kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
در پنجمین جلسه دادگاه برخی از مدیران سابق بانک مرکزی مطرح شد

فروش 340 میلیون دلار ارز ویژه واردات بُرد الکترونیکی در بازار

پنجمین جلسه دادگاه برخی از مدیران سابق بانک مرکزی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.





به گزارش میزان، در ابتدای جلسه دادگاه متهم کحال‌زاده در جایگاه قرار گرفت و گفت: برخی از اتهامات را می‌پذیرم و برخی را قبول ندارم.
وی با بیان اینکه جعلی انجام نشده، افزود: ثبت سفارش بابت خرید‌های خارجی به طور مثال از یک کشور اروپایی به این نحو است که برای تخصیص ارز مراجعه می‌کنیم و آنها عنوان می‌کنند که پنج نوع ارز داریم. به‌خاطر همین از شرکت‌هایی استفاده می‌کنیم که در آن بانک‌ها حساب دارند، این شرکت‌ها کاری به وام و مسائلی از این قبیل ندارند و فقط پول را جابجا می‌کنند و در این‌باره ما جعلی انجام نداده‌ایم.
در ادامه این جلسه دادگاه نماینده دادستان با نشان دادن مهر‌های جعلی که مربوط به شرکت‌های مختلف بوده است، گفت: بصیرانی و متهم‌های دیگر می‌گویند این مهر‌ها را شما ساخته‌اید، اما شما می‌گویید که شما جعلی را انجام نداده‌اید. متهم بصیرانی می‌گوید مهری به کحال‌زاده و اسدبیگی نداده است، آیا این مهر‌ها را شما
ساخته‌اید؟
متهم کحال‌زاده پاسخ داد: مهر‌ها را من نساختم و بصیرانی به من نداده است.
نماینده دادستان ادامه داد: از این مهر‌ها برای چه مواردی استفاده می‌کردید؟
متهم پاسخ داد: پروفرم‌هایی که به‌صورت خام می‌آمدند اطلاعات را پر می‌کردیم و باید مهر می‌شدند.
 قرار نبوده کالایی وارد شود
نماینده دادستان خطاب به متهم کحال‌زاده گفت: در جلسات اول رسیدگی هم بیان شد که تا سال ۹۳، ۵۰۰ میلیون دلار مجموعه کالا‌هایی بوده است که برای برد الکترونیکی انجام شده است؛ اما شرکت دریای زئوس ۳۴۰ میلیون دلار ارز از بانک اقتصاد نوین گرفته است؛ اسناد نشان می‌دهد ارز در همان بازه زمانی فروخته شده و از آن سوءاستفاده شده است. شرکت ذینفع اصلاً مشخص نیست، این ارز‌ها در بازار فروخته شد، نمایندگان شرکت زوکان نیز شکایت کرده است و گفته است که از مهر جعلی سوءاستفاده شده است. شما پیش‌فاکتور را ارائه کردید، از اسدبیگی می‌پرسند که از کدام شرکت‌ها وارد می‌کنید که پاسخ‌های متناقض می‌شنوند، چرا؛ چون قرار نبوده است کالایی وارد شود.
متهم پاسخ داد: این‌طور نبوده است که کالایی وارد نشود اگر قرار بود کالایی وارد نشود من قبول نمی‌کردم.
نماینده دادستان ادامه داد: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که این ارز ۳۴۰ میلیون دلار ذی‌نفع کجا بوده و ارز کجا رفته است.
متهم پاسخ داد: قرارداد اصلی با هفت تپه بوده است.
نماینده دادستان خطاب به این متهم گفت: اسدبیگی و پدرش مدعی هستند که شما باید وارد می‌کردید.
متهم پاسخ داد:‌ ترخیص با ما بوده است و کنترل این موضوع با آنها بوده و من از واریز وجه مطلع نیستم.
نماینده دادستان خطاب به این متهم گفت: پولی اصلاً واریز نشده است و قرار نبوده که کالایی بیاید، اسنادی وجود دارد که این ارز در بازار فروخته شده است.
نماینده دادستان گفت: قصد اولیه، ثانویه و نهایى معتمد پارسه و زئوس، خرید و فروش غیرمجاز ارز بوده است.
وی افزود: گفتید سود اسدبیگى ١٥ تا ٢٠ میلیارد تومان ناشی از خرید و فروش غیرمجاز ارز بوده است.
کحال‌زاده گفت: ١٠/٥ درصد سود بوده و ٧٠ تا ٩٠ میلیون آن فروخته شده است.
نماینده دادستان گفت: ما از یک صرافى به این آقایان رسیدیم و اسناد فروش ارز در صرافى کاظمیانى کشف شد. قسمت‌هاى عمده ارز‌ها به برخی شرکت‌ها فروخته شده و ریال دریافت شده است.
وی بیان کرد: نه کالاى مربوط به بردهاى الکترونیکى و نه کالاى مرتبط به دنیای معتمد پارسه وارد نشده و بعد از چهار سال ذی‌نفع مشخص نیست. امروز نه شما و نه اسدبیگى نمى‌تواند ذی‌نفع واقعى را مشخص کند؛ چراکه قرار نبوده کالایى وارد شود.
شاه محمدى ادامه داد: ارز در کشورهاى خارج به فروش رسیده و از ماحصل خرید و فروش غیرقانونى ارز استفاده کردند.
کحال‌زاده درخصوص اتهام ارتشاء گفت: محمدى کارمند ثبت سفارش در وزارت صمت است. سال ٩٥ شرکت ما جزو شرکت‌هایى بود که گندم وارد کرد. جلوى کارت بازرگانى ما را بستند و همه چیز متوقف شد که وزارت صمت گفت تعرفه اشتباه شده تا اینکه بیرانوند گفت مشکل را حل مى‌کنم. بیرانوند گفت ٢٠٠ میلیون تومان مى‌گیرم جلوى کارت را باز مى‌کنم، ١٥٠ میلیون تومان چک دادیم و فشار آوردیم کارت را باز کردند.
نماینده دادستان گفت: ١٢ هزار دلار، ٥٠ هزار دلار و ١٠٠ هزار دلار و تعدادى سکه به‌حساب شما منظور شده است.
کحال‌زاده اظهار داشت: این صورتحساب را براى ما فرستاده بودند که نمى‌دانستیم بابت چیست. من دقیق نمى‌دانم به‌حساب که بوده است.
نماینده دادستان بیان داشت: آیا شما این پول‌ها را دریافت کرده‌اید؟ درخصوص ١٠٠ هزار دلار، پرونده در دادسرا مفتوح است. درخصوص ١٢ هزار دلار که پرداخت به صالحى و ٥٠ هزار دلار که مربوط به توسلی است، به حراست بانک اعلام کردند.
وى ادامه داد: اسدبیگى رشوه‌هاى پرداختى خود را به معتمد پارسه واریز مى‌کرده است. این در اوراق حسابدارى بابت معتمد پارسه منظور شده است و اسدبیگى در بازپرسی گفته که ١٢ هزار دلار و ١٠٠ سکه به صالحى داده است که اسناد آن نیز کشف شد.
در ادامه نیز وکیل کحال‌زاده و متهم دربانی و وکیلش به اظهار برخی موارد پرداختند.
قاضی مسعودى‌مقام ضمن اعلام ختم جلسه گفت: زمان تشکیل جلسه بعدى متعاقبا اعلام خواهد شد.