kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶

انتقاد قوه قضائیه از معرفی قطره چکانی متخلفان ارزی

معاون قضایی دادستان تهران با بیان اینکه قوه قضائیه با روش قطره چکانی معرفی متخلفان ارزی موافق نیست، گفت: متخلفان ارزی پشت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای پنهان شده‌اند.



محمدرضا صاحبی پسندیده، دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: قوه قضائیه با روش قطره چکانی معرفی متخلفان ارزی موافق نیست و همه متخلفان باید معرفی شوند.
وی افزود: برای 250 متخلف ارزی که بانک مرکزی معرفی کرده است هزار و 200 پرونده تشکیل و برای هزار نفر هم قرار تأمین کیفری صادر شده است و 445 نفر هم بازداشت شده‌اند. معاون دادستان تهران تصریح کرد: روز یکشنبه 14 نفر در این زمینه بازداشت شدند که تخلف ارزی آنها یک‌میلیارد یورو بوده است.
صاحبی‌پسندیده ادامه داد: اکنون تعداد زیادی از این افراد در حال گذراندن دوره محکومیت خود هستند و تاکنون بیش از یک‌میلیارد و 200‌ میلیون یورو که بخشی از آن به روش‌های اعاده غیر ارزی است، بازگشته است.
وی تأکید کرد: بررسی سه ضابط قضایی از تخلف ارزی 150 نفر که بانک مرکزی آنها را معرفی کرده بود نشان می‌دهد یکی از مشکلات زمینه‌ساز این تخلفات، کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است.
این مسئول با بیان اینکه‌اشخاص پشت پرده، پشت کارت‌های بازرگانی و شرکت‌های کاغذی پنهان شده‌اند، یادآور شد: در زمان صدور این کارت‌ها باید نظارت شود شخصی که هیچ عقبه صادراتی ندارد با چه اعتباری می‌خواهد وارد تجارت خارجی شود.
صاحبی‌پسندیده همچنین گفت: با توجه به اینکه حجم صادرات شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی بسیار زیاد است، تخلف کوچک آنها مبلغ بالایی است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این برنامه درباره وضعیت صدور کارت‌های بازرگانی توضیح داد: در اتاق بازرگانی بر اساس ضوابطی که دولت تعیین کرده است کارت بازرگانی صادر می‌شود، اما تأییدکننده نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
 حسین سلاح ورزی تصریح کرد: حدود دو سال است اتاق بازرگانی به دولت برای گذاشتن سقف صادرات برای کارت‌های جدید پیشنهاد داده، اما دولت کاری نکرده است.