kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
رئیس‌کمیسیون اقتصادی:

قانون مالیات از خانه‌­های خالی منجر به شفافیت اقتصادی می­‌شود

محمدرضا پورابراهیمی در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: در این طرح صاحبخانه‌ها مکلف هستند که اطلاعات خود را در سامانه ثبت املاک بارگذاری کنند که این اقدام منجر به شفافیت اقتصادی می‌شود.

جلسه علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد که بررسی جزئیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی) در دستور کار قرار داشت.
محمد باقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، عید سعید قربان را به ملت ایران تبریک گفت و افزود: در زمان فعلی هم دشمنان ایران برای آسیب اقتصادی به مردم، طراحی پیچیده‌ای را انجام داده‌اند و از همین روی اکنون در معرض امتحان بزرگ کارآمدی و حل مشکلات معیشتی جامعه قرار داریم. آموزه عید قربان به همه ما مسئولان کشور این است که اگر به وعده‌های تخلف ناپذیر خداوند اعتماد کنیم و بدون نیرنگ و ظاهرسازی و به معنای واقعی کلمه اراده الهی را محقق کنیم و همچنین فداکاری را سرلوحه اعمال و رفتار خود قرار دهیم و خود را یکسره وقف مردم یعنی وظیفه شرعی خود کنیم، پیروزی ما حتمی است و با عبور از این مرحله، مردم ایران قدرتی مضاعف خواهند یافت و از مشکلات کشور کاسته می‌شود.
وی با‌اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی روز عید سعید قربان، گفت: مقام معظم رهبری نکات مهمی درباره دو جریان تحریم و تحریف مطرح کردند که این دو جریان، دو لبه قیچی هستند تا مسیر پیشرفت ملت ایران را مسدود کنند و کشور را به فروپاشی اقتصادی برسانند. مسیر تحریم به دنبال قفل کردن اقتصاد کشور و رساندن دولت به وضعیت ورشکستگی کامل بوده است که به فضل خداوند محقق نشده و موفق نخواهد شد.
وی ادامه داد: برای به سرانجام رساندن جریان تحریم، جریان تحریف را آغاز کردند تا مطالبات مردم را بربایند و با وارونه‌نمایی و بازنمایی رسانه‌ای، خواسته‌های مردم را آن طور که مورد پسند دشمنان ملت ایران است نمایش دهند و با تحریف واقعیات، کتمان قدرت کم نظیر ایران اسلامی و القای حس نا امیدی و کرختی، مردم را از ایجاد تحول نا امید کنند.
دوره پیگیری مشکلات اقتصادی مردم
قالیباف تأکید کرد: دوره کار، تلاش و پیگیری مشکلات اقتصادی مردم آغاز شده و کاملاً طبیعی است که در این مسیر‌اشکالات و ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما بی‌تردید حرکت کلی که پیش‌روی ما در جهت قوی کردن مردم و در نتیجه ایران قوی خواهد بود، باعث پیروزی ما در جنگ اراده‌ها و شکست خوردن دو جریان تحریف و تحریم خواهد شد.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همچون گذشته در سخنرانی روز عید قربان به طور صریح و شفاف اولویت‌های کشور در حوزه اقتصادی را تبیین کردند که همه نمایندگان مجلس و بدنه کارشناسی و تخصصی توانمند این مجموعه، خود را موظف و مکلف می‌دانند که این اولویت‌ها را در رأس مسائل مورد توجه و پیگیری خود قرار دهند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس از تمامی ظرفیت‌های خود برای پیشبرد اولویت‌های اقتصادی کشور استفاده می‌کند، بسته اقتصاد مردمی برای پیگیری همین اولویت‌ها در دستور کار مجلس قرار دارد و پیشبرد گام به گام آنچه با توجه به ظرفیت‌های قانونی مجلس در تقنین و نظارت و چه با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی اقتصاد، تحولات اساسی در وضعیت اقتصادی کشور بخصوص به نفع محرومان و مستضعفان را رقم خواهد زد.
تعویق زمان کنکور ضروری است
وی اظهار داشت: این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم درخصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین درباره سلامت فرزندان خود بودند. به نظر می‌رسد تعویق برگزاری زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سلامت دانش‌آموزان عزیز ما خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص و مطالبات مردم را از مسئولان ذیربط پیگیری کنند.
شفافیت اقتصادی
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: این طرح شامل کلیه افرادی است که در شهر و روستا خانه مسکونی دارند و صاحبخانه‌ها مکلف هستند که اطلاعات خود را در سامانه ثبت املاک بارگذاری کنند.
وی بیان کرد: در صورت تصویب این قانون، هر فردی که خانه مسکونی در شهر و روستا دارد، باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کند که این اقدام منجر به شفافیت اقتصادی می‌شود.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مالیات و جرائم مربوط به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی فقط به مالکان شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد.
در ادامه جلسه، احسان خاندوزی نایب‌رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هدف از در دستور کار قرار گرفتن طرح مالیات بر خانه‌های خالی، جلوگیری از احتکار خانه است.
وی بیان کرد: میزان احتکار مسکن در کشور ما بیشتر از استانداردهای بین‌المللی است و موجب عدم عرضه خانه به بازار شده است.
نباید معیشت مردم
 از گروکشی سیاسی لطمه ببیند
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، گفت: گروکشی‌های سیاسی نباید به معیشت مردم صدمه بزند. علیرغم اینکه دولت فقط تا ۲۲ مرداد برای معرفی وزیر پیشنهادی صمت فرصت دارد، اما مدام به دنبال بهانه‌ای است که زیر بار این کار نرود.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر صمت در این شرایط که تنظیم بازار به کل رها شده است، باید تعیین تکلیف شود.
حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه بلاتکلیفی وزارت صمت باعث سردرگمی صادرکنندگان، واردکنندگان و تجار کشور شده است، گفت: دولت باید به قانون عمل کند، در غیر این صورت دود این بی‌قانونی به چشم مردم می‌رود.
دولت موظف به ارائه گزارش به مجلس
مالک شریعتی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و طی تذکری شفاهی، گفت: طبق ماده ۲۳۵ آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور و وزرا موظف هستند که در مردادماه هر سال گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده خود را به صورت کمی و مقایسه‌ای به مجلس تقدیم کنند. ماده قانونی تأکید دارد که رئیس‌جمهور و وزرا موظف هستند گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه کنند و بنابراین جای انتخاب نیست و وقت تنگ است و ما منتظریم رئیس‌جمهور و وزرا گزارش خود را به مجلس ارائه کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید سهم جریان تحریف را در مشکلات اقتصادی کشور و معیشت مردم در مقابل سهم تحریم ببینیم و بر اساس آن قضاوت کنیم. بخشی از مشکلات کشور ناشی از ندانستن و به دلیل عدم استفاده از ظرفیت نخبگان است و بخشی دیگر می‌دانند اما مشکلات ناشی از نتوانستن آنان است، چرا که با دولت پیر و ناکارآمد مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: متأسفانه بخشی که می‌توانند، ناشی از نخواستن است که عناصر نفوذی در عرصه تصمیم‌سازی هستند و آنجا که می‌خواهند و دنبال می‌کنند نیز باید سهم دشمن خارجی در تحریم را دنبال کنیم.
کنکور هر چه سریع‌­تر تعیین تکلیف شود
هاجر چنارانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، گفت: متأسفانه دفاتر نمایندگان مجلس تعطیل است و ما با حجم زیادی از مطالبات مردم مواجه هستیم. همچنین اگر نماینده‌ای بخواهد یک نفر را وارد دفترش در مجلس کند، با مشکلات اساسی روبرو می‌شود و مسئولان دفتر نمایندگان هم چندین ساعت باید منتظر بمانند تا حراست مجلس به آنان اجازه ورود دهد.
چنارانی درباره وضعیت برگزاری کنکور، گفت: ستاد ملی کرونا باید وضعیت برگزاری کنکور را هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کند و اگر قرار است کنکور به تأخیر بیفتد باید سریع‌تر اعلام کند، چرا که پیامک‌های متعددی در این باره به نمایندگان ارسال می‌شود.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر، گفت: ستاد ملی کرونا تاکنون چندین بار درباره برگزاری جلسات علنی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس تذکر داده است اما چون موظف به پیگیری موضوعات مردم هستیم، این جلسات را برگزار می‌کنیم. با وجود این و با توجه به شرایط عمومی کشور، از پذیرفتن مردم در دفاتر نمایندگان در مجلس معذور هستیم، چرا که ممکن است حضور گسترده مردم در این دفاتر میزان شیوع کرونا را تشدید کند اما دفاتر نمایندگان مجلس در شهرستان‌ها باز است.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد ملی کرونا درباره نحوه تشکیل مدارس و برگزاری کنکور تصمیم‌گیری می‌کند.