هماهنگی هیئت‌ها، متولیان، سازمان تبلیغات اسلامی و... بوده است کاملاً بومی ‌و قابل اجرا است، البته خطوط قرمز آن به خوبی مشخص شده است. اصل تجمع خلاف دستورالعمل است؛ اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیئت‌ها و مراسم‌های عزاداری کاملاً موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود.
حریرچی با‌ اشاره به تنوع شیوه عزاداری در نقاط مختلف کشور، تأکید کرد: ضمن لحاظ کردن تمام موارد برخی مراسمات نیز ممنوع شده است. قالی‌شوران، نخل‌گردانی، دسته‌جاتی که در بوشهر و خوزستان می‌دیدیم، مراسم تشت‌گذاری در اردبیل و زنجان و... را امسال در محرم نخواهیم داشت. بهترین ناظر ما در این مسئله خود هیئت‌ها خواهند بود و برای هرکدام به فراخور منطقه گرم‌سیر یا سردسیر موارد رعایت می‌شود. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره نحوه نظارت بر فعالیت هیئت‌ها، اظهار داشت: حدود ۸۰ هزار هیئت رسمی ‌در کشور داریم که هماهنگی‌ها و مذاکراتی با آنها شده است. آقای قمی ‌رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت اعلام موارد و نظارت را خواهند داشت و از همه بهتر با ما همراهی می‌کنند. بر اساس آیین‌نامه اصل کسانی که باید نکات را رعایت کنند مسئولین هیئت‌ها هستند و پس از آنها مردم رعایت خواهند کرد. این در حالی است که حدود ۸ هزار ناظر از وزارت بهداشت بر نکات مختلفی نظارت خواهند کرد.
 بستری بیماران اخیراً روند نزولی داشته است
معاون کل وزیر بهداشت با‌ اشاره به اجباری شدن زدن ماسک از ۱۵ تیر، بیان کرد: همان‌طور که از قبل گفته‌ایم ۵ الی ۷ روز بعد از یک رفتار درست یا نادرست اجتماعی تعداد موارد سرپایی کاهش یا افزایش می‌یابد و ۲ الی ۳ هفته بعد موارد بستری و ۴ الی ۶ هفته بعد موارد
مرگ و میر تغییراتی خواهد کرد. بستری بیماران اخیرا روند نزولی داشته است. از مردم خواهش می‌کنیم خسته نشوند؛ همان‌گونه که رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند این بیماری تا چند دهه آثار خود را بر جای می‌گذارد و هیچ راه‌حل کوتاه‌مدتی برای گذر از آن وجود ندارد.
حریرچی افزود: تاکنون موفق‌ترین واکسنی که صحبت از ساخت آن می‌شود می‌تواند ایمنی ۷۳ روزه ایجاد کند؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای مختلف حدود ۱۴ درصد از افرادی که پیش‌تر به کرونا مبتلا شده بودند نیز مجدداً به بیماری مبتلا شدند. مهم‌ترین نکته صحیح کردن رفتار اجتماعی و بهداشتی است.
 از بازارگردی و مسافرت شمال
 تا دغدغه عزاداری محرم
همچنین به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حریرچی در  این گفت‌و‌گو افزود: با سرلوحه قراردادن شعار، هر خانه یک حسینیه،‌اشکالی ندارد که مداحان معروف ما به خانه‌های ایثارگران رفته و در جمع 2 یا 3 نفره روضه‌خوانی کنند، بهتر است که از روش‌های نوین عزاداری استفاده شود به‌گونه‌ای می‌توان گفت شیوه‌های نوین عزاداری راهکاری برای جلوگیری از شیوع کروناست.
وی اظهار داشت: هستند کسانی که بازارگردی، سفر به شمال و مهمانی‌شان به راه است اما دغدغه محرم دارند. بهتر است همه با هم همدل و یکرنگ باشیم و از چند دستگی فاصله بگیریم.