kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵

پمپئو: قرارداد ایران و چین برای امنیت اسرائیل و عربستان خطرناک است!

وزیر خارجه آمریکا گفت: قرارداد ایران و چین برای امنیت اسرائیل و عربستان خطرناک است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز و در پاسخ به این پرسش که توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری تهران و پکن که مراحل آخر خود را طی می‌کند چه تاثیری بر منطقه خواهد گذاشت، با هشدار نسبت به سند همکاری مدعی شد: ورود چین به ایران خاورمیانه را بی‌ثبات خواهد کرد. این موضوع اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. عربستان سعودی و امارات را هم به خطر خواهد انداخت.
پمپئو در ادامه در ادعایی مضحک گفت: ایران همچنان بزرگ‌ترین حامی حکومتی تروریسم در جهان است و دسترسی داشتن [ایران] به سامانه‌های جنگ‌افزاری، و بازرگانی و سرازیر شدن پول از سوی چین، تنها موجب افزایش خطرات برای آن منطقه خواهد شد.
وی افزود: ما مطمئن خواهیم شد که تمامی امکاناتمان را به کار می‌بندیم تا همه تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران داریم، بر چین و شرکت‌های دولتی چین نیز اعمال شوند.
وزیر خارجه آمریکا با ‌اشاره به انقضای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در ماه اکتبر گفت: عدم تمدید این تحریم‌ها به روسیه و چین اجازه می‌دهد که سامانه‌های تسلیحاتی به ایران بفروشند و بعد می‌گذارند ایران آن سامانه‌های تسلیحاتی و سلاح‌های دیگر را در سراسر دنیا بفروشد.
پمپئو تاکید کرد که آمریکا از سال ۲۰۱۸ در تلاش است که مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی ایران شود.
 در روزهای گذشته، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: اسرائیل و عربستان به دنبال تضعیف روابط ایران و چین هستند.
خشم بانیان تحریم
پیش از این، حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا تقریبا اولین رسانه‌ای بود که علیه قرارداد ایران و چین موضع گرفت.
پس از آنکه رسانه رسمی ‌دولت آمریکا و سپس رسانه دولت انگلیس بدون هیچ مستندی، ادعای تشابه سند همکاری ایران و چین با قرارداد‌ ترکمنچای را مطرح کردند، دیگر رسانه‌های معاند و برخی فعالین و رسانه‌های مدعی اصلاحات در داخل، در نقش پادوهای آمریکا به این سند همکاری حمله کردند.
دولت ‌تروریست و غارتگر آمریکا به عنوان بانی اصلی تحریم و فشار حداکثری علیه ایران از انعقاد چنین قراردادی میان ایران و چین عصبی و پریشان است. چرا که این سند همکاری، بیش از پیش نقشه این دولت جنایتکار در پروژه فشار حداکثری بر ایران را نقش بر آب خواهد کرد.
برای همین واشنگتن در یک عملیات رسانه‌ای گسترده به پادوهای خود در خارج و دنباله‌های آنان در داخل، دستور داده است تا به پمپاژ شایعه و دروغ درباره سند همکاری ایران و چین اقدام کنند. لازم به ذکر است که در طول دو سال گذشته و به‌رغم فشارهای آمریکا و تحریم چند شرکت چینی این کشور همچنان به خرید نفت خود از ایران ادامه داده است.
شکست سیاست فشار حداکثری
در روزهای گذشته پل پیلار، رئیس ‌‌سابق بخش تحلیل عملیات سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) گفته بود: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین سیاست فشار حداکثری آمریکا را با شکست مواجه می‌کند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز چندی پیش در تحلیلی درخصوص سند جدید همکاری ایران و چین نوشت: ایران و چین بی‌سر و صدا یک همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را ترسیم کرده‌اند که راه را برای میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری چین در صنعت انرژی و بخش‌های دیگر هموار می‌کند و تلاش‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را برای منزوی کردن دولت ایران ناکام می‌گذارد.
همچنین روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشته بود: سند همکاری ایران و چین به‌دنبال کاهش فشارهای آمریکا علیه هر دو کشور است و آنها نشان دادند در برابر فشار آمریکا راه‌ چاره دارند.
یک رسانه صهیونیستی توافق ایران و چین برای همکاری در عرصه‌های مختلف را «خبر بد برای اسرائیل» توصیف کرده و نوشت این توافق تا حد زیادی «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران را خنثی خواهد کرد.
روزنامه جروزالم‌پست در مطلبی با عنوان «توافق پیشنهادی میان ایران و چین خبر بدی برای اسرائیل است» نوشت: کازرار فشار حداکثری آمریکا اثرات مهمی روی ایران داشته، اما سرازیر شدن سرمایه‌گذاری‌های چین حرکت عمده‌ای به سمت خنثی کردن این اثرات خواهد بود.
رسوایی پادوهای ترامپ
در شرایطی که رسانه‌ها، تحلیلگران و مقامات غربی به فواید سند همکاری ایران و چین برای دو کشور و شکست فشار حداکثری آمریکا به واسطه این همکاری اذعان کرده‌اند، رسانه‌های معاند فارسی‌زبان از جمله بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، یورونیوز و... در نقش پادوهای ترامپ به این سند همکاری حمله کرده‌اند.
در هفته‌های گذشته رسانه‌های معاند در شرایطی که هیچ جزئیاتی از سند همکاری ایران و چین منتشر نشده بود، مدعی شدند که قرار است ایران جزیره کیش را به مدت 25 سال به چین واگذار کند! دروغ پرتکرار دیگر این بود که طبق سند همکاری ایران و چین، نیروهای نظامی چینی در ایران مستقر خواهند شد!