kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴
در دیدار رئیس‌ کمیته روابط خارجی دوما

تأکید ظریف بر به‌روزرسانی سند همکاری‌های ایران و روسیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار رئیس‌ کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه بر بروزرسانی سند همکاری‌های بلندمدت دو کشور به روابط راهبردی تأکید کرد.

«لئونید اسلوتسکی» رئیس ‌کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه که برای دیدار با مقامات کشورمان در تهران به سر می‌برد، صبح دیروز (یکشنبه) با حضور در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در این دیدار روابط پارلما‌ن‌های دو کشور و خصوصا تأکید دو پارلمان بر تقویت روابط راهبردی فیمابین را با اهمیت توصیف کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با توجه به سطح همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف، به‌روز‌رسانی سند همکاری‌های بلندمدت دو کشور به سطح روابط راهبردی با توجه به همکاری‌های در حال حاضر دو کشور را مورد تاکید قرار داد.
لئونید اسلوتسکی رئیس ‌کمیته روابط خارجی دومای روسیه نیز انجام این سفر در شرایط همه گیری کرونا را ناشی از سطح روابط و موضوعات مهم مطرح در بین دو کشور برشمرد.
در گفت‌وگوی ظریف و لئونید اسلوتسکی علاوه‌بر موضوعات دوجانبه خصوصا ابعاد اقتصادی همکاری‌ها، دیدگاه‌های دو کشور در حوزه مسائل مربوط به برجام، تحولات سوریه، عراق، یمن و لیبی و همچنین همکاری‌های دو کشور در سازوکارهای منطقه‌ای، بین ‌المللی و سازمان‌های مربوطه نیز مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.
دیدار رئیس‌ کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه با قالیباف
اسلوتسکی روز شنبه نیز با محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف در این دیدار با ‌اشاره به توافقات راهبردی دو کشور و نقطه عطف خواندن دیدار مهم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با مقام معظم رهبری در تهران بر لزوم افزایش سطوح همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور از جمله همکاری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: مجلس یازدهم آمادگی دارد همکاری‌های پارلمانی گسترده‌ای با روسیه داشته باشد. رئیس ‌مجلس شورای اسلامی سطح همکاری‌های سیاسی ایران و روسیه را مناسب خواند و گفت: دو کشور فرصت‌های مشترکی پیش‌رو دارند که می‌توان از آنها به نفع ملت‌ها بهره برد.
رئیس‌ کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه نیز در این دیدار با‌ اشاره به اینکه حضورش در ایران همزمان با تشدید شیوع ویروس کرونا بیانگر اهمیت روابط فیمابین ایران و روسیه است، گفت: با همکاری کمیته‌های تخصصی پارلمانی دو کشور می‌توانیم اجلاس‌ مشترک در زمینه‌های سیاسی، انرژی و اقتصادی برگزار کنیم؛ در واقع مجالس دو کشور می‌توانند به تدوین پروژه‌های ملی و همکاری‌های راهبردی فی مابین کمک شایانی کنند.